Hej! Nu är jag trött på min gamla rostiga Fiesta från -91! Har länge varit inne på en 9-3 av "nya modellen", alltså dom som kom 2003. Farsan har en 9-3 Aero SportCombi som han är väldigt nöjd med och som jag också gillar starkt. Dock hade jag tänkte mig något mindre motorstarkt; en sedan med antingen 1.8t eller 1.8i. Tänkte att ni kunde få hjälpa mig att göra ett klokt val!

1.8i: Har kört båda motorerna men vet inte riktigt vad jag ska välja. 1.8i tyckte jag kändes förvånansvärt pigg för att vara en ganska liten och klen sugmotor. Jag antar dock att den blir svårsåld när man väl ska sälja bilen? Vad tycker ni ska man undvika denna motorn? Själv skulle jag nog kunna överleva med den. Finns det pengar att tjäna när det är dags att lämna för service? Kamkedja?

1.8t: 1.8t har jag kört med automatlåda, tyckte den lirade otroligt skönt med lådan och skulle lätt kunna tänka mig en sån. Hur är Saabs automatlådor? Volvo har jag undvikit iom att man hör att dom rasar titt-som-tätt. Vad har ni förövrigt att säga om 1.8t? Går köra ganska snålt va? Är det dyra servicar? Någon som vet var man kan se hur och när servicarna ska göras? Kamkedja?

Utrustning: Jag tilltalas av Vector-paketet då det innehåller lackade lister och trösklar, men vad är mer skillnaden mellan Linear och Vector? Är det värt att slanta upp lite extra för Vector-paketet?

Hoppas jag får något svar trots mina många och långa frågor. Jag är tacksam för all information om 9-3 som ni har. Tack på förhand!