Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 157

Ämne: Köpråd OG9-5

  1. #81
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    48

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Tjena!

    Ny på forumet och tänkte be om lite råd!

    Är sugen på en 9-5 SC 2,3 BP Vector Griffin 2009. Den har gått 6800 mil och verkar vara i fint skick. Finns det några speciella fallgropar med denna årsmodell? Det är ju den sista av gamla 9-5 och borde väl vara som bäst?

    Jag har bara haft volvo tidigare och är således inte jätte bekant med saab. Dock är jag ju allmänt bilintresserad och har läst in mig en del, men det finns ju mycket man missar!

    Tacksam för svar!!

    Mvh Erik
    Erik Hellzén [9-5 SC Vector Griffin 2,3t BioP -09]

  2. #82

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Hej!

    Jag har länge funderat på att skaffa en Saab 9-5a som extra bil. Och har hittat denna. http://www.blocket.se/goteborg/Saab_....htm?ca=15&w=1

    Har aldrig ägt nån Saab innan så jag vet inte riktigt vad man skall kolla efter på dessa bilarna.
    Vad tycker ni om denna bilen? Det jag vet om bilen är att de har fått sig en skada på bakspoilern, dock ej varit och tittat på den IRL. Väldigt kluven om man vågar köpa denna eller ej.

    Vill ha en stabil bil, som egentligen är bara att tuta å köra, inser dock att det inte är en ny bil.

    Tack på förhand!

    / Haiya
    Honda Civic Type R -07 - Banbilen
    Honda Civic Type R -09 - Bruksbilen
    Lamborghini Diablo -93 - Sommar bilen

  3. #83
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    784
    Medlem#
    4900

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    ser helt ok ut tycker jag. och för dom pengarna.

    Men det saknas strömbrytarna för stolvärmen vaffödådå
    även blindknapparna sidan om...

    inte orginalljudämpare chiptrim kanske?
    ser lite låg ut bak eller? det är min med vill gärna slita däcken snett då

    den rätta fronten
    xenon skulle det varit
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  4. #84

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av marasp
    ser helt ok ut tycker jag. och för dom pengarna.

    Men det saknas strömbrytarna för stolvärmen vaffödådå
    även blindknapparna sidan om...

    inte orginalljudämpare chiptrim kanske?
    ser lite låg ut bak eller? det är min med vill gärna slita däcken snett då

    den rätta fronten
    xenon skulle det varit
    Hej, tack, det hade jag faktiskt inte tänkt på att dom brytarna saknades där.
    Vad skulle nya sådana brytare kosta på skroten/helt nya? hur mycket kan man pruta på detta?
    Nu ligger det ju däck bak i bilen men du har rätt, så mycket bör den ju inte sjunka ner. Vad kan man hitta coilover set för? Om man står där och måste byta runt om?
    Vad tror ni om kamkedjan på denna? Hur långt brukar dessa gå innan det är dax för det?
    Jo jag fastna lite för just 9-5an med denna fronten, i min mening så ser den bäst ut med den. Sant, xenon hade inte skadat, men man kan inte få allt. Det är ju trots allt ingen ny bil. Vet inte om den är chippad eller om det är bytt orginalljudämpare.
    Vad laddar turbon orginal mot chipp? Hur långt upp på skalan skall nålen?

    Tack på förhand
    Haiya
    Honda Civic Type R -07 - Banbilen
    Honda Civic Type R -09 - Bruksbilen
    Lamborghini Diablo -93 - Sommar bilen

  5. #85
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    241

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Hur illa är det att köpa en 9-5'a 2004 utan servicebok?

    Mvh Jocke
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  6. #86
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Jocke.T
    Hur illa är det att köpa en 9-5'a 2004 utan servicebok?

    Mvh Jocke
    Hur långt har den och hur säger dom att den servats?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #87
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    241

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Jocke.T
    Hur illa är det att köpa en 9-5'a 2004 utan servicebok?

    Mvh Jocke
    Hur långt har den och hur säger dom att den servats?
    Jag vet inte riktigt hur långt eller hur men jag vet att senaste oljebytet gjorde senaste ägaren själv.
    Jag menar, det är ju inga garantier kvar från Saab.
    Men man kan ju aldrig veta hur väl skött motorn är utan serviceboken, eller?
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  8. #88
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Jocke.T
    Citat Ursprungligen postat av RZ

    Hur långt har den och hur säger dom att den servats?
    Jag vet inte riktigt hur långt eller hur men jag vet att senaste oljebytet gjorde senaste ägaren själv.
    Jag menar, det är ju inga garantier kvar från Saab.
    Men man kan ju aldrig veta hur väl skött motorn är utan serviceboken, eller?
    Bristande servicebok KAN dölja en skruvad mätare. Vilket ska gå att kontrollera via äldre besiktningsprotokoll eftersom körsträckan står där.

    Jag skulle inte köpa en sådan (eller egentligen någon bil) utan att ha pratat med tidigare ägare, speciellt någon som ägt den ett längre tag om det skett flera ägarbyten på senare tid. Utan känd tidigare service krävs noggrann inspektion och en rejäl rabatt, eftersom det högst sannolikt har slarvats med preventiv service.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #89
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    68

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Många intressanta punkter att kolla,
    dock är bilen redan är inhandlad

    Dock vet ja inte om ja har otur gällande bakluckan.
    Jag får in nyckeln utan problem, men det går inte att vrida den
    åt varken höger eller vänster, har testat med båda nycklarna.

    Valde att sätta in nyckeln där då ja ville testa larmet, men uppdagade att
    det inte fungerade. Så de kommer bli en omgång med lite medel för att
    se om det löser upp sig.
    Vet, men tror dock, inte att någon av tidigare ägare bytt bagageluckan/låset där.

  10. #90
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Har (nästan) letat igenom hela den här tråden utan att finna mitt svar. Min undran är - när kom nya 2 liters motorn i 9-5. Var det vid årgången 2003 eller var det vid 2004? Följdfrågan blir densamma fast 2,3 liters motorn?

    Ha en bra dag i den bistra vinterkylan! Saknar en motorvärmare.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  11. #91
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Bra tråd!

    Undrar dock om det är någon som upplevt problem med att farthållare inte fungerat? Min spak (blinkersspaken) sitter lite glappigt och farthållaren fungerar inte alls

    Sen också om någon har haft problem med knappen till tanklocket? Jag måste använda nödlösningen i bagaget för att den ska öppnas

  12. #92
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    57

    Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Vet att "nya" 2,3L-motorn kooch/eller MY2004. Dock osäker på 2,0L.
    Med vänlig hälsning,
    J.W

  13. #93
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Många väldigt detaljerade frågor om specifika bilar här, men jag har inte hittat nåt om hur många mil en 9-5 normalt kan gå. Min gamla 90002.3i gick (sen ny i familjen) 40.000 långa mil utan några större reparationer utöver service, hur långt till den gick vet jag inte för allt funkade när jag sålde den. Tändkasett, en läcka på AC systemet, kupéfläkt, ett hjullager och en sprucken drivaxeldamask, generatorkol, ett byte av bromsskivor, en ljuddämpare, huvudcylindern till kopplingen. Inga stötdämpare, spindelleder eller liknande, originalbatteriet var klent på slutet. Tror inte det var nåt mera. Nu har jag sen ~7 år kört en og9-3 som inte känts hålla samma kvalitetsnivå även om jag nog haft tur... från 8.000 till 24.000 mil, bytt spindelleder, termostat, AC-koppling och AC-torkfilter, ett servorör, lite slangar och en avlastningsventil. Och förstås fått fixa båda displayer, bytt förarbältet pga skav samt radion tappar minnet. Tror det var allt. Nästan allt har kommit efter 20.000... Jag försöker sköta bilen, men är allmänt nöjd med de ca 32.000 mil jag kört dessa två saabar. Jag är lite sugen på en något större bil och funderar hur man lägger så lite pengar som möjligt per mil för en sådan (inköp och reparationer).

    Till frågorna;

    Vad kan man förvänta för livslängd av en 9-5?
    Finns många fd taxi till väldigt billiga pengar. Automatare med biopower.
    Håller automatlådan 50.000+ mil?
    Är kamtransmissionen och turbon troligen bytt på bilar som gått 30-40.000 mil?
    Tar hjulupphäningen slut, isåfall vad och är det dyrt att byta (ser komplicerat ut när man ser dem).

    Funderingen är att andra "billiga" 9-5 med kring 20.000 mil så börjar mycket ta slut, iallafall kamtransmission och turbo som ju tillsammans kostar mer än 50% av bilens värde att byta. På en riktig långmilare så är det troligen bytt? Eller är det som min gamla 9000, att det håller till 40.000 långa mil SEN börjar det rasa? En hyfsat ny lågmilad 9-5 är ju ganska dyr, värdeminskningen om man kör den 5 år och 15.000 mil blir ganska hög - har man lite tur med en "billig" bil för 30.000 så känns det som en totalt sätt billigare affär?

    Erfarenheter om livslängd på 9-5? Många långmilare?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #94
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Vad kan man förvänta för livslängd av en 9-5?
    Vet ej än...
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Finns många fd taxi till väldigt billiga pengar. Automatare med biopower.
    Håller automatlådan 50.000+ mil?
    En korrekt dimensionerad automatlåda som får sina filter och oljebyten slits i stort sett inte. (Gäller generellt.) Min är orörd, funktionen är som ny.
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Är kamtransmissionen och turbon troligen bytt på bilar som gått 30-40.000 mil?
    Ja och ja. Helt säkert. Ev mer än en gång. Kontrollera bara att balansaxelkedjan och tillbehör är bytta samtidigt. Turbon kan både låta illa och ge startpuffar ganska länge innan den ger upp.
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Tar hjulupphäningen slut, isåfall vad och är det dyrt att byta (ser komplicerat ut när man ser dem).
    Hjulupphängningen är mjuk på flera sätt. Det finns flera saker som kan behöva underhållas (så räkna med att byta någon småssak då och då), dock inga dyra delar (men många) och är de utslitna får man oljud och/eller försämrade vägegenskaper men inga katastroffel. Att regelbundet smörja krängningshämmarnas bussningar med Molycote 33 (se Saabs smörjmedelslista) kan rekommenteras
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Funderingen är att andra "billiga" 9-5 med kring 20.000 mil så börjar mycket ta slut, iallafall kamtransmission och turbo som ju tillsammans kostar mer än 50% av bilens värde att byta. På en riktig långmilare så är det troligen bytt? Eller är det som min gamla 9000, att det håller till 40.000 långa mil SEN börjar det rasa? En hyfsat ny lågmilad 9-5 är ju ganska dyr, värdeminskningen om man kör den 5 år och 15.000 mil blir ganska hög - har man lite tur med en "billig" bil för 30.000 så känns det som en totalt sätt billigare affär?

    Erfarenheter om livslängd på 9-5? Många långmilare?
    9-5:an har mer komplexa motorrelaterade system än 9000, och det kommer därför att bli fler småreparationer. Denna typ av system kommer pga myndighetskrav och drabbar därför alla moderna bilar, och dessa skitfel måste fixas för att bilen ska klara besiktning. Enda sättet att komma undan är äldre bilar.

    9-5:an kanske risar lite mindre än 9000, men jag upplevde absolut inte att min 9000 risade. Ovetande passagerare blir normalt överraskade att min bil gått så här långt. Enda give-awayen är att ventlationspjällen tickar svagt (a la klocka) när de rörs eftersom silikonfettet i växlarna sedan länge slutat att tysta dem. Å andra sidan tycker jag inte att ljudet stör, snarare lite trivsamt att få en indikation på att systemet arbetar. Vill-ha känslan för en nyare bil är mycket svag.

    De udda sakerna jag behövt byta för att de blivit utslitna är blinkerspaken då automatiska återgången slits ut (25000mil), backventiler + elventil i tankurluftningen som kan ge luriga fel (40000 mil), inre bakljus pga sprickor (annars rostar underkanten av kombins baklucka sönder), tanklucka (rost). Dessutom rostproblem vid hundbenen och under plastsköldarna.

    Sedan har jag bytt ventilationsfläkt (lättbytt till skillnad från på 9000), bränslepump, DI-kassetter (2/3 ggr) och bromsskivor men detta är inte anmärkningsvärt.

    Det enda som gett totalstopp är bränslepumpen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #95
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Hallå alla sabbfanatiker! efter lång tids frånvaro är jag åter i köptankarna..

    Om vi pratar 2004 och frammåt så finns det modeller som har motorhaveri som "skänks bort" vad är den troliga orsaken på dessa? samtliga straxt över 20k mil.

    Funderat lite men inte kommit så långt att jag kikat å någon ännu, men vad är det som man borde vänta sig? Vet ungefär vad som händer med tidigare modeller..

    Tack på förhand!
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  16. #96
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Det gamla Göteborg
    Inlägg
    10

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Funderar lite kring kamkedja och allt därtill, vad pratar vi för kostnad för att byta detta. Läser att det närmar sig på bilar efter 20 och där ligger ju jag. En motor på skroten är inte dyr och det sista jag hörde i pris på kedjebyte var dyrt men det kan ha inkluderat arbete iofs och det gör man ju själv så bara intresserad av materialkostnad och vad man behöver byta. 2,3 motor.
    /Lappen
    9-5 2,3T -05, gubbifieras...

  17. #97
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Lapp1
    Funderar lite kring kamkedja och allt därtill, vad pratar vi för kostnad för att byta detta. Läser att det närmar sig på bilar efter 20 och där ligger ju jag. En motor på skroten är inte dyr och det sista jag hörde i pris på kedjebyte var dyrt men det kan ha inkluderat arbete iofs och det gör man ju själv så bara intresserad av materialkostnad och vad man behöver byta. 2,3 motor.
    Kedjebyte är dyrt jämfört med vad en ny motor kostar, beroende på arbetstidsåtgång. Det ser f.n. dyrt ut för Saabarna till stor del därför att motorerna för tillfället är så billiga. Titta på prisbilden på andra märkens motorkostnader så ser du problemet, det är inte Saabarna som är speciellt dyra att byta kamkedja på, det är Saabarna som för tillfället har billiga nya motorer.

    Sedan, det är inte alls säkert att du behöver göra något på ett tag än. Mät och du vet sedan. Du kan ha många tusen mil kvar innan det är dags för byte.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #98
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Fast att byta till en motor på skroten som man inte säkert vet hur den är körd/servad betyder ju inte att kamkedjan är bättre på den än på motorn i din bil... Ska va att man byter till en motor med nya vevhusventen då... men tänker man ändå att byta motor så är det väl bara att köra till kedjan brister, det är ju bara om man INTE vill byta motor som man ska byta kedjan i god tid?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  19. #99
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Jag är sugen på att köpa en nyare 9-5 än den -98 jag har nu. Av någon anledning så har jag snöat in mig på -04 och senare, vet inte riktigt varför.

    Hur är det med hundbensrost och rost i övrigt på dessa om man jämför med de tidigare årsmodellerna, är de lika bedrövliga?

    Hur är det med bakvagnen med felaktig camber och shimsning som följd, blev detta åtgärdat eller är det lika illa med de senare årsmodellerna?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #100
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Jag är sugen på att köpa en nyare 9-5 än den -98 jag har nu. Av någon anledning så har jag snöat in mig på -04 och senare, vet inte riktigt varför.

    Hur är det med hundbensrost och rost i övrigt på dessa om man jämför med de tidigare årsmodellerna, är de lika bedrövliga?

    Hur är det med bakvagnen med felaktig camber och shimsning som följd, blev detta åtgärdat eller är det lika illa med de senare årsmodellerna?
    Rosten finns där även på senare modeller, min -06a ska ha haft början till rost på hundbenen men det är fixat av tidigare ägare.
    Var och tittade på en 05a som rullat 11k hade ganska mkt rost på ena hundbenet.

    Ingen skillnad i bakvagnen mot tidigare årsmodeller.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •