Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 169

Ämne: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

  1. #21
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    8 611
    Medlem#
    6220

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    ingen som har en susning, innan jag ringer ana och frågar.
    Nyckel och transponder i samma bör vara 2.

    Mvh
    9-5 Aero Projekt Strykjärn
    Garaget.org
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    27

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Ang svagheter kring manuell låda och tidiga modeller. När började detta komma? Saab 9-5 -01 2.0T och 2.3T manualla - under 20k mil.. hur pass "säkra" är dessa från växellådsproblem?

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    27

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne

    Tidiga 9-5or hade problem med manuella växellådan , finns en uppdateringssats på saab
    att köpa men det blir dyrt med arbete och allt eftersom växellådan måste tas ned och skruvas isär.

    Kontrollera så alla växlar går i som dom ska och inte hoppar ur.

    Kontrollera så att backväxeln går i utan problem och skrap.

    Lyssna så det inte viner onormalt från växellådan.
    ang citerat ovan.. en manuell låda känns som den borde hålla bilen ut.. ?!

    - Låt säga 2001-2003 manuella lådor under 200hk, är dessa högrisk efter 20 000 mil???
    - Ingår växellådshaveri i den välkända 8 års motorgaranti ? (om jag köper en 2003 så har kan jag köra safe fram till 2011 förutsatt att alla stämplar finns? )

  4. #24
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    8 611
    Medlem#
    6220

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av ltz
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne

    Tidiga 9-5or hade problem med manuella växellådan , finns en uppdateringssats på saab
    att köpa men det blir dyrt med arbete och allt eftersom växellådan måste tas ned och skruvas isär.

    Kontrollera så alla växlar går i som dom ska och inte hoppar ur.

    Kontrollera så att backväxeln går i utan problem och skrap.

    Lyssna så det inte viner onormalt från växellådan.
    ang citerat ovan.. en manuell låda känns som den borde hålla bilen ut.. ?!

    - Låt säga 2001-2003 manuella lådor under 200hk, är dessa högrisk efter 20 000 mil???
    - Ingår växellådshaveri i den välkända 8 års motorgaranti ? (om jag köper en 2003 så har kan jag köra safe fram till 2011 förutsatt att alla stämplar finns? )
    Klart den kan hålla bilen ut det beror dock på om man kör med huvudet lr högerdojan, kör med huvudet så håller den även för mkt mer effekt.
    Byta olja i lådan lite då och då är inte dumt intervall på säg 3000mil så håller den länge.
    V-lådan ingår EJ i den 8åriga motorgarantin.

    Mvh
    9-5 Aero Projekt Strykjärn
    Garaget.org
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    27

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Så det är alltså möjligt, tom vanligt, att även de svagare 150 hk kan ta slut på lådorna.. Jag är ute efter ett "recept" när jag ska handla.. ex fullstämplad bok = inga problem till x0 000 mil. Tvivelaktig service riskobjekt vid x0 000 mil?..

  6. #26
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 760
    Medlem#
    6901

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Finns inget recept på en gammal bil , även välservade bilar kan rasa men det är ju betydligt mindre risk med en välservad än en dåligt servad bil.

    Sen kan du ju kolla om det är "Ola 18år och nytt körkort" som kört bilen eller "Affe 67 år och glad pensionär".
    Volkswagen Passat Alltrack -15 ( Tyvärr , tjänstebil )

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    --Mariestad--
    Inlägg
    7 215

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Jättebra tråd och ett bra initiativ men jag saknar bilder.....inte en enda?
    Tråden skulle enligt mig vara än bättre om du kompletterade med bilder.

    mvh Jonas

  8. #28
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 760
    Medlem#
    6901

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Jättebra tråd och ett bra initiativ men jag saknar bilder.....inte en enda?
    Tråden skulle enligt mig vara än bättre om du kompletterade med bilder.

    mvh Jonas
    Du får väl sponsra med några ?

    Nej men det ska väl gå att ordna på nått sätt.
    Volkswagen Passat Alltrack -15 ( Tyvärr , tjänstebil )

  9. #29
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    8 611
    Medlem#
    6220

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Jättebra tråd och ett bra initiativ men jag saknar bilder.....inte en enda?
    Tråden skulle enligt mig vara än bättre om du kompletterade med bilder.

    mvh Jonas
    En bild finns ju visst.. från mig på första sidan lite längre ner.

    Mvh
    9-5 Aero Projekt Strykjärn
    Garaget.org
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #30
    Grundladd Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    411

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Fyller på med litet tips om V6'an (Griffin)

    * Generellt en bra (och faktiskt ganska snål) motor som INTE är drabbad av oilsludgeproblem men:

    * Den har TVÅ DI-kasetter. Kolla att SAAB har gjort GW-kampanj på dom.

    * Den har en termostat som är mycket bökig att byta efterssom man måste lyfta på insugningsgrenröret för att komma åt Några timmars jobb hemmavid, eller ca 2000 kr hos ÅF.

    * Den har en oljekylare som ligger i "skrevet" mellan cylinderbankarna. På tidiga V6'or är den av stål och kan börja läcka. Antingen olja ut i kylarvattnet, eller kylarvätska in i motorn. Senare motorer har en av rostfritt stål som håller bilens livslängd. Jag har inte drabbats av detta problem men det lär kosta 14.000 att få fixat.

    * Kamremmen skall bytas i intervall. Från början byttes enbart remmen, men efter att ha drabbats av drevras ingår även dreven i servicesatsen. Om bilen har rullat några mil - kolla vilken ambitionsnivå man hade när den servades!
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Fjollträsk
    Inlägg
    84

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Hej!

    Ny på forumet men hoppas kunna få ett smidigt svar här


    Hittade mig en saab 9-5 launch 98a i fint skick men såg att plåten under motorn saknas har den stor betydelse?

    //Jimmy
    135
    ├┼┤ 9-5 Launch 2.0T BioPower -98 Performance by J.K.N
    24R

  12. #32
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5 793
    Medlem#
    8758

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Jag har just gjort detta testet eller vad man skall kalla det, 3 av varje står det i displayen. men har 5 st enheter

    2st Nycklar
    2st Transponders
    1st Nyckel med centrallås funktionerna.

    Räknas kanske den som transponder OCH nyckel, iom att det står att jag skall ha 6st enheter
    Nyckeln med centrallåsfunktionerna har både en transponder (som inte använder batteri, och som sitter i de gamla nästan normaltjocka nycklarna) och fjärrkontroll (som kräver batteri, och var separata i "batong"-versionen).

    Du har alltså 2 nycklar (med transponder), två separata fjärrkontroller med batteri och knappar ("batonger") och en ny nyckel med båda funktionerna.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5 793
    Medlem#
    8758

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Bakluckan , kolla under luckan om det finns rost , kolla även om det är en MY02-05 om bakre panelen
    luckan legat och skavt emot plåten med lackskador/rost som följd.
    Det är väl bara MY02:s plastpanel som skavde sönder lacken, fixades inte det i MY03?

    Sedan, kontrollera om det finns fukt i backljusen (öppna inspektionluckan med en femkrona, ta ut lamphållaren för backljuset), eftersom huvudorsaken till rost i bakluckan (för kombi MY99-MY01) är läckande inre baklykteglas.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #34
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 760
    Medlem#
    6901

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Turbo_Danne":mp3v4pj3
    Bakluckan , kolla under luckan om det finns rost , kolla även om det är en MY02-05 om bakre panelen
    luckan legat och skavt emot plåten med lackskador/rost som följd.
    Det är väl bara MY02:s plastpanel som skavde sönder lacken, fixades inte det i MY03?
    [/quote:mp3v4pj3]

    Det är mycket möjligt , nån annan får bekräfta.

    Bra info du lagt till också!

    Som sagt fyll på med mer så den blir så komplett som möjligt så kan admin kanske börja lägga in allt i första inlägget?
    Volkswagen Passat Alltrack -15 ( Tyvärr , tjänstebil )

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    38

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Ang displayer som inte fngerar på 9-5 så går det ganska enkelt att fixa detta med en kulspetspenna. Det finns en sida på nätet som jag tyvärr inte har adressen till just nu som stegör steg beskriver hur man tar isär och fixar detta.

    Sedan har jag lite fråga. Jag är inte så bevandrad i olika beteckningar som förekommer här på forumet. (Är dessutom ny här)

    Vad betyder ng i t.ex ng900?
    Vad betyder t.ex. MY03? någon skriver om detta i tråden om rostskador på bakluckan.
    Vad betyder T5 och T7?

    Det finns ytterligare många andra beteckningar som jag inte begriper men får väl fråga när de dyker upp.
    SAAB 9-5 SE 2,3t -00
    GDM Performance E85 Steg 1

  16. #36
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    8 611
    Medlem#
    6220

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Sangris

    Vad betyder ng i t.ex ng900?
    Vad betyder t.ex. MY03? någon skriver om detta i tråden om rostskador på bakluckan.
    Vad betyder T5 och T7?
    NG = New Generation
    OG = Old Generation
    MY03 = Model Year 03
    T5/7 = Tronic5/7

    Mvh
    9-5 Aero Projekt Strykjärn
    Garaget.org
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #37
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    8 611
    Medlem#
    6220

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Sangris
    Ang displayer som inte fngerar på 9-5 så går det ganska enkelt att fixa detta med en kulspetspenna. Det finns en sida på nätet som jag tyvärr inte har adressen till just nu som stegör steg beskriver hur man tar isär och fixar detta.

    Sedan har jag lite fråga. Jag är inte så bevandrad i olika beteckningar som förekommer här på forumet. (Är dessutom ny här)

    Vad betyder ng i t.ex ng900?
    Vad betyder t.ex. MY03? någon skriver om detta i tråden om rostskador på bakluckan.
    Vad betyder T5 och T7?

    Det finns ytterligare många andra beteckningar som jag inte begriper men får väl fråga när de dyker upp.
    Är det fler beteckningar man inte hänger med på så finns denna sida att kolla i
    viewtopic.php?f=30&t=68242

    Ps. Dumt att det inte går att ändra här i FAQ som det gör i de vanliga forums delarna.

    Mvh
    9-5 Aero Projekt Strykjärn
    Garaget.org
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    38

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    OK.
    Tack Kim!

    Allt är inte lätt här i livet.......
    SAAB 9-5 SE 2,3t -00
    GDM Performance E85 Steg 1

  19. #39
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5 793
    Medlem#
    8758

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Sangris
    Ang displayer som inte fngerar på 9-5 så går det ganska enkelt att fixa detta med en kulspetspenna. Det finns en sida på nätet som jag tyvärr inte har adressen till just nu som stegör steg beskriver hur man tar isär och fixar detta.
    Den här är nog den bästa, alla metoder och åsikter finns med: viewtopic.php?f=6&t=46663

    Men kulspetspenna och strykjärn ger ingen permanent lagning, för permanent lagning krävs mothållsmetoden (eller lödning, detta ENDAST för erfarna lödare med rätt utrustning, många oerfarna sabbar den permanent när de försöker löda anslutningarna).
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Hej. Först och främst vill jag tacka för alla tips i tråden, är nämligen själv på jakt efter en 9-5 96 eller senare.

    Mina funderingar går kring vad som ingår i de olika paketen jag sprungit på under min jakt. Det finns ju både Linear och Vector. Min plånbok (och min sambo) tillåter inte Aero tyvärr. Vad skiljer mellan Linear och Vector? Sedan finns det ett par paket till på de redan nämnda. Pilotpaket och Horisontpaket, vad innehåller dessa?

    Finns det några andra tillval som är bra att känna till?

    En annan fråga, skedde det några förändringar mellan modellerna från 06 till 07 och 08?

    Ytterst tacksam för svar.

Liknande ämnen

  1. Köpråd, att köpa en beg saab 2012 - reservdelar
    Av mrpg99 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-09, 13:42
  2. Köpråd og9-3 och 9-5 aero, köpa saab nu?
    Av Gerling i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 21:33
  3. Köpråd: Ska kika på en 9-5 i e.mmvad ska jag kolla efter?
    Av yuion i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 18:33
  4. Jag ska köpa en saab, köpråd ?
    Av Roadrunner11 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 20:21
  5. Ska köpa en saab 93 -03 vector. köpråd tack!!
    Av greed i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •