Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    193

    hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    hej

    då var felet kontaterat har smälti ett stift o en kolv (t5) i en 95 aero 00 steg 3

    blocket måste borras eller bytas så det finns ju 2 altenativ


    1 köpa en t5 underdel o kolla över o använda den


    2 borra köpa smidda kolvar i öd

    men frågan är ju om man ska använda t7 stakar eller de från en t5 vilka är starkast eller bäst?? kolvarna kostar ju samma så det avgör ju inte?

    och sen blir det ny program vara från örebro så kommer det nog fungera
    bilar utan turbo suger
    Saab 9000 97 A50 2,3t

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Har du havererat T5 kolvar vid 300hk? Byt programvara då.
    Om du inte ska upp i 500hk så ser jag ingen vits alls med att köpa dyra smidda kolvar. Du frågar vad som blir hållbarast, smidda såklart men har du pengar i överflöd?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    193

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Har du havererat T5 kolvar vid 300hk? Byt programvara då.
    Om du inte ska upp i 500hk så ser jag ingen vits alls med att köpa dyra smidda kolvar. Du frågar vad som blir hållbarast, smidda såklart men har du pengar i överflöd?

    M.V.H.

    ja tänkte på vilka stakar som är hållbarast t5 eller t7

    och självklart ska ja byta program vara två ras på ett halvår är inte så kul
    bilar utan turbo suger
    Saab 9000 97 A50 2,3t

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    www.garaget.org/saab_lejf

    Han kör med org stakar & kolvar T5 och har 504hk, och jag kan lova att den går sjukt fint, åkt med i den ett par ggr.
    Och det håller utmärkt, dock så avverkar han 2-3 lådor om året

    B206 blocket verkar vara populärt vid trimning, dels för dom saknar balansaxlar o väger 10kg mindre än ett b234 block?

    Bara bygga på, dra till lite överkant så du får lite marginaler.

    Ang stakar så tror ja det är samma i T5 som T7 ? är väl bara kolvarna som skiljer, rätta mig gärna.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    193

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    http://www.garaget.org/saab_lejf

    Han kör med org stakar & kolvar T5 och har 504hk, och jag kan lova att den går sjukt fint, åkt med i den ett par ggr.
    Och det håller utmärkt, dock så avverkar han 2-3 lådor om året

    B206 blocket verkar vara populärt vid trimning, dels för dom saknar balansaxlar o väger 10kg mindre än ett b234 block?

    Bara bygga på, dra till lite överkant så du får lite marginaler.

    Ang stakar så tror ja det är samma i T5 som T7 ? är väl bara kolvarna som skiljer, rätta mig gärna.
    de skiljer i utförande o längd men tänkte på hållbarheten
    bilar utan turbo suger
    Saab 9000 97 A50 2,3t

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 024

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Längden är olika på stakarna. Dvs skiljer komphöjden på kolvarna också.

    T5-grejorna är starkare, så är det bara! Även stakarna
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    T5-grejorna är starkare, så är det bara! Även stakarna
    Det där ser jag gärna lite belägg för, geometrin i T7 är ju annars bättre. T7 stakar och smidda kolvar vore mitt val.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 024

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Är det kanske så att längden skiljer, men tål lika mycket då?
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Är det kanske så att längden skiljer, men tål lika mycket då?
    Det skulle jag kunna hålla med om med bättre samvete. Om någon sitter med bättre information så är det bara att hojta till. Att det finns fler med T5 stakar och mycket effekt beror väl bara på att det än är vanligare med B204 och B234 hårt trimmade än B205 och B235.

    Längre stakar är annars bättre så.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 235

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Är det kanske så att längden skiljer, men tål lika mycket då?
    Det skulle jag kunna hålla med om med bättre samvete. Om någon sitter med bättre information så är det bara att hojta till. Att det finns fler med T5 stakar och mycket effekt beror väl bara på att det än är vanligare med B204 och B234 hårt trimmade än B205 och B235.

    Längre stakar är annars bättre så.

    längre stakar mindre vinkel blir de på staken och mindre "sne" belasting eller vad man ska kalla det blir det.

    men ingen som har bild som gämför stakarnas profil? och tjocklek ?

    mvh/joel

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Nol/Alafors
    Inlägg
    582

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Tjosan.

    Vet med säkerhet att B235R stakar klarar 2.2bar i ladd iaf

    Använde dessa pga den s.k "vändvinkeln" i Ö.D.

    Mvh
    Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
    Toyota Mr2 Hybrid B204e

  12. #12
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 786
    Medlem#
    3183

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Om jag såg rätt på "garaget" så kör du 2.3L...
    B235-stakar är 153mm men det är även B204-stakarna
    Dom sistnämnda klarar 500+ utan problem

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    462

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    min 9000 2,0llt 98:a har 153mm (t5)stakarna som man andvänder tillsammans med 2,3 vev alt från 9000 , 900, 9-5 sen köper man ju givetvis smidda kolvar som hör till 9-5 2,3 (t7) sen får man den bättre bryt vinkeln som jag valt att göra

    p,s tror inte det skiljer nånting på mina org t5 stakar som 153mm som det gör på t7:ans 153mm stakar varken i kvalite eller så men det känns bätter med gamla hederliga t5 saker he he
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 684

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Hej!

    För att ställa allt rätt till här i åsiktsfälten så

    Kortmotor generation B204 B235 B205 153mm så stämmer det med vinkeln där men har då mest att vinna på dessa om man ska varva mkt Då över 8000+rpm i kombo med 2.3l vev dock skall man nog helst inte varva mer än 8000rpm med 2.3v iom slag då lagergatan tar stryk samt lagren.

    Kortmotor generation samt långmotor b234 147mm kan man varva till 8000+ oxå inga problem där. Dock samma med lagergatan osv

    Dock en 2.3 vev samt lager gatan som tar stryk över 8000rpm så vad är meningen med att varva så mkt då samt hur många turbosar blir då inte överstallade?.

    Allt går alltså med rätt anpassade saker som inte väger satan så håller sakerna mkt gott.

    Vad är då orsak till detta med brytvinkeln? vilka för samt nackdelar?

    Det har jag redan gett svar på!! dock så finns det massor mer att ta upp i detta ämnet .


    B202 Långmotor! 134mm Tål varvas 8000+rpm

    Gulsaab kör detta samt gustav 99 på forumet

    Gulsaab vet ej exakt men hans varvstopp är väl runt 6800rpm

    Gustav 99 8000 rpm? låter ja va osagt.

    Själv så har jag 147mm stakar autoverdi 1 i världen samt Je kolvar B234 90mm till raketen.

    Mike
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 684

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Citat Ursprungligen postat av sleepy86
    min 9000 2,0llt 98:a har 153mm (t5)stakarna som man andvänder tillsammans med 2,3 vev alt från 9000 , 900, 9-5 sen köper man ju givetvis smidda kolvar som hör till 9-5 2,3 (t7) sen får man den bättre bryt vinkeln som jag valt att göra

    p,s tror inte det skiljer nånting på mina org t5 stakar som 153mm som det gör på t7:ans 153mm stakar varken i kvalite eller så men det känns bätter med gamla hederliga t5 saker he he
    Likadan modell samt tillverkare på dessa stakar!!!
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    193

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    tackar för förklaringarna jag har inte tänkt att varva över orginal bara att ja kan köra HÅRT utan problen ar troligt vis född med tung högerfot
    bilar utan turbo suger
    Saab 9000 97 A50 2,3t

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    193

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    http://www.garaget.org/saab_lejf


    B206 blocket verkar vara populärt vid trimning, dels för dom saknar balansaxlar o väger 10kg mindre än ett b234 block?

    .
    i vilka årsmodeller fanns det här blocket??
    bilar utan turbo suger
    Saab 9000 97 A50 2,3t

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 684

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    -94-96 Om jag inte missminner mej!!


    Satt då i Ng 900 med 130hk på 2.0l sugmotor Motronic styrsystem samma som opel på den tiden.
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    B206i fanns bara M94 och kanske i undantagsfall -95.
    hur kommer det sig i det angivna ovan att man verkar kunna varva lika mycket med alla motorer?
    Jag menar: B202 med 134mm stakar borde klara mindre äb tex B235 med 153mm stakar eller B204 med 153mm stakar...

    Vad är lagergatan? Den för vevaxelns ramlager? Vad händer med den?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 684

    Re: hur ska man bygga en motor vilken blir hållbarast??

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    B206i fanns bara M94 och kanske i undantagsfall -95.
    hur kommer det sig i det angivna ovan att man verkar kunna varva lika mycket med alla motorer?
    Jag menar: B202 med 134mm stakar borde klara mindre äb tex B235 med 153mm stakar eller B204 med 153mm stakar...

    Vad är lagergatan? Den för vevaxelns ramlager? Vad händer med den?

    M.V.H.
    Hej!

    Lagergatan är sk vevens ramlager ja.

    Det största problemet på saab gen 4-5 är motvikter på bla vev samt oljekanalens borrning som gör saker mer benäget för haveri..där hade man kunnat gjort bättre ifrån sej.

    Vi kan ju bla jämföra en BMW vev i antal motvikter.

    Lager som sitter i är då för klena vilket gör att lager går ner sej för fort.

    Har sett b206 på -96 bil oxå
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

Liknande ämnen

  1. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 17:46
  2. Vilken bil blir billigast?
    Av Källén i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 16:12
  3. Ja då vet jag vilken min nästa bil blir :D
    Av Robin_s i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 13:36
  4. Vilken bil blir det istället för SAABen?
    Av Nephilim i forum Allmänt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •