Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Öppen Wastegate ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Öppen Wastegate ?

    Sett ett par riktigt grymma filmer där folk har öppen WG.
    Det är att dom har så WGn dumpar rakt ut ist för tillbaka in i avgasröret va ?

    Sen länkarna nedan.

    http://www.youtube.com/watch?v=F7en3thjM_U

    http://www.youtube.com/watch?v=9GamYvjv ... re=related

    Frågan är nu, det låter väl helt normalt om man kör lugnt dvs ? om man kör normalt så öppnar väl inte WGn ?

    Säger besikningen något om detta ?
    Skadligt på nåt vis ?
    Hmm nåt annat mer o tillägga ? är ruskigt sugen på detta, bara ryser när man hör på en 5öring att motorn vipps ändrar "karaktär" o låter helt vansinnig.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774

    Re: Öppen Wastegate ?

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Sett ett par riktigt grymma filmer där folk har öppen WG.
    Det är att dom har så WGn dumpar rakt ut ist för tillbaka in i avgasröret va ?
    Säger besikningen något om detta ?
    Skadligt på nåt vis ?
    Hmm nåt annat mer o tillägga ? är ruskigt sugen på detta.
    Gjorde det på min innan...men du tröttnar om du kör på gatan...visst fan låter det coolt...men efter ett tags körning så tröttnar du...

    Vid lugnt körning låter den helt normalt...men när du väl närmar dig korvstället i byn och ska impa på epa grabbarna....så släpps helvetet löst..

    Besiktningen gillar inte det...
    Är inte röret tillräckligt långt, sotar det ner något jävulskt i motorrummet...

    Mvh j....
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534

    Re: Öppen Wastegate ?

    Om det impar på epa-grabbarna tycker jag att det är konstigt att du inte kör vidare så Mr Turbo200

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Öppen Wastegate ?

    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Sett ett par riktigt grymma filmer där folk har öppen WG.
    Det är att dom har så WGn dumpar rakt ut ist för tillbaka in i avgasröret va ?
    Säger besikningen något om detta ?
    Skadligt på nåt vis ?
    Hmm nåt annat mer o tillägga ? är ruskigt sugen på detta.
    Gjorde det på min innan...men du tröttnar om du kör på gatan...visst fan låter det coolt...men efter ett tags körning så tröttnar du...

    Vid lugnt körning låter den helt normalt...men när du väl närmar dig korvstället i byn och ska impa på epa grabbarna....så släpps helvetet löst..

    Besiktningen gillar inte det...
    Är inte röret tillräckligt långt, sotar det ner något jävulskt i motorrummet...

    Mvh j....
    Perfekt, vi har gott om epa killar här så det får nog fan bli att ha den öppen.
    Nån som har nåt tips på hur man kan göra en kombo ?
    Dvs en rör tex som man lätt kan ta bort eller sätta dit för dom gånger man vill ha ett slutet ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    58

    Re: Öppen Wastegate ?

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Perfekt, vi har gott om epa killar här så det får nog fan bli att ha den öppen.
    Nån som har nåt tips på hur man kan göra en kombo ?
    Dvs en rör tex som man lätt kan ta bort eller sätta dit för dom gånger man vill ha ett slutet ?
    Paint-skiss för slutet system:
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... closed.JPG

    Paintskiss för öppet system:
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... e-open.JPG


    Paint
    Life is a lesson, you learn it when you're through.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Öppen Wastegate ?

    Citat Ursprungligen postat av Kurisuchianu
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Perfekt, vi har gott om epa killar här så det får nog fan bli att ha den öppen.
    Nån som har nåt tips på hur man kan göra en kombo ?
    Dvs en rör tex som man lätt kan ta bort eller sätta dit för dom gånger man vill ha ett slutet ?
    Paint-skiss för slutet system:
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... closed.JPG

    Paintskiss för öppet system:
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... e-open.JPG


    Paint
    Klockrent, du är ett geni tackar o bockar, ska sätta SQR micke på det omgående
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Öppen Wastegate ?

    låt mig se om jag har fattat detta rätt... du ska alltså lägga pengar på att byta din interna wg mot en extern allternativt byta turbon för att kunna impa på småpojkarna????
    Dessutom skapa onödiga utsläpp??
    hmm skänk pengar till en föäldralös i afrika istället
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032

    Re: Öppen Wastegate ?

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    låt mig se om jag har fattat detta rätt... du ska alltså lägga pengar på att byta din interna wg mot en extern allternativt byta turbon för att kunna impa på småpojkarna????
    Dessutom skapa onödiga utsläpp??
    hmm skänk pengar till en föäldralös i afrika istället
    Du har fattat det fel!

    Hammarslag har redan extern wastegate!

    Hade hammarslag skänkt pengarna han lagt på sin bil till ett afrikanskt barn så hade det barnet haft det rätt bra! :P

    Men hur roligt hade då Hammarslag haft i sommar?
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242

    Re: Öppen Wastegate ?

    Vill du göra det lite mer intressant kan du montera en sån här:
    http://www.quicktimeperformance.com/QTEC/index.php

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Öppen Wastegate ?

    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Vill du göra det lite mer intressant kan du montera en sån här:
    http://www.quicktimeperformance.com/QTEC/index.php
    Skitgrym, men det där är ju mer om man vill ha raka rör eller inte. Frågan är hur man skulle lösa det med WGn ist, dom var ju i rätt tjocka diameters med 2½" och uppåt, WG röret är ju bara nån tum på min
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Öppen Wastegate ?

    fasen det där var nåt jag tänkte föreslå... trodde inte det fanns.. har funderat på nåt sånt länge så man kunde gå i stealthmode i villakvarteren, har bara sett det som nåt gammal option för o växla mellan sidepipes o vanligt på jänkare.
    Fast 75bhp gain på en honda turbo känns lite hmm raka rör special över det hela.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Öppen Wastegate ?

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    låt mig se om jag har fattat detta rätt... du ska alltså lägga pengar på att byta din interna wg mot en extern allternativt byta turbon för att kunna impa på småpojkarna????
    Dessutom skapa onödiga utsläpp??
    hmm skänk pengar till en föäldralös i afrika istället

    Vad jag väljer och lägga pengarna på ska väl du totalt ta o skita i ?
    Och har redan en extern Tial 38mm WG & och en Holset HX40 turbo så behöver nog byta varken eller

    Sen så skiter ja fullständigt i barnen i afrika, inte mitt problem. (dock synd om dom)
    Jag jobbar inga 8-10h om dagen för att skänka bort min lön till nån unge jag aldrig sett och heller aldrig kommer få träffa, så mycket älskar jag inte mitt jobb.

    Ps. Men jag gillar småpojkar och vill därför impa på dom.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032

    Re: Öppen Wastegate ?

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Ps. Men jag gillar småpojkar och vill därför impa på dom.
    Det kan tolkas väldigt fel! HAHA
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Öppen Wastegate ?

    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Ps. Men jag gillar småpojkar och vill därför impa på dom.
    Det kan tolkas väldigt fel! HAHA

    hehe ja men kan man bli annat än trött på förmodligen avundssjuka forums idioter som bara måste hitta nån annan ursäkt att få gnälla lite.
    Bad ju inte om nåns åsikt vart jag ska lägga pengarna eller hur jag impar på småpojkar, utan hur man hittar en lösning till en combo.
    Och en lösning kom ju snabbt av en hjälpsam själ här på forumet. (paintkillen)

    Dom få avgaserna bilen kommer släppa ut med öppen WG, (den är ju inte öppen hela tiden) kompenserar nog inte alla skitbilar där ute i världen med läckande avgasystem tex.

    Som Turbo200 skrev, det var en bra åsikt.

    "Gjorde det på min innan...men du tröttnar om du kör på gatan...visst fan låter det coolt...men efter ett tags körning så tröttnar du...

    Vid lugnt körning låter den helt normalt...men när du väl närmar dig korvstället i byn och ska impa på epa grabbarna....så släpps helvetet löst.."
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Öppen Wastegate ?

    Citat Ursprungligen postat av WELiN

    Hade hammarslag skänkt pengarna han lagt på sin bil till ett afrikanskt barn så hade det barnet haft det rätt bra! :P

    Men hur roligt hade då Hammarslag haft i sommar?
    Hehe, den ungen hade nog haft ett fint litet el casa och stekt runt i ute på savannen med uppstoppade tigrar på väggen ;-)
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032

    Re: Öppen Wastegate ?

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Citat Ursprungligen postat av WELiN

    Hade hammarslag skänkt pengarna han lagt på sin bil till ett afrikanskt barn så hade det barnet haft det rätt bra! :P

    Men hur roligt hade då Hammarslag haft i sommar?
    Hehe, den ungen hade nog haft ett fint litet el casa och stekt runt i ute på savannen med uppstoppade tigrar på väggen ;-)

    Världens första afrikanska stekar-unge?
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Öppen Wastegate ?

    Citat Ursprungligen postat av WELiN
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag

    Hehe, den ungen hade nog haft ett fint litet el casa och stekt runt i ute på savannen med uppstoppade tigrar på väggen ;-)

    Världens första afrikanska stekar-unge?
    Haha ja, glider runt i nån halvt stylad Mitzu Safari pickis och rökar upp bilen på savannen.

    Men back to topic, den lösningen ja fick var ju kalas enkel.
    Gillade ochså idén med den elektriska, men den vore ju mer lämpad o ha efter DPn isf, men då blir det lite folkrace sound över det hela, 4cyl låter ju allt annat än tufft med raka rör.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032

    Re: Öppen Wastegate ?

    Alternativet är att du har den elektriska, och har sluten wastegate, men har downpipen ut genom skärmen på bilen eller nå?

    typ 50cm avgassystem, fritt blås, lär höras rätt mycket turboljud då
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Öppen Wastegate ?

    Att du får folk som klagar är ju egentligen inte så konstigt, du har ju väldigt många trådar om både det ena och andra som ligger väldigt på gränsen till både et enda och andra (laserstörare, xenon osv)
    Då blir det ju oftast så per automatik.

    Hoppas ju för din skull att du inte kommer i en flygande bes, för det låter faktiskt som det skulle kunna bli rätt dyrt!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Öppen Wastegate ?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Att du får folk som klagar är ju egentligen inte så konstigt, du har ju väldigt många trådar om både det ena och andra som ligger väldigt på gränsen till både et enda och andra (laserstörare, xenon osv)
    Då blir det ju oftast så per automatik.

    Hoppas ju för din skull att du inte kommer i en flygande bes, för det låter faktiskt som det skulle kunna bli rätt dyrt!
    Trodde forums var till för att lägga ut trådar och fråga, då jag inte är född med en 4cyl motor upp i arslet
    Haft andra hobbys innan, frågar man inte så får man aldrig svar.

    Att jag är den ända som kör med olagliga xenon är väl ändå att ta i, och hur många sitter inte och glider runt med en laservarnare i sverige ? eller skyltar som går att vända bort m.m.

    Flygande bes är lugnt, igentligen är det bästa att köra obes då kan dom bara bötfälla dig för obes.
    Spelar ingen roll om du har 4 slicks på, icke fungerande bromsar m.m.m bara 1400kr i böter.
    Men lagar är väl till för att följas.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

Liknande ämnen

  1. öppen dump ng 900
    Av brasar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 09:22
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 10:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •