Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: fläktkupe går ej , 900ng

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    56

    fläktkupe går ej , 900ng

    Felet: När jag köpte bilen så har fläkten alltid bara kunnat gå på en nivå , så oavsett hur mkt jag pillade på acc datorn så är det samma nivå.Men byta värmennivån fungerade bra.
    testade acc datorn på en annan saab och det fungerade!
    senare en dag när jag startade bilen så funderade inte fläkten alls och så är det fortfarande,
    har kollat säkringarn (alla är hela) pillat och ryckt i kablar till acc datorn.

    sen har jag sökt på forumet och det verkar vara 3 vanliga fel men vet inte vilket som är mest sannolikt att det är
    1.fläktreglerdonet 2.fläktmotstånd 3.kupefläkten

    går det att felsöka 1.2 med multimeter ?
    hur lång tid / svårt är det att ta ur kupefläkten och hur gör man det ? innefrån kupen eller under plastkåpan vid torkarbladen.

    // Fredrik

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: fläktkupe går ej , 900ng

    Citat Ursprungligen postat av m3l1n
    Felet: När jag köpte bilen så har fläkten alltid bara kunnat gå på en nivå , så oavsett hur mkt jag pillade på acc datorn så är det samma nivå.Men byta värmennivån fungerade bra.
    testade acc datorn på en annan saab och det fungerade!
    senare en dag när jag startade bilen så funderade inte fläkten alls och så är det fortfarande,
    har kollat säkringarn (alla är hela) pillat och ryckt i kablar till acc datorn.

    sen har jag sökt på forumet och det verkar vara 3 vanliga fel men vet inte vilket som är mest sannolikt att det är
    1.fläktreglerdonet 2.fläktmotstånd 3.kupefläkten

    går det att felsöka 1.2 med multimeter ?
    hur lång tid / svårt är det att ta ur kupefläkten och hur gör man det ? innefrån kupen eller under plastkåpan vid torkarbladen.

    // Fredrik
    1 & 2 är väl samma sak?

    Reglerdonet: http://photo.platonoff.com/Auto/2006011 ... ol_Module/

    Tyvärr är det relativt vanlig att man kör vidare med defekt reglerdon och kupéfläkten på högsta varv varvid den till slut havererar.

    Hur du kommer åt fläkten sýns här: http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... sistor.htm

    OBS att "fan resistor" det talas om där är till bilar utan ACC( tror jag i alla fall).
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    56

    Re: fläktkupe går ej , 900ng

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av m3l1n
    Felet: När jag köpte bilen så har fläkten alltid bara kunnat gå på en nivå , så oavsett hur mkt jag pillade på acc datorn så är det samma nivå.Men byta värmennivån fungerade bra.
    testade acc datorn på en annan saab och det fungerade!
    senare en dag när jag startade bilen så funderade inte fläkten alls och så är det fortfarande,
    har kollat säkringarn (alla är hela) pillat och ryckt i kablar till acc datorn.

    sen har jag sökt på forumet och det verkar vara 3 vanliga fel men vet inte vilket som är mest sannolikt att det är
    1.fläktreglerdonet 2.fläktmotstånd 3.kupefläkten

    går det att felsöka 1.2 med multimeter ?
    hur lång tid / svårt är det att ta ur kupefläkten och hur gör man det ? innefrån kupen eller under plastkåpan vid torkarbladen.

    // Fredrik
    1 & 2 är väl samma sak?

    Reglerdonet: http://photo.platonoff.com/Auto/2006011 ... ol_Module/

    Tyvärr är det relativt vanlig att man kör vidare med defekt reglerdon och kupéfläkten på högsta varv varvid den till slut havererar.

    Hur du kommer åt fläkten sýns här: http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... sistor.htm

    OBS att "fan resistor" det talas om där är till bilar utan ACC( tror jag i alla fall).

    ok tack ! länkarna gav mkt!
    min fläkt gick på rätt låga varv så har nog inte brännt den. Men imorn ska jag testa mata ström till fläkten

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    56

    Re: fläktkupe går ej , 900ng

    matade ström till fläkten och den blåser på fint!
    allså får fläkten ingen ström i vanliga fall.

    om reglerdonet är sönder ger den ström fast bara på en nivå då ?
    finns det mer säkringar som behövs kollas förutom dom inne i kupen ?

    mvh // fredrik

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    56

    Re: fläktkupe går ej , 900ng 2.0 t 1995

    har mätt mig fram till att det är reglerdonet som det är fel på och testade ansluta + & - direkt med varandra och då gick fläkten för fullt

    har nu försökt söka lite på 4117768 som är artikel nummret på donet utan några träffar.
    är snål och fattig så köpa nytt är sista utvägen
    finns det någon annat styrdon som passar ? eller är nån duktigt att hitta på beg delar så hjälp gärna till

Liknande ämnen

  1. 9-5 vs 900ng?!
    Av fabbe72 i forum Allmänt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 11:57
  2. När kom 900NG?
    Av HeRmAN i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 01:16
  3. Hej! Är 900ng 2.0T en bra bil?
    Av Frille^saab i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 17:14
  4. 215/45 R17 på 900ng
    Av mortimer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 18:29
  5. 900ng OK + 900ng belägg + 9-3 skivor + 9-3sköldar = SANT ?
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-06, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •