Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: t5 kolvar

  1. #1

    t5 kolvar

    hur långt i effekt stegen håller orginal t5 kolvar?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 025

    Re: t5 kolvar

    Finns folk som kört en bit över 700hk..
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  3. #3
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: t5 kolvar

    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Finns folk som kört en bit över 700hk..
    Det är klart att det går men 500 är nog en bättre gräns, tror man sover lite lugnare då.

    mvh Johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 867

    Re: t5 kolvar

    Citat Ursprungligen postat av Johan H

    Det är klart att det går men 500 är nog en bättre gräns, tror man sover lite lugnare då.

    mvh Johan
    Är det någon som vågat sig på att närma 500hk med E85 eller gör man sig enbart av med familj och pengar då?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: t5 kolvar

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av Johan H

    Det är klart att det går men 500 är nog en bättre gräns, tror man sover lite lugnare då.

    mvh Johan
    Är det någon som vågat sig på att närma 500hk med E85 eller gör man sig enbart av med familj och pengar då?
    Nu ska vi inte blanda nöje o "nytta"

    edit: på E85 så har du så klart rätt i att det blir lite känsligare...undra vad rekordet är där
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311

    Re: t5 kolvar

    www.garaget.org/saab_lejf kör med orginalstakar o kolvar 504hk har han.
    Finns nog många mer som har org kolvar.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462

    Re: t5 kolvar

    om man ska "snåla" missförstå mig rätt avstå från utgift när man bygger en stabil motor tycker jag att man kan skippa smidda stakar....sen att köra med std t5 kolvar och 500hk tror jag går bra...allt går det stora frågan är hur mycket man vill vara på den säkra sidan
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204

    Re: t5 kolvar

    Citat Ursprungligen postat av sleepy86
    om man ska "snåla" missförstå mig rätt avstå från utgift när man bygger en stabil motor tycker jag att man kan skippa smidda stakar....
    Vad ska man då köra med? Orginalstakarna är ju smidda

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462

    Re: t5 kolvar

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av sleepy86
    om man ska "snåla" missförstå mig rätt avstå från utgift när man bygger en stabil motor tycker jag att man kan skippa smidda stakar....
    Vad ska man då köra med? Orginalstakarna är ju smidda

    M.V.H.
    he he jag menar typ rejäla don från tex verdi osv he he men jag skulle döda för att få ha ett par såna i min maskin men jag tror std hänger med bra länge och går dom sönder är det förmodligen nått annat som är den felande länken he he
    det ska mycke till innan dom viks av
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204

    Re: t5 kolvar

    Jo, jag förstår H-profilstakar brukar man ju pratat om tror jag.
    De körde ju med moddade orginalstakar i rallybilarna så. Fantastiskt att de har så bra vevstakar faktist.
    Har någon prövat gränsen för de och böjt/rasat någon? Med lättare kolvar borde de ju hålla ännu bättre.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    401

    Re: t5 kolvar

    Vet att Marko krökte ett par T5 stakar ganska rejält.
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  12. #12
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: t5 kolvar

    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    Vet att Marko krökte ett par T5 stakar ganska rejält.
    Det var även en annan tråd i höstas med galet krökta Stakar - dock kan det ha varit T7 - minns tyvärr inte.

    I markos fall så var det på en cylinder tror jag(4an). Någon typ av momentan överbelastning för i somras körde han med än mer effekt utan problem med org stakar.

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724

    Re: t5 kolvar

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    Vet att Marko krökte ett par T5 stakar ganska rejält.
    Det var även en annan tråd i höstas med galet krökta Stakar - dock kan det ha varit T7 - minns tyvärr inte.
    Denna du minns kanske: viewtopic.php?f=31&t=232605&hilit=kr%C3%B6kta+stak ar
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: t5 kolvar

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Johan H

    Det var även en annan tråd i höstas med galet krökta Stakar - dock kan det ha varit T7 - minns tyvärr inte.
    Denna du minns kanske: viewtopic.php?f=31&t=232605&hilit=kr%C3%B6kta+stak ar
    Jo den var det nog - men oj så lång den var - orkar man inte läsa igenom om det fanns någon relevans contra det vi pratar om här...
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

Liknande ämnen

  1. kolvar?
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 13:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •