Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Projekt "Rädda Bettan" - kopplingsbyte

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Projekt "Rädda Bettan" - kopplingsbyte

    Tjena
    Tänkte ge Bettan en chans till o ge mig på ett kopplingsbyte. Bettan är en 9k CSE 2.0 -96 med 30k på mätaren. Jag köpt en ny bil så jag är inte beroende av henne längre utan det är mest för att ha en extrabil istället för att skrota henne (och nog lite sentimentala skäl).

    Hon är ju inte värd många kronor längre så jag undrar om ni tycker det är lönt allt jobb med att byta med en beggad koppling från skroten?

    Egentligen är ett kopplingsbyte lite överkurs för mig men va f-n, hur svårt kan det va:-)
    Har tillgång till garage och verktyg (defekt lyft tyvärr) o tänkte följa den här:
    viewtopic.php?f=4&t=165234

    Någon som har något att tillägga den guiden?

    MVH
    Moe
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Projekt "Rädda Bettan" - kopplingsbyte

    Jag skulle ge mig på det i alla fall. Framförallt om bilen är fin i övrigt. Med fin så menar jag att inredningen är i okej skick, men framförallt ingen rost.

    Sen är det ju kul att meka också. Ännu bättre för dig, eftersom du inte är beroende av bilen och kan låta det ta lite tid.

    Däremot skulle jag inte montera en begagnad koppling. Det är mycket roligare och känns fräschare att montera en ny koppling.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Projekt "Rädda Bettan" - kopplingsbyte

    Citat Ursprungligen postat av JBjorling
    Jag skulle ge mig på det i alla fall. Framförallt om bilen är fin i övrigt. Med fin så menar jag att inredningen är i okej skick, men framförallt ingen rost.

    Sen är det ju kul att meka också. Ännu bättre för dig, eftersom du inte är beroende av bilen och kan låta det ta lite tid.

    Däremot skulle jag inte montera en begagnad koppling. Det är mycket roligare och känns fräschare att montera en ny koppling.
    Rosten har ju tyvärr kommit senaste året:-( Inte mycket och det enda som än så länge är synligt är runt framrutan och det tror jag beror på glasmästarn... Men det hjälper ju inte nu att det var hans fel. Sen kan man se att det har börjat runt skärmkanterna oxå.

    Inredningen är rätt ovanlig (och i väldigt bra skick). Grått skinn med skinn i dörrarna. Fått höra att det är en inredning som bara fanns i bilar som gick till amerikat.

    Min tanke var bara att fixa till henne så billigt som möjligt.
    //Moe
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Projekt "Rädda Bettan" - kopplingsbyte

    Rost runt framrutan är inte speciellt ovanligt, precis som rost i skärmarna. Skärmarna är ju enkla att byta.

    När jag sa rost, så tänkte jag mest på rost i underredet och balkar. Har det börjat rosta där skulle jag inte lägga ner tid och pengar på att renovera bilen. Det skulle isåfall behöva vara en mycket ovanlig bil.

    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 13:09
  2. Ratten "sned" efter kopplingsbyte 9-5
    Av m2949 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 14:49
  3. "Nya" stolar i gamla bettan (9000cs)
    Av Folke i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 08:10
  4. Svar: 246
    Senaste inlägg: 2004-10-25, 13:10
  5. När tar ni ut "Bettan" ?
    Av Turbo-Kina i forum Allmänt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2004-02-23, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •