Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dåligt med ström 9000i -90

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 624

    Dåligt med ström 9000i -90

    Gäller en 9000i -90 som fått strömproblem.

    Helt plötsligt är det inte tillräckligt med kräm i batteriet för att starta motorn
    Bilen står normalt i varmgarage och idag är det plusgrader ute så det är inte pga kylan.
    1 tim efter 4km körning orkade inte batteriet dra runt startmotorn
    Efter max 30min med batteriladdare startade den normalt

    Batteriet är gammalt och troligen inte helt friskt men tack vare att det är stort (gissningsvis ca 80Ah) har det aldrig varit några startproblem.

    Generatorn har gått ca 5k efter renovering.

    Tycker voltmetern beter sig konstigt. På tomgång visar den ca 14Volt men med helljus + 2st extraljus sjunker spänningen ca 0,5volt.
    Drar jag på helljus, fläkt på max och elbakruta sjunker spänningen till under 13V.

    Vad är det som är fel ?
    Batteri?
    Generator?
    Oxiderade kabelanslutningar ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 777

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    låter ju mest som batteriet har tackat för sig............åk till nån som kan mäta CCA så får du se hur mycket liv det är kvar.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 624

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    CCA ?
    Vad är det ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 825
    Medlem#
    5737

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    CCA ?
    Vad är det ?
    Cold cranking amperes, startströmmen som batteriet kan leverara vid 0 grader.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 624

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    CCA ?
    Vad är det ?
    Cold cranking amperes, startströmmen som batteriet kan leverara vid 0 grader.
    Aha, då är jag med.
    Gjorde ett litet ryck med att putsa och smörja lite kopplingspunkter - det ska ju ändå göras.
    Kopplade såklart in batteriladdaren så det blir spännande att se resultatet av det.
    Det mest troliga är nog ändå att batteriet är tokslut.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    420
    Medlem#
    7309

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Hej Urban
    Tag av kontakten till DI:n kör statmotorn i 15 sekunder och mät spänningen med en multimäter, är spänningen under 9,6 volt är batteriet kört

    //Ubbe
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 624

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Hej Urban
    Tag av kontakten till DI:n kör statmotorn i 15 sekunder och mät spänningen med en multimäter, är spänningen under 9,6 volt är batteriet hört

    //Ubbe
    Du menar alltså att jag ska gnugga startmotorn i 15sek utan att låta bilen starta och sedan mäta spänningen med multimeter direkt på batteriet ?

    (Tror jag väljer säkringen till bränslepumpen istället istället för tändningen för att slippa få en massa bensin i motorn)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    420
    Medlem#
    7309

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Ja just det, bättre med säkringen på 9k ja
    om du har möjlighet att ladda med 40A i 3min ska spänningen gå upp till 15,5v om inte ladda 40A och 16v i max 2tim prova att dra runt motorn som ovan och mät, är den fortfarande under 9,6V så är batteriet utan all räddning
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 624

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Ja just det, bättre med säkringen på 9k ja
    Har ju inte ens DI på den bilen
    Blir intressant att se resultatet, men det är förmodligen batteriet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 624

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Update.
    Laddade batteriet ca 20tim och gjorde testet att gnugga på starten i 15sek. Efter ca 5sek började det gå trögt och efter 15sek gick inte mootorn runt längre....
    Nytt batteri införskaffat

    Blir ändå lite fundersam över laddningen.
    Med bilen på tomgång, helljus (inkl 2x100W extraljus), elbakruta och fläkt på högfart sjunker spänningen till under 13V. Har inte gjor samma test med högre varvtal, men nog borde generatorn klara att ladda lite mer vid tomgång ?

    Kan det vara något spök med laddningsregulatorn också ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 745
    Medlem#
    3471

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    CCA ?
    Vad är det ?
    Cold cranking amperes, startströmmen som batteriet kan leverara vid 0 grader.

    Nja CCA är väl ändå mätt vid -18 om man skall följa DIN norm.
    Spelar ingen roll, batteriet har nog gjort sitt.

    Generatorn laddar inte fullt (A) vid tomgångsvarvtal. Man kan faktiskt lyckas köra slut på ett batteri om man har "massa" strömslukande prylar igång även om bilen står på tomgång.

    //B
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 825
    Medlem#
    5737

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Cold cranking amperes, startströmmen som batteriet kan leverara vid 0 grader.

    Nja CCA är väl ändå mätt vid -18 om man skall följa DIN norm.
    Stämmer! Läste på en amerikansk sida och de envisas ju med Farenheit.

    Urban>> Mäter du spänningen över batteriet med multimeter eller kollar du i EDU'n? EDU'n brukar inte vissa särskilt bra har jag märkt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    13 962

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Urban>> Mäter du spänningen över batteriet med multimeter eller kollar du i EDU'n? EDU'n brukar inte vissa särskilt bra har jag märkt.
    Mina relativt färska mätningar av detta: viewtopic.php?p=1653421#p1653421
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 825
    Medlem#
    5737

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Urban>> Mäter du spänningen över batteriet med multimeter eller kollar du i EDU'n? EDU'n brukar inte vissa särskilt bra har jag märkt.
    Mina relativt färska mätningar av detta: viewtopic.php?p=1653421#p1653421
    Runt 1 volts felvisning som det nämns i tråden stämmer in rätt bra på min gamla häck också om jag inte minns helt galet.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 624

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Update
    Spänningen är avläst på EDU men i samband med att det gamla batteriet konstaterades vara kasst kollade jag även EDU mot min multimeter och skillnaden var försumbar.
    Efter batteribytet har jag inte gjort någon check av EDU mot multimeter men det känns inte sannolikt att det ska ha ändrat sig. Kanske ska dubbelkolla det eftersom det ändå verkar som fortsatt felsökning behövs

    Gjorde lite tester idag.
    Med radio, halvljus, fläkt på lågfart får jag följande:
    Tomgång ca 13,8-13,9V
    2000rpm ca 14-14,1V

    Med radio, helljus (inkl 2x100W extraljus) och elbakruta (alt fläkt på högfart)
    Tomgång 13,0-13,1V
    2000 rpm 13,2-13,3V

    Med radio, helljus (inkl 2x100W extraljus), elbakruta och fläkt på högfart
    Tomgång ca 12V och sjunkande (hamnade ner mot 11,8V efter några sekunder
    2000rpm 12,5V
    4000rpm 13,0V

    Det verkar som den orkar med en stor förbrukare (hellljus eller fläkt eller elbakruta) utan att sjunka jättelågt men kopplar jag på två större förbrukare går spänningen ner mot 13V, även vid körning..
    Tycker inte detta känns helt ok, framförallt inte när spänningen börjar sjunka under 12V med motorn igång.

    Nu kan jag utesluta batteriet, så vad är det då istället ?
    Kan det vara laddningsregulatorn eller något annat generatorproblem ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    420
    Medlem#
    7309

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Byt ut regulatorn kolla släpringarna vid bytet, skaffa då en 14,2 regulator, med den förbrukningen hinner inte batteriet bli uppladdat så spänningen kommer att sjunka och laddas inte batteriet när bilen står så kommer batteriet att ta skada.
    Så antingen så skffar du dig en laddare som du har i motorrummet, konstant kopplad till batteriet och som går tillsammans med motorvärmaren eller så byter du regulator eller rent av till en kraftigare generator.

    //Ubbe
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 624

    Re: Batteri, generator eller annat fel ?

    Får väl ägna kvällen åt lite generatormek
    Eftersom det inte varit några problem tidigare tror jag inte det är större generator som krävs utan det måste ha hänt något.

    Får väl börja med att byta regulaor och om inte det hjälper får det bli renovering av generatorn.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 624

    Re: Batteri, generator eller annat fel *kass generator?*

    Update
    Bytte regulatorn och det verkade som det blev bättre men när bilen varit igång 10min och generatorn blivit lite varm är det lika illa som tidigare.
    Den verkar tåla max en större förbrukare för att spänningen ska dippa ordentligt, iblan uppåt 1volt.

    Släpringarna är ordentligt slitna.

    Har en extragenerator som jag lämnar in för renovering imorgon
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Tändinställning 9000i -93
    Av Filbrun i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-28, 01:33
  2. Dåligt ljud i stereon, dåligt från fabrik? NG9-3
    Av Voyce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 02:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •