Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ratten vobblade en stund samt hummande ljud i jämn hög fart

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Ratten vobblade en stund samt hummande ljud i jämn hög fart

    Har just köpt mig en Saab 9000 -97. Provkörde bilen upp i 100km/h innan jag köpte för att kolla chassie, koppling, bromsar osv. Bilen har gått 29000mil, så att den var svampig och med dåliga stötdämpare var inget som avhöll mig från att köpa bilen. Den gick bra annars och hade inga missljud eller så.

    Men när jag körde hem från bilfirman tog jag motorvägen framförallt för att se hur tyst bilen är i högre farter. Vid 110km/h började ett svagt hummande som tilltog ju fortare jag körde, det kändes i ryggstödet och lite vagt i ratten. Men när jag vek av motorvägen och kom på en lite "tvättbrädig" avfart började ratten att vobbla, ungefär som när hjulbultarna är påväg att lossna. Det vobblade så mycket i ratten även när jag körde 50km/h att jag var tvungen att stanna för att kolla bultarna. Men de satt som berget.
    När jag körde vidare var det inget vobbel mer.

    Men när jag kört motorväg till jobbet sen dess (köpte bilen i förrgår) känns och hörs det som obalans från 100-110km/h och blir mer tydligt ju fortare jag kör.
    Det är inte alltid lika kännbart heller utan kan öka och minska under tiden jag kör i jämn och hög fart.

    Det spelar ingen roll om jag drar lite i handbromsen eller lägger en fot på bromspedalen när jag kör. Det har heller inte med acceleration eller inbromsning att göra, utan verkar mer följa hjulens rullhastighet.

    Anledningen att jag inte tror att det bara kan vara obalans i något hjul är att ratten började vobbla så hejdlöst igår när jag körde i låg hastighet. Det känns förövrigt som att det kommer framifrån bilen.

    Något tips? Är det här tecken på någon svag bussning i framvagnen eller verker det vara nåt värre?

    Tänker åka förbi bilfirman, men jag antar att det är svårt för de att hitta eftersom det inte alltid känns så mycket ens i 130-140km/h. Rattvobblet har som sagt bara hänt en gång.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294

    Re: Ratten vobblade en stund samt hummande ljud i jämn hög fart

    Råkade ut för ett liknande fenomen före jul.
    Det var en frambroms som låg på lite. Vobblandet (+ att det gick tungt) blev värre efter bromsning och avtog succesivt när beläggen slets ner.

    Kollas enklast genom att gå runt bilen och känna på fälgarna. Hittar du någon som är varmare än övriga har du en anliggande broms.

    Vid ett annat tillfälle hade jag obalans som "kom och gick" vid jämn motorvägsfart men ökade med ökad hastighet. Då satt felet i växellådan men det är ett ganska ovanligt fel.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Re: Ratten vobblade en stund samt hummande ljud i jämn hög fart

    Tack för ditt svar.

    Jag är tveksam att en bromsskiva ligger på, det grundar jag på att det inte är någon som helst "bränd lamell-bromsbeläggs-lukt" ens när jag klivit ur bilen. Men jag ska kolla det så fort jag kört med bilen igen.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Ratten vobblade en stund samt hummande ljud i jämn hög fart

    Tjena.
    Låter precis som att en av frambromsarna ligger på. Kan nog tom nästan garantera det.
    För jag har exakt det problemet på gammel-Bettan (9000 -96). Och jag vet även varför, nu behöver det ju inte vara exakt samma problem som för mig men det är antagligen bromsokskolven som kärvar. På Bettan är det så att kolven börjar inte kärva förrän man har slitit ner beläggen till ungefär hälften (kärvningen beror för övrigt på en skadad gummibälg, den runt kolven).
    Min sniik lösning hittills har varit att byta beläggen när det börjar inträffa för att skjuta på det oundvikliga och det har jag nu gjort i över 2 år och nästan 6000mil:-)

    Just fenomenet med hejdlöst vobblande även när man saktar ner till runt 50 brukar inträffa ibland när det är dags att byta belägg igen.

    Men det känns konstigt att du inte känner någon lukt alls. Det gör jag på min.
    MVH
    Moe
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294

    Re: Ratten vobblade en stund samt hummande ljud i jämn hög fart

    Det var ytterst lite lukt kring min bil också.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Re: Ratten vobblade en stund samt hummande ljud i jämn hög fart

    Körde hem från jobbet inatt, tre mil mest motorväg. Kände på fälgarna direkt jag var hemma. Alla var normal temperatur.

    Just vobblet har bara hänt vid ett tillfälle.
    Försökte lyssna ordentligt när jag körde hem inatt och det hörs ett vagt skrapljud el. vibrationsljud redan från låga hastigheter om man lyssnar riktigt noga. Det börjar kännas i hela bilen och även ratten när jag passerar 100km/h.

    Kan det vara två fel, alltså obalans i ett eller flera hjul samt någon dålig bussning i framvagnen t ex?

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Ratten vobblade en stund samt hummande ljud i jämn hög fart

    Tvättat bilen ?

    En klistervikt som lossnat ?
    Is i fälgbanan ?

    Jag fick tråkig obalans efter en tvätt. När man spolar fälgarna med högtryck utifrån, alltså bara kommer åt mellan ekrarna så lossnar det "zebrarandigt" på insidan. Då blir det obalans eftersom smutsen inte ligger jämt på insidan längre. Det var rejält med sand som efter rengöring gjorde att obalansen försvann.

    Lossar det is från insida fälg kan det säkert vobbla lite.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: Ratten vobblade en stund samt hummande ljud i jämn hög fart

    Skulle tro att det är ett hjullager som gett sig, alternativt en kass spindelled eller avsaknad av lagerstöd till bärarmarna.
    Gone country....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Re: Ratten vobblade en stund samt hummande ljud i jämn hög fart

    Var förbi på firman där jag köpte bilen och han var ut och provkörde bilen. Vet inte om vi riktitgt förstod varann för han hade bara kört runt i stan och inte åkt i farter över hundra. Hursomhelst var han tämligen säker på att det inte var ett hjullager.

    Jag ska komma tillbaka dit på två veckor så ska de balansera alla fyra hjulen så får vi se sen om det hjälper.

    Lagerstöd till bärarmarna, vart sitter de? Finns det sprängskisser på saab 9000 online nånstans?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    43

    Re: Ratten vobblade en stund samt hummande ljud i jämn hög fart

    Ok, har kört ett tag och det är ett klart hummande ljud från vänster fram. Låter och känns lite som att "korden inte sitter riktigt bra i däcket".

    Var tillbaka till bilhandlaren idag och fick hjulen balanserade. Tydligen diffade det 15 gram på ett hjul och han provkörde sen och tyckte att den var tyst. Sen om ljudet inte skulle vara borta visste han inte vad han skulle prova härnäst. Bromssarna såg bra ut sa han.

    Märkte direkt jag körde därifrån att det var kvar med samma intensitet som tidigare. Så alltså har jag nybalanserade hjul men fortfarande det hummande och vibrationerna.

    Tänkte byta till sommardäcken bara det blir lite plusgrader nån dag för att verkligen utesluta hjulen.

    Blir lite orolig annars om det är nåt allvarligt, nån här har sagt att det var ungefär såhär och då var det något fel på växellådan!

    Vet inte hur mycket jag kan begära av bilhandlarn heller, har förståelse för att det inte är så lätt att veta vart man ska börja osv. Men jag känner att jag inte kan acceptera en bil som "sjunger" hela tiden...

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3T rycker vid jämn fart.
    Av Johan S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2019-06-12, 10:24
  2. 9-3 Aero -01 rycker vid jämn fart
    Av Bobco i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 13:08
  3. Sjunkande laddtryck vid jämn fart!
    Av T.P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •