Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: 9-3 2.2 TiD startar ej

  1. #1

    9-3 2.2 TiD startar ej

    Hej på er

    Jag har sökt svar men ej hittat relevant info. Jag är nog inte kompis med sökfunktionen, men nu till saken.

    - Bilmodell: 9-3 2.2TiD 115 hkr
    - Årsmodell: 2000 (byggd -99) I min ägo sedan september -08. (11800 mil)
    - Modifikationer på bilen: Nej
    - Miltal: 12300
    - Hur yttrar sig felet? Motorn stannade helt plötsligt i går i utförsbacke ca 1 min efter start. Motorvarningslampan tändes. Motorn troligtvis fortfarande varm/ljummen efter stillestånd på 1,5 timme. Gick ej att starta, ej heller att bogsera igång. Utetemp ca -8 grader. Tankar riktig diesel på Hydro / Jet. Halv tank med diesel då den stannade. Bilen har startat och körts utan problem den senaste veckan då det varit ca 10 minusgrader ute. Misstänkte först ispropp? men då det idag är plus 4 grader ute torde den ha tinat. Gick inte att starta idag heller. Dessutom tänds väl inte motorvarningslampan för bränslestopp/ispropp, eller? När jag först slår på tändningen slocknar "rätt" lampor, men när jag sedan drar på starten tänds motorvarningslampan igen. I höstas hällde jag på en flaska Red Line 85 plus (ej det som tar bort vatten utan någon annan rengöring). Har den löst upp smuts som satt igen bränslefiltret? Vet ej när det byttes senast!!!!

    - Är felet permanent eller intermittent? Permanent
    - Vilken felsökning har redan gjorts? Diesel i tanken, alla säkringar hela, även MAXIsäkringarna.

    Jag kommer inte på fler fakta/förutsättningar. Nu är det upp till er experter att komma med rätt tips för snabb lösning

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollywood
    Inlägg
    148

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    det kan inte vara så att det är luft i bränslesystemet. den ska ju som sagt lufta själv men vet inte om man kanske kan göra det manuellt oxå?? kolla det isf. e ju inte så jätte haj på Diesel och dess funktion. men kan ju även vara som så att du har en ispropp som inte släppt även fast det gått över till plusgrader!. men kolla luftning av bränslesystem först. lycka till
    ALLT UTAN TURBO SUGER!! 9000 cse 2.3t-94

  3. #3

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Idag blev det såklart minusgrader igen o jag har inte tillgång till garage... bara att vänta.

    Under tiden kan man ju fundera på om motovarningslampan tänds när man har bränslestopp? Det känns ju som om den lampan har med elfel att göra. Det kanske sitter en bränsletrycksregulator som känner av tryckfall och då larmar?

    BTW Kan man felsöka med OBD2-instrument eller måste det vara tech2´an? Hittade ett uttag under ratten (såklart tech2 = Saab) men vet inte om OBD2 passar...

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 905

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    du skriver att bränslefiltret kanske ej är bytt? På moderna dieslar så är filtret av yttersta vikt och man får absolut inte fuska med detta. Det är nästan så att det är bättre att byta det oftare än serviceplanen kräver för det har man tillbaks senare.

  5. #5

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Okej Stefan, det är första punkten alltså... ja egentligen ganska naturligt att kolla där då motorn inte får bränsle vare sig det nu beror på igensatt filter eller ispropp.... eller gud förbjude, en havererad pump.

    Filtret sitter i motorrummet kanske? eller måste man under bilen o meka? Sedan har jag förstått att motorn är självluftande, efter filterbytet. Man drar på starten i upp till en minut enligt instr-boken. Då skall den visst starta... om allt är rätt.

    Du vet inte om motorvarningslampan tänds vid bränslestopp? Vågar vägra tro att det är någon pump som lagt av.... En ny eller renoverad högtryckspump går väl på minst 20 lakan


    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Filtret sitter under bilen framför passagerar bakhjulet.

    Ingen motor lampa lyser om du har luft i systemet.

    Luft i systemet visar sig oftast om man inte kört på ett tag.
    inte om man stoppar den och sen startar den(då hinner inte läckan sabba systemet)

    Att dra igång ett system med luft i är väldigt jobbigt (kan knäcka startmotorn)

    Bättre att bogsera igång den då startar den snabbt.

    Du behöver nog få felkoderna utlästa på saab.
    Om du inte har en reserv bil att byta delar från för felsökning.

    Bränsle pumpen kostar tyvärr ca 35000 att byta vilket gör att man skrotar bilen istället.
    Det jag kan komma på är att byta bränslereturerna och sen läsa ut felen hos saab då du troligen har någon annat fel. Därimot så är bränsle returerna lika bra att byta några plast nipplar och 60 cm vävförstärktgummislang.

    Jag har allt som sitter på blocket i mitt lilla reservdels lager, men har ännu inte behövt något... till min 99'a som gått 31000 mil.
    Plockade av det då min motorn nr 1 la av vid 18000 mil och jag fick skaffa en ny , men den nya har gått som en klocka.


    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  7. #7

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Hej Per

    Okej, bra svar! Bilen har ju rullat åtminstone några ggr / vecka så luft i systemet finner jag också otroligt. Efter filterbyte skall jag då bogsera igång. Bra tips!

    Om den inte startar efter filterbytet får jag bogsera till Saab här i Uddevalla för att få felkoder utlästa med tech2. Med två småbarn hemma blir det minimal tid till felsökning! Som tur är, är detta vår andrabil / min konsultpendlarbil men då jag ej har uppdrag rullar den inte så mycket... Har också gamla kollegor på¨TDC som kan "köpa ut" delar / motor om det behövs, men det blir ändå rackarns dyrt!

    Finns det någon "onlinekatalog" med reservdelar / sprängskisser eller är man hänvisad till Haynes rephandbok, någon som vet?

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Du kan ju kolla så att vakumslangarna och elkontakterna verka sitta som dom skall rent allmänt. Sitter en vakum "skapare på höger sida om motorn där ifrån går det lite slangar till EGR m.m.

    Kan ju vara något som hoppat loss om det helt plötsligt bara slutar fungera.
    Eller så har returerna brustit.

    Dom byter du lättare än filtret själv.

    Sitter under inrören från bränslepumpen.

    Dom var förr av en väldigt dålig kvalite fick byta varje år för att slippa stopp.
    Men nu har de sista hållit 3 år.
    Har en reservomgång liggandes i en plastpåse i bilen (vill inte ha in #bös# i systemet)

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  9. #9

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Hej igen. Var precis ute o tittade under plast TiD-kåpan. Såg en massa svarta vävförstärkta slangar som jag misstänker (av din text) är bränslereturer. De satt över spridarerören så jag fick böja undan dem för att kunna se muttrarna som håller fast rören i spridarna/topplocket. De verkade hela. Skall kolla mer noggrant imorgon.

    Jag såg också på ena bränsleröret till högtryckspumpen (det högra) en "luftningsventil" som var som en däcksventil. Jag misstänker ju att detta är inloppet på ht-pumpen och att man trycker ned däcksventilen för att få ut luft, eller i varje fall för att se att det kommer bränsle om matarpumpen fungerar, right?

    På det vänstra röret satt ingen nippel och detta är väl då returen till tanken, eller har jag helt fel?

    Enligt en mycket bra länk http://www.bluechipdiesel.com/diagnoseliftpump.html (och även vp44 diagnos) skall man kunna höra lift pump (alltså matarpumpen) i 25 sek om man bara kort har slagit till starten. Jag hörde då ingenting, bara en vattenpump som skyfflar runt kylvattnet till Ebespächeren... Vet du var matarpumpen sitter? Jag ser ingenting framme i motorrummet... bak vid tanken före filtret eller?


    (Det här kan bli en bra FAQ-tråd för 2.2 TiD-bränslepumpsproblem)

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Spridarrören kommer från pumpen som sitter på motorn fram.

    Man kan inte lufta systemet man kan bara trycka/suga bränsle genom systemet och på så sätt ta bort luften.

    Tror inte rören är trasiga.
    Kolla / byt returslangarna

    Pumpen drivs/styrs av motorns rörelse den gör inget om inte motorn snurrar.
    (några relän kan möjligen surra lite)
    Och är det hål på returen så pumpar den inte bra heller, så ett hål på returen är lika kass som ett på inflödet så att säga

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  11. #11

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Hej

    Jo så långt är jag ju med avseende rören, men själva bränslepumpen som sitter på motorn, har alltså två delar, en matarpump och en högtryckspump? Är det verkligen så?

    När man läser på http://www.bluechipdiesel.com/diagnoseliftpump.html har ju VP44´an en matarpump (lift pump)bak vid tanken någonstans... men finns inte den på saaben så är det inte konstigt att jag inte hör något.

    Det finns ju ett tips här om att köpa en separat bränslepump (biltema/mekonomen) och hänga på där bak som förser ht-pumpen med soppa om nu "matardelen" lagt av.

    Skall kolla returerna noga när jag kommer hem.

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Humm.

    Kanske finns det en pump till i systemet som du säger, den har jag missat i såfall.
    Tipset om extra pump är ju för att man skall slippa byta dyra ht pumpen uppfattade jag det som inte för att ersätta en annan pump som säkert är ganska billig i jämförelsen.

    Är saabs pump en VP44'a?

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  13. #13

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Hej

    I might be wrong... Läser i Haynes rep-handboken jag lånade på biblan;
    Allmän info: "Bräsnlesystemet består av en bakmonterad tank, ett filter med inbyggd vattenavskiljare, en bränsleinsprutningspump och tillhörande komponenter". Det är alltså bara EN pump. Varför behöver då jänkarna en matarpump, till samma VP44? Hmm bra fråga.

    En extrapump enligt tipset hjälper ju bara om "lågtycksdelen" i huvudpumpen lagt av. Inte om högtrycksdelen är kass. Jaa, intressant det här...

    I nästa vecka skall jag lämna bilen på diagnos o kontroll med tech2. Kostade 500 pix på Saab här i sta´n. Kan vara väl investerade pengar, om jag inte pillat på någon returslang eller bytt br-filter så den åter startar, vilket blir till helgen!

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  14. #14

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Hej igen

    Nu har jag varit under och kollat där br-pumpen sitter. Det sitter en till liten pump där, elpumpen till dieselvärmaren visade det sig. Den skall ju inte spöka. Jo, jag kollade alla svartflätade returslangar. De var hela o fina och alla satt fast. Jag lossade också avtappningspluggen på bränslefiltret. Där droppade det diesel. Jag lossade muttrarna till de två mittersta bränslerören på spridarna och körde med starten i en halv minut. DET KOMMER DIESEL! Kommer det i dessa kan man väl anta att det kommer i de två yttersta också, men varför i H-E startar den inte ??? Varför stannade den också helt plötsligt när det finns bränsle. VAD stänger av motorn???

    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    det kan nog vara så att man får fram bränsle till pumpen men att man har luft i högtrycks delen som sabbar enbart den.

    Har du provat att bogsera i gång den?

    Tror inte att du ser på slangarna om dom är trasiga.

    Jag skulle lägga 100 kronor på nya slangar och byta dom först.

    Mvh Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  16. #16

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Min 2,2 TID, hade dels dåliga bränslereturer, med lång starttid som följd, dels drabbades jag av att skarven på bränsleledningen från tanken gick sönder. (sitter under motorkåpan i närheten av luftmassemätaren på baksidan av motorn) Den släppte alltså in luft i systemet den vägen. Det är två klickkopplingar hane/hona som sitter där. Jag lyckades provisoriskt att tejpa skarvarna för att se om det hjälpte vilket det gjorde. Sen fick jag ordna en mer permanent lagning.
    Bara en tanke. Min gick dock att bogsera igång då det satte högre snurr på pumpen än att dra på starten vilket räckte för att övervinna luftläcket.
    Dock bör väl Tech II kunna identifiera felkällan.

  17. #17

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Hej

    Jäpp,samma dag som den lade av provade vi att bogsera igång den, i samband med hembogseringen, utan att den startade. Om det hade varit luftläcka i sytemet, hade den då inte gått gradvis sämre och varit svårstartad som nämnts? Dagen då den lade av hade den startat och gått klockrent i 500 mil, d v s ingen gradvis försämring.

    Jag köper inte riktigt att den skall vara helt omöjlig att starta bara för att ngn vacuumslang är lite sprucken, och som sagt, motorn stannade tvärt. Det blir väl inte helt plötsligt ett sådant hål på vacuumslangen att motorn stannar, utan att innan hosta till och gå "knackigt"? Otroligt i så fall...

    När man drar på starten kommer ingen vit rök ur avgasröret, bara "puffarna" s a s. Mätte upp 3 o 4´ans glödstift. Ligger på 1-1,2 Ohm. Dock när jag slog på tändningen ville den inte "förglöda" (beror väl på utetempen, +5 grader, men motortemp är ändå under 75 grader C, då skall den väl glöda till???) men när jag slog till starten kom det spänning till glödstiften. Dock bara 9,5 volt !!! De skall väl ha 12 volt som allt annat, eller? Antar att de inte glöder tillräckligt med bara 9,5 volt?

    Om det är så att glödstiften inte får rätt spänning, och motorn därför inte startar, varför stannade då motorn tvärt ca en minut EFTER start. Är den så beroende av glödstiften att den stannar??? Det är ju en skapligt modern diesel för tusan, ingen gammal tändkulemotor som måste varmköras i 3 min!!!

    Detta är helt utan logik!


    Mvh D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

  18. #18
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 478
    Medlem#
    6901

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Varför inte byta dessa returslangar och prova bogsera igen?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Var bilen avstäng och du startade den?
    Sen gick den 1 minut och sen aldrig mer?

    En luft läcka borta vid bränsle filtret skulle kunna ge något sådant fel kanske

    Då är det troligen inte returslangarna. Då startar inte bilen.
    Kanske det finns någon styrbox som är kass eller så har startspärren slagit av motorn eller någon annan elkontakt som glappar.

    Ta nu och läs ut felkoderna.

    Vi kan inte hålla oss längre nu vill vi veta vad för fel du har.
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  20. #20

    Re: 9-3 2.2 TiD startar ej

    Hej

    Skall vänta lite till med felkoderna (sorry) , men en polare som är en riktig dieselråtta kom och hjälpte mig igår. Vi bytte br-filter och konstaterade följande:

    Ingen full sprutt med bränsle ur spridarna trots fullgas när vi drog runt motorn. Bara lite fjuttande = lågt tryck.

    När han tryckte på däcksventilen (som sitter på br-inloppssleddningen) efter att ha kört runt motorn 30 sek upptäckte vi att det var vacuum. Alltså salivet som han kletade in ventilen med åkte in i ventilen.

    Den luriga skarven i br-ledningen strax bakom ventilkåpan smorde vi in med fett, ifall det skulle vara en läcka där. Den glappade misstänkt... men torde vara tät nu...

    Får mer hjälp i morgon. Då skall vi testa att suga ur bränsle i den lilla ventilen.

    Tills dess; håll ut med nyfikenheten ang felkoderna

    MvH D
    Saab 9-3 2.2 TID, MY00
    Saab 9-5 SC Vector, 2.3t, MY05

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Larmet startar när kupévärmaren startar NG9-3
    Av Steel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 10:28
  2. [LÖST] Intermittent startmotorproblem OG9-3
    Av gustaved i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •