Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: spjälllägesgivare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    NORRKÖPING
    Inlägg
    44

    spjälllägesgivare

    Ja som topiken lyder,hur yttrar sig symtomen om potentiometern på spjälaxeln är dålig?För den har väl en del med tändkassetten att göra, DVS tändningen. Och hur yttrar det sig om temperaturgivaren som sitter på insuget precis vid själlhuset har sagt upp sig? Och om någon vänlig själ kan tala om för mig åt vilket håll tomgångsmotorn ska vara(ska pilen på baksidan peka mot den korta slangen.(enligt EPC ska den räfflade anslutningen vara mot den korta slangen) Jag har inte så mycket erfarenhet med all den här elektroniken som är i 9,3 1998 så är det någon som har svaret på problemet så. Eller är det så enkelt att magnetventilen till turbon har gett upp.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    NORRKÖPING
    Inlägg
    44

    Re: spjälllägesgivare

    Är det verkligen ingen här som har något enkelt svar.?Vill ju inte gå och köpa en massa grejer och sen visar sig det som satt där vara felfritt.Är ingen expert på all elektronik i 9,3:an men har iallafall inte tummen vare sig mitt i handen eller uppstoppad i r**en. .Men föregående ägare verkar ha haft det så nu får jag försöka rätta till alla toklustigheter dom ställt till med.Har provat och dra R:slangen på magnetventilen men rycken i motorn var kvar.Men den rycker bara vid omkring 2500rpm därför misstänker jag spjällägesgivaren(potentiometern) Är det någon som kan tala om för mig vad det är för värden på spjällägesgivaren(potentiometern) så jag kan mäta och eventuellt utesluta den lilla rackaren.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223

    Re: spjälllägesgivare

    Om motorn rycker vid belastning runt 2500varv så tror jag snarare att det beror på dåliga tändstift/DI.
    Voltmät Spjälgivaren! Den ska variera mellan ca0,5v tomgång och 4,5v fullgas. EN av kablarna är 5voch den andra jord. Prova dig fram!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    NORRKÖPING
    Inlägg
    44

    Re: spjälllägesgivare

    Stiften är splitternya.BCPR7ES-11.Så dom borde det inte vara eller skulle jag ha tagit PFR6H-10.Och så har jag trionic5 så jag satte i den röda tändkassetten .För det satt den svarta när jag köpte bilen .Har den svarta tändkassetten ställt till med något.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223

    Re: spjälllägesgivare

    Citat Ursprungligen postat av radioten
    Stiften är splitternya.BCPR7ES-11.Så dom borde det inte vara eller skulle jag ha tagit PFR6H-10.Och så har jag trionic5 så jag satte i den röda tändkassetten .För det satt den svarta när jag köpte bilen .Har den svarta tändkassetten ställt till med något.
    Om bilen är en T5 150-185hk så är det BCPR7ES-11 den ska ha.
    Är du säker på att det är T5? Prova iaf en VÄL fungerande Di eller prova din på någon annan turbobil kanske...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    NORRKÖPING
    Inlägg
    44

    Re: spjälllägesgivare

    Jovisst är det T5.Det är T5:ans magnetventil.Ingen luftmassemätare.MAP:en sitter där den ska.Bilen är en saab9,3 från 1998 men motorn är från en 2000-2001 så den kommer från ett T7 system men det är T5 jag har.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    NORRKÖPING
    Inlägg
    44

    Re: spjälllägesgivare

    Felet förmodligen hittat!
    Som sagt är det en pularnisse med tummen mitt i handen som haft bilen.
    Magnetventilen till turbon var dels otät i skarven vid basen plus att pularnissen varit i ventilen och grejat så en o-ring i ventilen var borta.En begagnad är beställd på bildelsbasen då jag inte har lust att ge dom 3000kr dom begär för en ny på BIVA här i stan.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    NORRKÖPING
    Inlägg
    44

    Re: spjälllägesgivare

    Får nog ta och åka till BIVA och bita i det sura äpplet.Den magnetventil jag fick från bildelsbasen var lika paj som den jag hade.Förmodligen membranet som är lika sprucket som i den magnetventilen jag bytte.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223

    Re: spjälllägesgivare

    Citat Ursprungligen postat av radioten
    Får nog ta och åka till BIVA och bita i det sura äpplet.Den magnetventil jag fick från bildelsbasen var lika paj som den jag hade.Förmodligen membranet som är lika sprucket som i den magnetventilen jag bytte.
    Det ska ju vara garanti så det är väl bara att skicka tillbaka.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •