Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Trimrecept Aero ss

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Trimrecept Aero ss

    Hej. Jag ska snart skaffa mig en ss 9-3 Aero -03 och har redan börjat fundera lite kring effekthöjning.

    Målet skulle egentligen var 300hk, men efter lite efterforskningar har jag upptäckt att det kostar en slant. Fast det går trots allt att fundera. Jag vet inte hur lätt det är att få någon sorts sponsring? Inte mer effekt än så i alla fall.

    Finns det några olika förslag på hur man kan nå den nivån eller snäppet under? Gärna olika beprövade

    Downpipes säljes endast komplett med kat av vad jag har sett? Hur blir skillnaden om man helt enkelt skulle köra utan kat jämfört med sport- eller racekat?
    Sedan är det de här med olika avgassystem. 2,5" eller 3", dubbelt eller singel, vad blir skillnaden? Är det bara ljudet eller finns det lite effekt att skrapa fram?

    Är jättetacksam för förslag och synpunkter.

    / Tim

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 023

    Re: Trimrecept Aero ss

    Utan kat är inte att rekomendera! Dels så går den inte genom besiktning utan, och sen kommer antagligen motorlampan börja lysa som råge på allt

    Hade jag varit du hade jag nog gått på ett JT 3", dvs inte någe twinpipe och racekat på det!
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Trimrecept Aero ss

    Hej,

    Börja med ett steg 1, det ger ca 250 hk. Redan där bör du räkna med att åka på ett kopplingsbyte om du har otur. Du bör dock helt klart budgetera för det om du vill förbi den nivån. Nästa steg är egentligen en större intercooler men de flesta väljer att gå på större avgas istället. Avgas efter katt ger i princip ingen effektökning alls. Även framröret flödar rätt bra, men ett steg 3 ger runt 265-270 hk och går riktigt bra. Med snäppet större spridare kan du köra med BioPower mjukvara och då kan du plocka ut 280-285 hk på E85. Då går den faktiskt riktigt bra!

    Nästa steg är en större turbo, men då börjar det bli gränsfall att köra med originalkolvar.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Trimrecept Aero ss

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Börja med ett steg 1, det ger ca 250 hk. Redan där bör du räkna med att åka på ett kopplingsbyte om du har otur. Du bör dock helt klart budgetera för det om du vill förbi den nivån. Nästa steg är egentligen en större intercooler men de flesta väljer att gå på större avgas istället. Avgas efter katt ger i princip ingen effektökning alls. Även framröret flödar rätt bra, men ett steg 3 ger runt 265-270 hk och går riktigt bra. Med snäppet större spridare kan du köra med BioPower mjukvara och då kan du plocka ut 280-285 hk på E85. Då går den faktiskt riktigt bra!

    Nästa steg är en större turbo, men då börjar det bli gränsfall att köra med originalkolvar.

    Mvh
    KK
    Ett steg 1 lockar för prisets skull, men då jag ändå kommer vilja ha mer så känns det bara som slöseri med pengar just nu. Det du kör med verkade väldigt intressant. Har jag förstått det rätt så skulle jag kunna köpa mig:
    Downpipe + resterande avgas, spridare med programvara och kunna plocka fram 280hk. Eller är intercoolern ett måste den med?
    Hur skulle det fungera att köra utan någon kat alls? Tekniskt sett, oavsett vad man får och inte får

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Trimrecept Aero ss

    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Ett steg 1 lockar för prisets skull, men då jag ändå kommer vilja ha mer så känns det bara som slöseri med pengar just nu. Det du kör med verkade väldigt intressant. Har jag förstått det rätt så skulle jag kunna köpa mig:
    Downpipe + resterande avgas, spridare med programvara och kunna plocka fram 280hk. Eller är intercoolern ett måste den med?
    Hur skulle det fungera att köra utan någon kat alls? Tekniskt sett, oavsett vad man får och inte får
    Hej,

    På en SS funkar det inget vidare att köra utan kat, det kommer T8 att lacka ur på...

    Mitt koncept kräver inte IC, även om det är en klar fördel sommartid om man kör på BF98. På E85 kommer den säkerligen leverera effekten även utan IC. Mina nuvarande 282 hk bromsades med original IC f.ö.

    På BF98 ger den ca. 265 hk.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Trimrecept Aero ss

    Citat Ursprungligen postat av KK

    Hej,

    På en SS funkar det inget vidare att köra utan kat, det kommer T8 att lacka ur på...

    Mitt koncept kräver inte IC, även om det är en klar fördel sommartid om man kör på BF98. På E85 kommer den säkerligen leverera effekten även utan IC. Mina nuvarande 282 hk bromsades med original IC f.ö.

    På BF98 ger den ca. 265 hk.

    Mvh
    KK
    Okej, tack så mycket. Får se hur det blir med planerna. Kanske blir det en 9-5 Aero istället. Har en ganska fin på gång så.

    Mvh Tim

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Trimrecept Aero ss

    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Okej, tack så mycket. Får se hur det blir med planerna. Kanske blir det en 9-5 Aero istället. Har en ganska fin på gång så.
    Hej,

    9-5 Aero är trevliga bilar, har haft en sån (M/03 aut m. MapTun steg 5) och även en ganska vass 9-5 BioPower.

    Kan dock säga att jag har bra mycket roligare i min nuvarande 9-3 SC, trots 50-100 hk mindre. Väghållningen är från en annan planet än 9-5:an!

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Trimrecept Aero ss

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    9-5 Aero är trevliga bilar, har haft en sån (M/03 aut m. MapTun steg 5) och även en ganska vass 9-5 BioPower.

    Kan dock säga att jag har bra mycket roligare i min nuvarande 9-3 SC, trots 50-100 hk mindre. Väghållningen är från en annan planet än 9-5:an!

    Mvh
    KK
    Vad gav den bilen med steg 5?

    Jo jag har kört både ss Aero -05 och -08 och även ett antal 9-5:or så jag har kännt att det är en del skillnad där. Finns det några synpunkter på 9-5 med hirsch trim och väghållningskit?

    Mvh

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Trimrecept Aero ss

    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Vad gav den bilen med steg 5?

    Jo jag har kört både ss Aero -05 och -08 och även ett antal 9-5:or så jag har kännt att det är en del skillnad där. Finns det några synpunkter på 9-5 med hirsch trim och väghållningskit?
    Bromsade aldrig den bilen och den var inte elakt påställd, så säg 330 hk/430 Nm ungefär. Tillräckligt för 0-100 på runt 6 blankt med bra framdäck.

    Hirsch trim på 9-5 Aero är trevligt men väldigt "snällt". Körbarheten är däremot utmärkt, även om det finns andra aggregat än T28 som jag personligen hade valt givet de alternativ som finns till buds idag.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 194

    Re: Trimrecept Aero ss

    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Citat Ursprungligen postat av KK

    Hej,

    På en SS funkar det inget vidare att köra utan kat, det kommer T8 att lacka ur på...

    Mitt koncept kräver inte IC, även om det är en klar fördel sommartid om man kör på BF98. På E85 kommer den säkerligen leverera effekten även utan IC. Mina nuvarande 282 hk bromsades med original IC f.ö.

    På BF98 ger den ca. 265 hk.

    Mvh
    KK
    Okej, tack så mycket. Får se hur det blir med planerna. Kanske blir det en 9-5 Aero istället. Har en ganska fin på gång så.

    Mvh Tim
    Hej !

    Satsa du på en 9-5 Aero av årsmodell 04-05 och kolla sen i min garaget under trim

    En ss har bara chassi som 9-5 kan inte stå sig emot.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Re: Trimrecept Aero ss

    Det blev varken 9-3ss eller 9-5 Aero.
    Utan en 9-5 Hirsch -03

    Tack ändå för all information. Kommer garanterat behöva mer då det här är min första 9-5.

    / Tim

Liknande ämnen

  1. Trimrecept og900S -90
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 23:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •