Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Serviceintervaller NG9-3 B207 Biopower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    19

    Serviceintervaller NG9-3 B207 Biopower

    Hejsan,

    Jag förstår inte riktigt när min bil (9-3 2.0t Biopower 200 skall servas och det verkar som att min verstad inte har riktig koll heller. Därför undrar jag om någon därute kan förklara hur det ligger till. Jag köpte bilen i oktober 2007. I maj 2008 (efter 925 mil) sade färddatorn att det var dags för service. Jag lämnade in den till verkstan och det dom gjorde var i princip ett oljebyte. Verkstan sa att jag skall lämna in bilen när färddatorn säger att det är dags (känner tydligen av tid från senaste service, körsträcka och körsätt). Nu var det dags igen efter totalt 2100 mil och enlit verkstan så skulle det vara en stor service. Det känns lite surt att behöva serva bilen två gånger på 15 månader och totalt betala 6500kr. Det blir ett ganska dyrt bilägande.

    När jag satte mig i bilen efter att ha hämtat ut den idag så kollade jag på färddatorns inställningar och då står det att "nästa service huvudservice 25%."

    Har verstan gjort fel service? Skall inte bilen servas var 1500 mil eller engång per år. Känner Biopower motorn av körsättet?

    Total förvirring, hjälp mig någon...

    /Jari

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Var 1500 mil ska det ske service på BioPower. Annars står det väl i servicehäftet vilka intervall och vilken typ av service som skall göras?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    19

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Hejsan,

    Tack för svaret. Läste du mitt inlägg eller kollade du bara på ämnesraden? Jag skall försöka vara mer precis när det gäller det jag undrar över:

    Hur fungerar serviceindikatorn?

    Kan det vara riktigt att verkstan skulle gjort en huvudservice vid 2100 mil (andra servicen) eftersom färddatorn säger att det nu är 25% till nästa service och att den är en huvudservice.

    /Jari

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Citat Ursprungligen postat av JariT
    Hur fungerar serviceindikatorn?
    Jag gissar att huvudprincipen för detta gäller även om parametrarna kan vara ändrade för just Biopower:
    http://genuinesaab.com/psi/files/03oil-service.htm
    INTERMEDIATE SERVICE is set by an algorithm that determines when service is required. Miles driven, crankshaft revolutions, number of starts/cold starts, ambient temperatures, speed and engine temperature are among the measurements used to compute the interval with the TIME FOR SERVICE message being set between 8,000 and a maximum of 15,000 miles. If the mileage interval is not met, the message will be set at 2 years.

    NOTE: The actual oil condition is NOT measured, only the above calculations performed.
    Och sedan en i mina ögon klassiker från Doktorn: http://forum.saabturboclub.com/viewt...405896#p405896
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Å andra sidan blir man rörd när man ser hur vissa byter olja oftare o med större inlevelse än intervallet de ger sin tjej/fru en ordentlig rundsmörjning.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    19

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Hejsan,

    Tack för svaret. Då är det alltså inte orimligt med två servicar på 2100 mil. Enda problemet som jag ser det nu är att indikatorn säger att nästa service 25% är en huvudservice som verkstan faktiskt gjorde igår. Verkar som att dom skulle gjort en delservice och inte en huvudservice. Jag får skälla på dem imorgon.

    /Jari

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Norr
    Inlägg
    61

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Om du läser på sidan 15 i servicehäftet så står det där precis när servicearna ska utföras. Bla att oljebyte + filterbyte ska ske var 1500 mil lr 1 gång per år. Huvudservice ska ske var 3000 mil lr vartannat år. Kan också som sagts tidigare ske vid tätare intervall beroende på körning. Så enligt häftet har verkstan gjort fel service eftersom huvudservicen ska utföras först efter 3000 mil lr 2 år, så seviceindikatorn visar nog rätt att det är kvar 25% till huvudservice, vilket dock inte stämmer i ditt fall om nu verkstan gjort huvudservicen.
    Saab 9-3ss Linear Active Biopower -08 SÅLD
    Saab 900 S 2.0i Talladega -97
    Volkswagen Passat 2.0 Tdi 4motion -12

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    19

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Hejsan igen,

    Det är en jäkla soppa det här. Den information jag fick från min verkstad är att jag skall lämna in bilen på service när serviceindikatorn säger till. Jag har lusläst serviceboken och förstår fortfarande inte när bilen skall servas. Om bilen skall servas var 1500 mil alt. en gång per år, varför indikerade då serviceindikatorn att jag skulle serva vid ca 900 resp. 2100 mil? Jag gillar SAAB väldigt mycket men är bra less på det här med servicar. Frågan kvarstår alltså, När skall bilen servas? Känner serviceindikatorn av körsättet och kan den utifrån det avgöra när det är dags för service?

    /Jari

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Citat Ursprungligen postat av JariT
    Känner serviceindikatorn av körsättet och kan den utifrån det avgöra när det är dags för service?

    /Jari
    Stämmer bra.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Citat Ursprungligen postat av JariT
    Frågan kvarstår alltså, När skall bilen servas? Känner serviceindikatorn av körsättet och kan den utifrån det avgöra när det är dags för service?
    Ja, har du inte läst det jag citerat ovan?

    INTERMEDIATE SERVICE is set by an algorithm that determines when service is required. Miles driven, crankshaft revolutions, number of starts/cold starts, ambient temperatures, speed and engine temperature are among the measurements used to compute the interval with the TIME FOR SERVICE message being set between 8,000 and a maximum of 15,000 miles. If the mileage interval is not met, the message will be set at 2 years.

    NOTE: The actual oil condition is NOT measured, only the above calculations performed.
    Betyder ju att oljekvalitetenoch därmed serviceintervalllet BERÄKNAS utifrån körsträcka, motorvarv, temperatur etc.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    19

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Tack för det.

    Då kommer 10 tusenkronorsfrågan..........Verkstan gjorde en huvudservice (4700kr) vid 2100 mil (andra servicen efter att jag köpte bilen). Serviceindikatorn säger nu, efter deras huvudservice att "Nästa service 25%>Huvudservice, Gjorde verkstan fel service? Om så är fallet, är det rimligt att begära tillbaka pengar för mellanskillnaden mellan en mellanservice (som borde gjorts) och huvudservicen (som dom gjorde)? Tough shit för verkstan, eller?

    /Jari

  11. #11

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    vad färddatorn visar ska du inte hänga upp dig på, troligen har dom glömt att nolla servicelampan så åk ner till dom o be dom göra det så är det klart
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Norr
    Inlägg
    61

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Citat Ursprungligen postat av JariT
    Tack för det.

    Då kommer 10 tusenkronorsfrågan..........Verkstan gjorde en huvudservice (4700kr) vid 2100 mil (andra servicen efter att jag köpte bilen). Serviceindikatorn säger nu, efter deras huvudservice att "Nästa service 25%>Huvudservice, Gjorde verkstan fel service? Om så är fallet, är det rimligt att begära tillbaka pengar för mellanskillnaden mellan en mellanservice (som borde gjorts) och huvudservicen (som dom gjorde)? Tough shit för verkstan, eller?

    /Jari
    Jag tycker absolut du ska ta upp det med dom, lite väl dyr service blir de ju annars. Be dom fixa serviceindikatorn också så den inte varnar igen för huvudservice nästa gång.
    Saab 9-3ss Linear Active Biopower -08 SÅLD
    Saab 900 S 2.0i Talladega -97
    Volkswagen Passat 2.0 Tdi 4motion -12

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    En fråga bara - vad behöver man göra för service vid 2100 mil som kostar 4700 kr? Rimligen innehåller en sådan service enbart olja + filter, kupéfilter och diverse kontrollpunkter.
    Toyota Verso 1,8 -11

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Den andra servicen som är gjord är väl en 3000 mila service? I så fall ska väl biopowern ha nya stift?
    Som jag ser det så ska du göra en mellanservice igen om 1500mil... vid ca 3600 då. Och en nya större service vid 5100.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    19

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Hejsan,

    Man har bland annat bytt stift på bilen. Problemet är att indikatorn säger att nästa service 25% är en huvudservice. Funderar på om jag inte skall ta och strunta i indikatorn och köra på 1500mil alt. ett år. Vad tycker Ni?

    Jari

  16. #16
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Det normala är att servicen skall göras efter 1500mil/1år resp 3000mil/2år, och att varannan service då är den stora. Med ditt utnyttjande av bilen så verkar den vilja ha service ungefär var 1000mil. Jag tror inte detta medför att intervallet även för den stora servicen kortas (detta behöver dock bekräftas), utan det borde ha gått att göra en mellanservice till och sedan gjort huvudservicen när du kom upp i 3000mil.

    Huruvida du kan få firman att stå för skillnaden i pris för mellanservice och stor service är svårt att säga, det beror mycket på vad ni sa när du bokade servicen, vilken typ av service som skulle göras, om du sa hur långt bilen hade gått när du bokade servicen etc etc. Vidare innebär den stora servicen att fler saker byts, och detta skulle du ju ändå fått göra vid nästa service, troligtvis runt juli-augusti.september i år. Jag gissar att om du berkligen vill att rätt skall vara rätt här så är en rimlig ersättning räntepengarna under 8 månader på prisskillnaden mellan mellanservice och huvudservice.

    /Johan

  17. #17
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Hmm blir inte klok på serviceintervallerna

    Min är 3 år i mars och har nu rullat ca. 2.400 mil. Gjorde mellanservice på den i Januari förra året då den hade rullat runt 600 mil. Igår kom meddelandet "dax för service" upp i SIDen, går då in i menyn och kollar. Där står att det är dax för mellanservice. Oljekvaliteten är 3% samt dagar kvar till service 366. Borde det inte göras huvudservice eller?

    9-3 Aero sc -06 skall tilläggas...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    19

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Hejsan,

    Slutet gott allting gott... verkstan ringde just och sa att fel service gjordes. man skulle gjort en mellanservice istället för den huvudservice som gjordes. Dealen är nu att nästa gång den skall in på service (huvudservice enligt serviceindikatorn) så gör man en huvudservice men jag betalar endast för en mellanservice. Ok, jag ligger ute med pengar men får två huvudservicar istället. Helt ok.

    Jag tror att vi alla kan vara överens om att det här med serviceintervaller är ganska komplicerat. Tydligen så kan man göra två mellanservicar mellan huvudservicarna.

    /Jari

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    http://www.maptun.se/serviceGuideTable. ... alleId=234

    Men mellanservicarna beror som sagt inte enbart på miltal.

    Se
    viewtopic.php?f=3&t=238222

    //Moe
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  20. #20

    Re: Serviceintervaller 9-3 2.0t Biopower 2008

    Hej vad fick ni betala för mellanservicen?
    (9-3 2.0t Biopower 2008 vid 1500 mil)
    Tack på förhand
    Tomas

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad NG9-3 B207 BioPower
    Av Pettiss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 104
    Senaste inlägg: 2022-10-29, 23:29
  2. [LÖST] Grundladdtryck B207 Biopower
    Av T0bzter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2021-11-24, 21:32
  3. BF98 i Biopower NG9-3 B207
    Av OrebroJohn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-12-25, 21:25
  4. Temperaturproblem B207 Biopower
    Av Idlewild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-10-30, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •