Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 157

Ämne: Köpråd OG9-5

  1. #61
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Kanon bra tråd
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  2. #62
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Det här med vevhusventilationen... Hur kollar man vilken version det är på den?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    191

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Det här med vevhusventilationen... Hur kollar man vilken version det är på den?
    Borde kunna hjälpa lite om du kikar i den här tråden : viewtopic.php?f=3&t=278181&hilit=se+skillnad+vevhu sventilation

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab OG9 3 aero Nordic Steg III
    http://www.garaget.org/Fel_xi

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    773

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Kolla så det inte "tjuter" om bensinpumpen. Lyssna i hjulhusen bak. Ett byte går på runt 2-3k.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  5. #65
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Man kan ju kolla på lyktglasen så det inte är missfärgat eller hur man ska förklara det. Är nog snarare väldigt repigt och kan försämra ljusbilden. Det går ju att våtslipa det men ändå värt att pruta på bilen pga arbetstid om man gör det själv och arbetskostnad om man lämnar in den. Har sett det på flertal 9-5 02-05 som har halogenstrålkastarna, sett det på en bil med xenonstrålkastarna.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #66
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    11

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Hur kollar man kedjesträckaren? Gärna bilder. Om man har en bil som verkar gå bra, oljan verkar ok men har äldre vevhusventilationen, är det bara att uppgradera ventilationen och vara hyffsat säker på att det håller sen. När uppdaterades växellådorna från fabrik (manuella). Nån som har koll på vad den satsen kostar?

  7. #67
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    620

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    hej!
    nåra grejer som inte tagits upp i denna tråd och som jag fått bytt på mina 9-5 aero 04 och 05 är:
    knackstag fram (eller k-stag,dom har många namn)
    givare till xenonbelysningen fram och bak även kablage
    sensorer till p-hjälpen

    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  8. #68
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    hej!
    nåra grejer som inte tagits upp i denna tråd och som jag fått bytt på mina 9-5 aero 04 och 05 är:
    knackstag fram (eller k-stag,dom har många namn)
    givare till xenonbelysningen fram och bak även kablage
    sensorer till p-hjälpen

    mathias
    Om givare eller annat fel uppstår i xenonljussystemen så finns det en lampa som lyser orange i MIU. Annars märker man det genom att xenonstrålkastarna körs ned i nödläge. Man hör ett brummande ljud och hör man såna ljud så lär man ju förstå att något är fel. :P
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #69
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    620

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    oavsett om man får meddelande i panel eller inte så är det ett problem som 9-5 har och en bra fråga att ställa om givare bytts eller inte.har det bytts så kanske man slipper att byta själv inom kort.
    tändkasett kan ju va ide att ha i skuffen också om man kör saab,är ju en stor akileshäl!
    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  10. #70
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    tändkasett kan ju va ide att ha i skuffen också om man kör saab,är ju en stor akileshäl!
    Akilleshäll skulle jag inte säga, kostnaderna för den (vilket är i stort sett lika med kostnaderna för problem i tändsystemet, tändstift undantagna) utslaget per mil är lägre än underhållskostnaderna för de allra flesta alternativen/konkurrenterna. Precis som andra tänddelar är det att betrakta som en slitagedel (om än med ett udda beteende). Skillnaden är bara att problemet oftast kommer utan förvarning, och att risken för att den går sönder (tar slut) t.ex. de närmaste 1000 milen i stort sett är oberoende av hur gammal och hur långt den gått.

    Det finns en rimlig anledning till att den beter sig som den gör, och när man spjälkar upp designalternativen med avseende på prestanda och kostnad så skulle jag säga att designen är en väldigt bra kompromiss. Om man ska få upp livslängden väsentligt blir det orimligt dyrt, alternativt tappar man prestanda eller tillförlitlighet. 2000:- var 20000:e mil är billigt för att alltid ha ett tändsystem i toppklass.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #71

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Hur vet jag att jag har den nyaste version 6 av vevhusventilation?

    Vad är mest troligt problemet om bilen tvekar lite när man trycker ner gasen snabbt för att man vill komma iväg fort?

    // Jonte

  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    26

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Jonte88
    Hur vet jag att jag har den nyaste version 6 av vevhusventilation?

    Vad är mest troligt problemet om bilen tvekar lite när man trycker ner gasen snabbt för att man vill komma iväg fort?

    // Jonte
    Om du kollar på oljepåfyllningsröret, alldeles under oljelocket, så går det ut en liten ventil bakom med en slang i på version 6.

  13. #73
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    26

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av ors
    Citat Ursprungligen postat av Jonte88
    Hur vet jag att jag har den nyaste version 6 av vevhusventilation?

    Vad är mest troligt problemet om bilen tvekar lite när man trycker ner gasen snabbt för att man vill komma iväg fort?

    // Jonte
    Om du kollar på oljepåfyllningsröret, alldeles under oljelocket, så går det ut en liten ventil bakom med en slang i på version 6.
    Redigeringsknappen försvann tyvärr när jag gick ut ur forumet och in igen, men denna menar jag:


  14. #74
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    17

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Tjena,

    Jag skulle vilja lägga till en punkt som kan vara värt att kolla när man köper begagnad 9-5:a (eller vilken bil som helst för all del). Jag har efter ett års sökande till slut köpt en dito och har under den tiden råkat ut för inte mindre än 3 skruvade mätare.

    De varningstecken som gjort mig misstänksam och som senare bekräftats har varit följande:

    Besiktning:
    Om man ser i utdraget från Vägverket att följande har hänt kan det vara värt att kolla lite extra:
    * Först ett ägarbyte och kort senare besiktning utanför besiktningsterminen. Denne nye ägare är alltså nu säljaren.

    Detta kan självklart vara fullkomligt i sin ordning, men man bör misstänka att bilen gått långt sedan senaste besiktning och köpts billigt, därefter skruvats och besiktigats för att få den nya mätarställningen på pränt inför en försäljning till högre pris.

    * Ändrade körmönster. Om en ägare först kört 20000 mil under 2 år och plötsligt kört 1000 mil under följande 2 år så är en god förklaring på sin plats.

    Självklart ingen regel men läge att börja misstänka fuffens.

    * Serviceboken.
    Kolla sidnumreringen noga. Jag träffade på en servicebok där någon gjort fina hål precis igenom sidnumreringen. (skälet var att kunna hänga upp den (!)). Mycket riktigt saknades ett helt uppslag med utförda servicar.

    * Skick.
    Jag tycker att det är svårt att se skillnad på en ovårdad kortmilare och en välvårdad långmilare, men slitage på och omkring förarplatsen är svårt att undvika om man kör många mil. Pedaler, förarstol, växelspak. etc....

    För att kontrollera ovanstående fungerar det bra att ringa tidigare ägare som knappast har något skäl att ljuga. Serviceverkstaden som utfört servicar brukar också välvilligt svara på frågor.

    God jakt!

  15. #75
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av jens12
    Tjena,

    Jag skulle vilja lägga till en punkt som kan vara värt att kolla när man köper begagnad 9-5:a (eller vilken bil som helst för all del). Jag har efter ett års sökande till slut köpt en dito och har under den tiden råkat ut för inte mindre än 3 skruvade mätare.

    De varningstecken som gjort mig misstänksam och som senare bekräftats har varit följande:

    Besiktning:
    Om man ser i utdraget från Vägverket att följande har hänt kan det vara värt att kolla lite extra:
    * Först ett ägarbyte och kort senare besiktning utanför besiktningsterminen. Denne nye ägare är alltså nu säljaren.

    Detta kan självklart vara fullkomligt i sin ordning, men man bör misstänka att bilen gått långt sedan senaste besiktning och köpts billigt, därefter skruvats och besiktigats för att få den nya mätarställningen på pränt inför en försäljning till högre pris.

    * Ändrade körmönster. Om en ägare först kört 20000 mil under 2 år och plötsligt kört 1000 mil under följande 2 år så är en god förklaring på sin plats.

    Självklart ingen regel men läge att börja misstänka fuffens.

    * Serviceboken.
    Kolla sidnumreringen noga. Jag träffade på en servicebok där någon gjort fina hål precis igenom sidnumreringen. (skälet var att kunna hänga upp den (!)). Mycket riktigt saknades ett helt uppslag med utförda servicar.

    * Skick.
    Jag tycker att det är svårt att se skillnad på en ovårdad kortmilare och en välvårdad långmilare, men slitage på och omkring förarplatsen är svårt att undvika om man kör många mil. Pedaler, förarstol, växelspak. etc....

    För att kontrollera ovanstående fungerar det bra att ringa tidigare ägare som knappast har något skäl att ljuga. Serviceverkstaden som utfört servicar brukar också välvilligt svara på frågor.

    God jakt!
    Att skruva tillbaka mätarställningen på en 9-5 känns väldigt omständigt om det ens går. Det som skulle kunna gå är väl att man bytt instrument men då skulle jag nog bli fundersam om jag var besiktningsman. "Hmm förra året stod din mätare på 23 000 mil och nu står den på 15 000 mil, hur kommer det sig?".. Servicebok är väl inte det viktigaste egentligen. Det viktigaste är väl att man har kvitton på alla utförda servicar och helst auktoriserad verkstad?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #76
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Inlägg
    17

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Att skruva tillbaka mätarställningen på en 9-5 känns väldigt omständigt om det ens går. Det som skulle kunna gå är väl att man bytt instrument men då skulle jag nog bli fundersam om jag var besiktningsman. "Hmm förra året stod din mätare på 23 000 mil och nu står den på 15 000 mil, hur kommer det sig?".. Servicebok är väl inte det viktigaste egentligen. Det viktigaste är väl att man har kvitton på alla utförda servicar och helst auktoriserad verkstad?
    Det går definitivt (eftersom jag har sett det). Jag vet inte hur den här informationen lagras i bilen, men det skulle vara en ytterst märklig lösning om mätarställningen hänger med instrumenten (konstigare saker har väl i och för sig hänt).
    Bilprovningen struntar i mätarställningen och noterar den bara i protokollet. Poängen är dock att fuskarna inte ställer den till 15000 mil utan 23500 mil (när den kanske i själva verket gått ytterligare 20000 mil sedan senaste besiktningen). Då ser allt ok ut. Även för dig som spekulant som självklart gör ett utdrag från vägverket.
    /Jens

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Köpte min 9-5a nyligen och den har gått ca 17t mil med version 2(?) av vevhusventillation. Bytte denna till senaste och mätte spännaren som var runt 16-17mm utskjuten. Så det blev byte av kedja med.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  18. #78
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Har en fråga.

    Hur kommer det sig att det är så ont om 9-5 aero årsmodell 06-10?

  19. #79
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    573

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Har en fråga.

    Hur kommer det sig att det är så ont om 9-5 aero årsmodell 06-10?
    Min gissning (obs, gissning) är att det under dessa år var en stor majoritet tjänstebilar bland de 9-5 som såldes. Jag kan tänka mig att det är hyfsat ofördelaktigt att välja en Aero som företagsbil? Dessutom var Biopower en extremt stor del av alla bilar som såldes då.

    Tyvärr var det relativt få 9-5 under dessa år som såldes nya till privatpersoner.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  20. #80
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Har en fråga.

    Hur kommer det sig att det är så ont om 9-5 aero årsmodell 06-10?
    Min gissning (obs, gissning) är att det under dessa år var en stor majoritet tjänstebilar bland de 9-5 som såldes. Jag kan tänka mig att det är hyfsat ofördelaktigt att välja en Aero som företagsbil? Dessutom var Biopower en extremt stor del av alla bilar som såldes då.

    Tyvärr var det relativt få 9-5 under dessa år som såldes nya till privatpersoner.
    Slutade inte Saab tillverka 9-5 med aeromotorn efter 07-08 också?
    Saab 9-5 2003 2,3T

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •