Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Mycket konstiga fel på min NG9-3 Diesel -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    15

    Mycket konstiga fel på min NG9-3 Diesel -06

    det första som vart är att bilen inte ville starta (minus 1,så jag väntade i 15 minuter glögga en extra gång då hoppade den igång men det hände inget när man trampade på gasen gissa om jag undra vad som var fel,sen efter ca 2 min på tomgång började den så sakteliga varva upp,stängde av och gick o la mig.och nu imorse startade jag inga problem men den är hemskt seg upp till 2500 varv,och när man bara varvar den så rycker den upp till 2500 varv sen går den jättebra.nu till nåt ännu mera mysko den drar så jävla mycket diesel och har gjort sen jag fick den för ca 3 mån sen på siden visar den 0,7 men snarare runt 0,9 tar den
    9-5 aero

  2. #2

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    förbrukningen har ju med hur du kör o göra å de vet ju inte jag men men, felet att den va svårstartad o gick illa kall kan va att insuget är sotigt o då byter man virvelspjäll o en elmotor och insuget i sig. lämna in den på saab för konstatering av felet men skulle kunna tänka mig att det är den, vad har den gått?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    15

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    hade en passat diesel -01 innan som jag körde likadant med den drog 0,6-0,7,har pratat med saab dom trodde det var lmm,den är ju helt orkeslös på varv under 2500 rycker och lever en hel djävul
    9-5 aero

  4. #4

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    luftmassemätare har ja aldrig vatt med om att nån har bytt på den motorn. men men visst kan dom gå sönder.
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    Lyser check engine? Dom vanligaste felen på den motorn är ju EGR och virvelspjällen och då brukar bilen gå i Limp home.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    99

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    Hej,
    Brukar inte 1,9 Tid med partikelfilter "sota igen" så att dom går som en påse skit?
    Tanken är att ursotningen ska sköta sig själv under normal körning, men beroende på hur man har kört så kan bilen behöva hjälp att bränna ur sotet. Hjälpen består i att man kopplar upp tech2 och kör ett "ursotningsprogram".

    Jag har för mig att det funkar ungefär så i alla fall, och det skulle kunna vara det som är fel på din bil.

    Hittade en gammal tråd i ämnet: viewtopic.php?f=3&t=235188&st=0&sk=t&sd=a&hilit=so t&start=0

    Mvh
    Henrik
    9-5 Aero Sedan 2008
    Audi A1 1,6TDI 2011

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    15

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    jag har nu varit i hallsberg med bilen och dom ska byta egr ventilen på måndag dom trodde att det kunde vara den hoppas hoppas är ju som att åka gammel dislarn utan turbo händer precis inget när man gasar,det kom ju hux flux felet ingen som helst förvarning det var ju d som var så mysko
    9-5 aero

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    15

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    kan egr ventilen ha varit trasig i 2 månader utan att man märkt det??han på mek påstod d och att det berodde på att den drog så mycke diesel
    9-5 aero

  9. #9

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    Citat Ursprungligen postat av spermaharen
    kan egr ventilen ha varit trasig i 2 månader utan att man märkt det??han på mek påstod d och att det berodde på att den drog så mycke diesel

    Det verkar ju konstigt om du inte har märkt att bilen gått illa på 2 månader, jag har en 9-3 1.9TID SC -06 med automat och den vill ha ungefär 0.65 enligt SID,blandad körning.

    Du använder väl parkeringsvärmaren när det är så pass kallt som -18 grader? Sliter betydligt mindre på motorn och startar lättare trots sträng kyla.
    Bonus är ju dessutom att det är relativt varmt i kupen och isfria rutor.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    Ja det låter helt klart som egr ventilen, inte alltid som bilen sätter felkod på den.
    Sen så kan det vara så att den fungerar ibland och ibland inte.
    Bilen blir ordentligt orkeslös om den har hängt sig.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    lånar tråden lite, är det verkligen normalt att en så ny diesel drar så mycket?
    min senaste dieselbil från 98 gick svinhårt till o från jobbet 11mil t/r. 33000mil gammal o drog max 0.75, hastigheten pendlade mellan körkortsindragning o fängelse.

    Hur långt har din bil gått?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    15

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    den ha rrullat ca 11300 mil och den har faktiskt varit lite trött hela tiden har jag tyckt,men det blir spännande att se på måndag kväll hur stor skillnad det blir
    9-5 aero

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    15

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06 "OBS NYA FEL"

    jaha då var det dags igen;bilaset tände motorlampan idag och började gå som ett lass skit på ren svenska.varvade inte mera än 3500 varv,och när jag stannade så luktade det avgaser i bilen och kom en lätt dimma genom grillen,öppnade huven och det kom en odör av diesel och avgaser stängde av bilen startade efter en halvtimma då gick den som den gjorde innan men lampan lös fortfarande.ska även säga att den ligger på 0,75 i förbrukning vilket fortfarande är högt tycker jag med en ny egr ventil monterad
    9-5 aero

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    Åk in till Saab och läs ut felkoderna..

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    15

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    ska dit imorgon bitti,är bara rädd för att det ska vara spjället i insuget
    9-5 aero

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    15

    Re: mycket konstiga fel på min saab 9-3 diesel -06

    det var spjället 7234:-
    9-5 aero

Liknande ämnen

  1. Väldigt mycket konstiga fel efter byte utav tankarmatur
    Av zebzz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 14:01
  2. Vanlig diesel eller diesel+, premium och allt vad de heter
    Av hostarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •