Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 179

Ämne: Köpråd OG9-5

  1. #41
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 921
    Medlem#
    6220

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Sangris

    Vad betyder ng i t.ex ng900?
    Vad betyder t.ex. MY03? någon skriver om detta i tråden om rostskador på bakluckan.
    Vad betyder T5 och T7?
    NG = New Generation
    OG = Old Generation
    MY03 = Model Year 03
    T5/7 = Tronic5/7

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  2. #42
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 921
    Medlem#
    6220

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Sangris
    Ang displayer som inte fngerar på 9-5 så går det ganska enkelt att fixa detta med en kulspetspenna. Det finns en sida på nätet som jag tyvärr inte har adressen till just nu som stegör steg beskriver hur man tar isär och fixar detta.

    Sedan har jag lite fråga. Jag är inte så bevandrad i olika beteckningar som förekommer här på forumet. (Är dessutom ny här)

    Vad betyder ng i t.ex ng900?
    Vad betyder t.ex. MY03? någon skriver om detta i tråden om rostskador på bakluckan.
    Vad betyder T5 och T7?

    Det finns ytterligare många andra beteckningar som jag inte begriper men får väl fråga när de dyker upp.
    Är det fler beteckningar man inte hänger med på så finns denna sida att kolla i
    viewtopic.php?f=30&t=68242

    Ps. Dumt att det inte går att ändra här i FAQ som det gör i de vanliga forums delarna.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    50

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    OK.
    Tack Kim!

    Allt är inte lätt här i livet.......
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 283
    Medlem#
    8758

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Sangris
    Ang displayer som inte fngerar på 9-5 så går det ganska enkelt att fixa detta med en kulspetspenna. Det finns en sida på nätet som jag tyvärr inte har adressen till just nu som stegör steg beskriver hur man tar isär och fixar detta.
    Den här är nog den bästa, alla metoder och åsikter finns med: viewtopic.php?f=6&t=46663

    Men kulspetspenna och strykjärn ger ingen permanent lagning, för permanent lagning krävs mothållsmetoden (eller lödning, detta ENDAST för erfarna lödare med rätt utrustning, många oerfarna sabbar den permanent när de försöker löda anslutningarna).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #45

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Hej. Först och främst vill jag tacka för alla tips i tråden, är nämligen själv på jakt efter en 9-5 96 eller senare.

    Mina funderingar går kring vad som ingår i de olika paketen jag sprungit på under min jakt. Det finns ju både Linear och Vector. Min plånbok (och min sambo) tillåter inte Aero tyvärr. Vad skiljer mellan Linear och Vector? Sedan finns det ett par paket till på de redan nämnda. Pilotpaket och Horisontpaket, vad innehåller dessa?

    Finns det några andra tillval som är bra att känna till?

    En annan fråga, skedde det några förändringar mellan modellerna från 06 till 07 och 08?

    Ytterst tacksam för svar.

  6. #46
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 641
    Medlem#
    6901

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Hej!

    Här är en mycket bra sida du kan kika på

    http://www.wallentin.be/SAAB/modellyear%20M06_M07.html


    Jag skulle letat efter en 06-07 Biopower Vector med så många paket som möjligt.
    Volvo V60 D3 AWD Automat -20
    Mercedes Benz C400 Cabriolet -19
    Saab 9-3 T5 154 HK -00

  7. #47

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Hej, jag har precis köpt en saab 95 från 98 och jag får felkoden 08 på acc displayen. Det ska tydligen vara nåt med en "stop arm" eller "blend door" enligt en sida på engelska. Är det nån här som kan säga om det stämmer och var kan jag köpa reservdelarna i såna fall?
    Tack i förhand.

    linken till internetsidan: http://infocog.wordpress.com/2008/04/20 ... rm-repair/

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 283
    Medlem#
    8758

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Alexey
    Hej, jag har precis köpt en saab 95 från 98 och jag får felkoden 08 på acc displayen. Det ska tydligen vara nåt med en "stop arm" eller "blend door" enligt en sida på engelska. Är det nån här som kan säga om det stämmer och var kan jag köpa reservdelarna i såna fall?
    Tack i förhand.

    linken till internetsidan: http://infocog.wordpress.com/2008/04/20 ... rm-repair/
    Det finns några varianter på problemet, och de flesta kan lösas med lite delar härifrån: http://www.thesaabsite.com/95/95Cabinfa ... REPAIR+KIT
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #49

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Tack för tipset, men finns inte den delen att köpa i Sverige?

  10. #50

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Hej, förlåt att jag tjatar om det här men jag vill veta vad delarna "blend door" och "stop arm" som kan ha gått söder vid felkod 08 heter på svenska och var man skulle kunna köpa de i sverige om de finns att köpa här.

    PS: är det här rätt tråd att posta de här frågor?

    tack.

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    301

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Alexey
    Hej, förlåt att jag tjatar om det här men jag vill veta vad delarna "blend door" och "stop arm" som kan ha gått söder vid felkod 08 heter på svenska och var man skulle kunna köpa de i sverige om de finns att köpa här.

    PS: är det här rätt tråd att posta de här frågor?

    tack.
    Mja, rätt o rätt tråd vetefasiken, finns väl svar i flera andra trådar.

    Men hursomhelst så finns det en repsats till armen här :
    http://speedparts.se/shop/prod/res_v-k_varmepaket.shtml
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  12. #52

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Utmärkt tråd!

    Ska skaffa en 9-3 men antar att tråden gäller även den modellen?

    Det jag undrar över är spindellederna! Tydligen största problemet på 9-3 men hur identifierar jag en dålig spindelled vid en testkörning?

    Att däcken nöts ojämt och att det klonkar har jag sett som möjliga tecken, men finns det något mer exakt sätt då mycket kan klonka?

    Rost ska kollas på baklucka och trösklar främst?
    - Saab 9-3SE 2.0T

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 283
    Medlem#
    8758

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Hockhult
    Utmärkt tråd!

    Ska skaffa en 9-3 men antar att tråden gäller även den modellen?

    Det jag undrar över är spindellederna! Tydligen största problemet på 9-3 men hur identifierar jag en dålig spindelled vid en testkörning?

    Att däcken nöts ojämt och att det klonkar har jag sett som möjliga tecken, men finns det något mer exakt sätt då mycket kan klonka?

    Rost ska kollas på baklucka och trösklar främst?
    Förslagsvis sök eller gör en egen tråd för 9-3, felbilden är inte samma som för 9-5.

    Rent generellt är spindeleder varken särskilt dyra att åtgärda eller lätta att märka. Det lättaste är att vänta till besiktning, på bilprovningen har de rätt utrustning för att upptäcka glappet. Det yttrar sig inte som ojämt slitage, och klonkande kommer ofta från andra delar. Jag skulle titta efter värre saker, som AC, rost och krockskador vilket man bör kolla oavsett vilken bil man köper.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #54

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Hej på er!
    Jag går i köpa Saab 95 aero tankar. Eftersom jag är ny på saab tänkte jag fråga om det finns några speciella fallgropar på aero? En annan fråga är växellådan, enligt teknikensvärld så är den manuella lådan trist och enligt dom ska man satsa på en automat. Är den så pass trist som de säger? Jag ät främst intresserad av årsm. 02-04

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    9308

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Tjo!

    Jag ska snart köpa mig en Saab 9-5 kombi och det verkar som att det blir en årsmodell 2005 (även fast jag vill ha en 06a egentligen). Alla vanliga felen borde väl vara någorlunda åtgärdade från Saab på 05an med tanke på att det var den sista bilen med den "vanliga" karossen. Känns som att det är väldigt mycket man bör kolla efter. Är det något som är extra viktigt på just den årsmodellen jag är ute efter (05)?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #56

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Hej!

    Här är en mycket bra sida du kan kika på

    http://www.wallentin.be/SAAB/modellyear%20M06_M07.html


    Jag skulle letat efter en 06-07 Biopower Vector med så många paket som möjligt.
    Tack för den sidan! Jag har funderat mycket på vad som egentligen ingår i de olika paketen.

    Ska köpa en 9-5 biopower 2.0t 2006:a eller 2007:a. (Min första bil någonsin!! ) Hur långt är det rimligt att de årsmodellerna ska ha gått på 2-3 år. Ska man satsa på en som har gått lite kortare 6-7000 mil eller gå ner 15-20.000 i pris och satsa på en som har gått cirka 10.000 mil? Vad är risken med att köpa en bil som har gått lite längre?

    Vet någon när den stora servicen är för 9-5 biopower, 11 eller 12.000 mil?

    /Alex

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 283
    Medlem#
    8758

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av alexanderm
    Ska köpa en 9-5 biopower 2.0t 2006:a eller 2007:a. (Min första bil någonsin!! ) Hur långt är det rimligt att de årsmodellerna ska ha gått på 2-3 år. Ska man satsa på en som har gått lite kortare 6-7000 mil eller gå ner 15-20.000 i pris och satsa på en som har gått cirka 10.000 mil? Vad är risken med att köpa en bil som har gått lite längre?
    Skillnaden i tillförlitlighet och förväntade reparationskostnader är mycket begränsad mellan 6000mil och 10000mil. Vid så låga körsträckor är det bara tillverkningsfel/otur som gör att något behöver bytas. Kontrollera dock gärna kamkedjesträckaren, den är en god indikator på motorslitaget (kan avslöja om föregående verkstad/ägare slarvat med olja eller vevhusventilationens funktion).

    Service kostar oavsett, och vilka servicar som står på tur är möjligen ett prutargument men inte mera. Köper man hos en handlare kan de ofta bjuda på den, det är en billig punkt för handlaren.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #58
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 489

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Stora servicen är 12k mil.

    Vi har biopowerbilar på firman som gått mellan 10 och 16k mil och är -05 och -06. Dessa försvinner nu. Har gått övertid för att bilpriserna har svajat. Finns en -07 som rullat uppåt 9k mil också.

    /Fred
    Nu Volvo V60T6 Twin Engine AWD 340hk/590Nm 2020
    Tidigare VW Passat Sportscombi GTE 218hk/400Nm 2017, BMW 320d Xdrive Touring Sport 184hk/380Nm 2014, BMW 320d Touring 184hk/380Nm 2011
    Ännu tidigare SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 ProPerformance 2006.

  19. #59

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Skillnaden i tillförlitlighet och förväntade reparationskostnader är mycket begränsad mellan 6000mil och 10000mil. Vid så låga körsträckor är det bara tillverkningsfel/otur som gör att något behöver bytas. Kontrollera dock gärna kamkedjesträckaren, den är en god indikator på motorslitaget (kan avslöja om föregående verkstad/ägare slarvat med olja eller vevhusventilationens funktion).

    Service kostar oavsett, och vilka servicar som står på tur är möjligen ett prutargument men inte mera. Köper man hos en handlare kan de ofta bjuda på den, det är en billig punkt för handlaren.
    Ok, tack för info! Då kan jag ju lika gärna köpa en som har gått 10.000 mil och spara lite pengar. Det här med kamkedjesträckaren verkar vara lite över min förmåga att kontrollera.

  20. #60

    Re: Köpråd Saab 9-5 ( KIKA HÄR OM DU SKA KÖPA 9-5 )

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Stora servicen är 12k mil.

    Vi har biopowerbilar på firman som gått mellan 10 och 16k mil och är -05 och -06. Dessa försvinner nu. Har gått övertid för att bilpriserna har svajat. Finns en -07 som rullat uppåt 9k mil också.

    /Fred
    Tack för ínfo! Har ni varit nöjda med bilarna på firman eller har de strulat på något sätt?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •