Står även hur många transpondrar som finns registreradeUrsprungligen postat av Niklas F
Står även hur många transpondrar som finns registreradeUrsprungligen postat av Niklas F
Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias
vad kostar 11000/12000 mila servicen??
Saab 9-5 Aero sedan-02
Runt 7000:- plus minus några tusenlappar beroende på verkstad.Ursprungligen postat av Lumberjack
Ursprungligen postat av m0set
Jag har just gjort detta testet eller vad man skall kalla det, 3 av varje står det i displayen. men har 5 st enheter
2st Nycklar
2st Transponders
1st Nyckel med centrallås funktionerna.
Räknas kanske den som transponder OCH nyckel, iom att det står att jag skall ha 6st enheter
ingen som har en susning, innan jag ringer ana och frågar.
Nyckel och transponder i samma bör vara 2.Ursprungligen postat av Niklas F
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Ang svagheter kring manuell låda och tidiga modeller. När började detta komma? Saab 9-5 -01 2.0T och 2.3T manualla - under 20k mil.. hur pass "säkra" är dessa från växellådsproblem?
ang citerat ovan.. en manuell låda känns som den borde hålla bilen ut.. ?!Ursprungligen postat av Turbo_Danne
- Låt säga 2001-2003 manuella lådor under 200hk, är dessa högrisk efter 20 000 mil???
- Ingår växellådshaveri i den välkända 8 års motorgaranti ? (om jag köper en 2003 så har kan jag köra safe fram till 2011 förutsatt att alla stämplar finns? )
Klart den kan hålla bilen ut det beror dock på om man kör med huvudet lr högerdojan, kör med huvudet så håller den även för mkt mer effekt.Ursprungligen postat av ltz
Byta olja i lådan lite då och då är inte dumt intervall på säg 3000mil så håller den länge.
V-lådan ingår EJ i den 8åriga motorgarantin.
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Så det är alltså möjligt, tom vanligt, att även de svagare 150 hk kan ta slut på lådorna.. Jag är ute efter ett "recept" när jag ska handla.. ex fullstämplad bok = inga problem till x0 000 mil. Tvivelaktig service riskobjekt vid x0 000 mil?..
Finns inget recept på en gammal bil , även välservade bilar kan rasa men det är ju betydligt mindre risk med en välservad än en dåligt servad bil.
Sen kan du ju kolla om det är "Ola 18år och nytt körkort" som kört bilen eller "Affe 67 år och glad pensionär".
Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
Mercedes SL500 R230 -02
Jättebra tråd och ett bra initiativ men jag saknar bilder.....inte en enda?
Tråden skulle enligt mig vara än bättre om du kompletterade med bilder.
mvh Jonas
Du får väl sponsra med några ?Ursprungligen postat av jonTe
Nej men det ska väl gå att ordna på nått sätt.
Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
Mercedes SL500 R230 -02
En bild finns ju visst.. från mig på första sidan lite längre ner.Ursprungligen postat av jonTe
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Fyller på med litet tips om V6'an (Griffin)
* Generellt en bra (och faktiskt ganska snål) motor som INTE är drabbad av oilsludgeproblem men:
* Den har TVÅ DI-kasetter. Kolla att SAAB har gjort GW-kampanj på dom.
* Den har en termostat som är mycket bökig att byta efterssom man måste lyfta på insugningsgrenröret för att komma åt Några timmars jobb hemmavid, eller ca 2000 kr hos ÅF.
* Den har en oljekylare som ligger i "skrevet" mellan cylinderbankarna. På tidiga V6'or är den av stål och kan börja läcka. Antingen olja ut i kylarvattnet, eller kylarvätska in i motorn. Senare motorer har en av rostfritt stål som håller bilens livslängd. Jag har inte drabbats av detta problem men det lär kosta 14.000 att få fixat.
* Kamremmen skall bytas i intervall. Från början byttes enbart remmen, men efter att ha drabbats av drevras ingår även dreven i servicesatsen. Om bilen har rullat några mil - kolla vilken ambitionsnivå man hade när den servades!
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Hej!
Ny på forumet men hoppas kunna få ett smidigt svar här
Hittade mig en saab 9-5 launch 98a i fint skick men såg att plåten under motorn saknas har den stor betydelse?
//Jimmy
135
├┼┤ 9-5 Launch 2.0T BioPower -98 Performance by J.K.N
24R
Nyckeln med centrallåsfunktionerna har både en transponder (som inte använder batteri, och som sitter i de gamla nästan normaltjocka nycklarna) och fjärrkontroll (som kräver batteri, och var separata i "batong"-versionen).Ursprungligen postat av Niklas F
Du har alltså 2 nycklar (med transponder), två separata fjärrkontroller med batteri och knappar ("batonger") och en ny nyckel med båda funktionerna.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det är väl bara MY02:s plastpanel som skavde sönder lacken, fixades inte det i MY03?Ursprungligen postat av Turbo_Danne
Sedan, kontrollera om det finns fukt i backljusen (öppna inspektionluckan med en femkrona, ta ut lamphållaren för backljuset), eftersom huvudorsaken till rost i bakluckan (för kombi MY99-MY01) är läckande inre baklykteglas.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
[quote=Långmilare]Det är väl bara MY02:s plastpanel som skavde sönder lacken, fixades inte det i MY03?Ursprungligen postat av "Turbo_Danne":mp3v4pj3
[/quote:mp3v4pj3]
Det är mycket möjligt , nån annan får bekräfta.
Bra info du lagt till också!
Som sagt fyll på med mer så den blir så komplett som möjligt så kan admin kanske börja lägga in allt i första inlägget?
Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
Mercedes SL500 R230 -02
Ang displayer som inte fngerar på 9-5 så går det ganska enkelt att fixa detta med en kulspetspenna. Det finns en sida på nätet som jag tyvärr inte har adressen till just nu som stegör steg beskriver hur man tar isär och fixar detta.
Sedan har jag lite fråga. Jag är inte så bevandrad i olika beteckningar som förekommer här på forumet. (Är dessutom ny här)
Vad betyder ng i t.ex ng900?
Vad betyder t.ex. MY03? någon skriver om detta i tråden om rostskador på bakluckan.
Vad betyder T5 och T7?
Det finns ytterligare många andra beteckningar som jag inte begriper men får väl fråga när de dyker upp.
SAAB 9-3 TTiD -11
GDM Performance Steg 1