Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Vinande vid kallstart, samt oljedropp

  1. #1

    Vinande vid kallstart, samt oljedropp

    Köpte mig en 9-5 -98 för ett par veckor sedan som har fungerat utmärkt förutom på punkterna som rubriken nämner.

    Till att börja med då droppar den motorolja från närheten av kamkedjan nånstans(den sidan av motorn iaf), va o besiktigade den och besiktningsgubben trodde det läckte från nån anslutning till turbon(som jag bytte efter köpet, men det läckte även innan bytet, och det ser inte ut att komma nått därifrån vad jag kan se). Problemet är att det är oljeklegg under hela motorn i princip så det är omöjligt att se exakt vart det läcker o mina möjligheter till grundlig motortvätt är ganska begränsade just nu. Kanske kommer en droppe var 30'e sekund, men det lustiga är att oljestickan inte visar att det försvinner nått, den visar fortfarande att det är fullt med olja. Och jag vet att det är motorolja då den förut läckte svart olja, men efter turbobytet(ny olja) så läcker den fräsch olja.

    Sen ett problem som jag misstänker kan vara följdproblem, när den är kall så viner den ganska illa ett bra tag efter att man startat, iaf så man hinner köra nån kilometer i stan innan det slutar. Även om den varit varm o man stängt av den, sen startar igen så viner det 20-30 sekunder, dock inte lika aggresivt som vid kallstart(-14).
    Först misstänkte jag dock vxllådan, då vinandet blev annorlunda beroende på om man kopplade eller inte, men även om man står still med växel i så låter det, o då borde ju rimligtvis växellådan stå hyfsat still.

  2. #2

    Re: Vinande vid kallstart, samt oljedropp

    Oljeläckaget är förmodligen vevaxeltätningen vi remskivan, vilken inte är så svår att byta, kostar 72:- på speedparts. Kolla så att vevhusventilationen är uppgraderad, annars gör det, kostar 315:- för en komplett sats på speedparts. Vinandet kan vara oljefiltret, är värt att prova att byta, det är ju inte så dyrt.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 98, vinande ljud kallstart
    Av saabgreen i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 18:03
  2. Vinande ljud kallstart vid färd
    Av Sammen i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 20:53
  3. [LÖST] Vinande ljud vid kallstart OG9-3 B2x5
    Av T Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •