Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Simulera center i bilen..

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327

    Simulera center i bilen..

    Tjena!

    Sitter och funderar på ett litet bekymmer jag har..

    Stereon som jag har i bilen nu, är en 5kanalare, och jag funderar på att byta stereo till en eftermarknads som jag har liggandes.

    Går det att simulera centern på något sätt? Tillexempel koppla en framkanal på centern, utan att det skulle låta skit? eller är det två mindre högtalare som gäller för att få en någorlunda vettig ljudbild? Bilen är för bred för att inte använda den, och någon tidskompensering har jag inte.


    Tips och idéer är välkommet

    Mvh Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: Simulera center i bilen..

    Eftersom du snackar ljudbild så antar jag att du vill ha hyfsad kvalitet.
    Jag antar också att det är en vanlig stereosignal som du har.

    Det du vill göra är tyvärr inte helt enkelt.
    Att koppla ena sidokanalen till centern tror jag inte alls på. Borde låta riktigt skumt.
    Att ha två tätt sittande högtalare blir inte heller rätt, men ger ett resultat som kanske går att leva med. Den lösningen testade jag som hastigast för tio år sen och tyckte då att det lär bättre än utan dessa högtalare.
    Jag använde två gamla 4" koaxhögtalare med bortkopplad diskant och kopplade dessa till de bakre kanalerna på min stereo. Sen ställde jag in fadern till nivån blev lagom. Det krävs inte mycket volym alls. Spelade de lika högt som sidokanalerna lät det verkligen apa.
    Nu körde jag aldrig med den lösningen. Mest för att det så förj-ligt ut.

    Problemet med båda lösningarna ovan är att du egentligen bara smetar ut stereobilden. Ljud som egentligen ligger på scenens kanter kommer även att spelas från mitten.

    Andra lösningar då?

    Du kanske har nån subutgång på stereon (mono) som du kan köra utan delning så att den spelar fullregister?

    Det finns/fanns t.ex. delningsfilter som skickar ut en centersignal (t.ex. Coustic xm5e), men då måste du ha ett sådant och även ett litet slutsteg för att driva högtalaren.

    Det finns/fanns också huvudenheter som han driva en center direkt.

    Om steget som driver framsystemet klarar "multimode", d.v.s att du kan få ut en monosignal genom att koppla in sig mellan stereokanalerna kan även detta användas. Tidningen Bilsport gjorde detta i en Mazda 323F i början av 90-talet.

    Som sagt... Tyvärr inte helt enkelt.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  3. #3

    Re: Simulera center i bilen..

    Citat Ursprungligen postat av johamn
    Bilen är för bred för att inte använda den, och någon tidskompensering har jag inte.
    Mvh Johan

    Hmm.. först blir man lite nyfiken på vad det är för bil hehe, men jag tycker
    inte alls du ska använda en centerkanal.. Ljudet ska ju komma från höger samt vänster föratt inte röraihopp stereo bilden.

    Om du ändå vill använda den kan du brygga bakkanalerna på stereon (om den tillåter det) och ställa ner faden på stereon.

    Många tror att ju flera högtalare jag har, destå bättre kommer det låta. Men nästan alltid är det tvärt om. Bra högtalare ordentligt monterade och ev riktade tillsammans med bra signalkälla och slutsteg brukar låta bäst. 4-6st högtalare + bas brukar låta bäst.

    mvh Fabbe

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327

    Re: Simulera center i bilen..

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av johamn
    Bilen är för bred för att inte använda den, och någon tidskompensering har jag inte.
    Mvh Johan

    Hmm.. först blir man lite nyfiken på vad det är för bil hehe, men jag tycker
    inte alls du ska använda en centerkanal.. Ljudet ska ju komma från höger samt vänster föratt inte röraihopp stereo bilden.
    S80 T6.. Har ju center orginal i bilen, och när man stänger av den, så blir ljudet väldigt "naket" och fel, eller hur man nu ska säga det.

    Om du ändå vill använda den kan du brygga bakkanalerna på stereon (om den tillåter det) och ställa ner faden på stereon.

    Många tror att ju flera högtalare jag har, destå bättre kommer det låta. Men nästan alltid är det tvärt om. Bra högtalare ordentligt monterade och ev riktade tillsammans med bra signalkälla och slutsteg brukar låta bäst. 4-6st högtalare + bas brukar låta bäst.

    mvh Fabbe
    //J

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Simulera center i bilen..

    på tal om center högtalare så undra jag om det finns att köpa nya sånna ? jag har en 9-5 ifrån 98 me as2 stereon.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  6. #6

    Re: Simulera center i bilen..

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    på tal om center högtalare så undra jag om det finns att köpa nya sånna ? jag har en 9-5 ifrån 98 me as2 stereon.

    ja du kan få köpa min från min 9-5 -07 biopower harman/kardon .. har alla orginalhögtalare liggandes på hyllan om du saknar flera.
    PM vid intresse.

    mvh Fabbe

  7. #7

    Re: Simulera center i bilen..

    johamn, du kan ju alltid köpa ett litet slutsteg föratt koppla in den 5e kanalen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Simulera center i bilen..

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    på tal om center högtalare så undra jag om det finns att köpa nya sånna ? jag har en 9-5 ifrån 98 me as2 stereon.

    ja du kan få köpa min från min 9-5 -07 biopower harman/kardon .. har alla orginalhögtalare liggandes på hyllan om du saknar flera.
    PM vid intresse.

    mvh Fabbe
    tänkte mest om det finns eftermaknas högtalare just centern ? men tack
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  9. #9

    Re: Simulera center i bilen..

    Citat Ursprungligen postat av klimpan

    tänkte mest om det finns eftermaknas högtalare just centern ? men tack
    Det är ju bara att köpa en högtalare vilkensomhellst och stoppa i, finns ju inga speciella högtalare just föratt spela center.

    mvh Fabbe

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Simulera center i bilen..

    jo men det är ju en liten högtalare vet inte hur stor den är. är ju mindre än diskanterna som är 3,5 tums har inte bilen hemma nu så kan ej mäta.men vet ni inte hur stor den är ?
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  11. #11

    Re: Simulera center i bilen..

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    jo men det är ju en liten högtalare vet inte hur stor den är. är ju mindre än diskanterna som är 3,5 tums har inte bilen hemma nu så kan ej mäta.men vet ni inte hur stor den är ?

    Min är iaf 10,5cm mellan skruvhålen

    mvh Fabbe

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Simulera center i bilen..

    Sitter det inte en 2,5" högtalare som center, eller är det bara i 9-3SS/SC?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Simulera center i bilen..

    är nog mycket möjligt att det är 2,5 tums som sitter där:P är ju en lite jävel :P men nån som vet varför den inte låter lika högt som dom övriga högtalarna gör ?
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Simulera center i bilen..

    Därför att en center inte ska låta lika högt som övriga högtalare, ljudbilden blir väldigt konstig då. Den är ju till för att fylla ut och göra ljudbilden större. Eftersom den spelar upp ljud både från höger och vänster kanal så hade stereoeffekten försvunnit helt om nivån hade varit lika hög som på övriga högtalare.

  15. #15

    Re: Simulera center i bilen..

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Därför att en center inte ska låta lika högt som övriga högtalare, ljudbilden blir väldigt konstig då. Den är ju till för att fylla ut och göra ljudbilden större. Eftersom den spelar upp ljud både från höger och vänster kanal så hade stereoeffekten försvunnit helt om nivån hade varit lika hög som på övriga högtalare.

    Hållmed, hittade inte "Im with stupid" smilyn :P

    mvh Fabbe

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Simulera center i bilen..

    En centerkanal i mono var det gamla sättet att få till en vettigt ljudbild fram i en bil, utan att ta till tidskompensation. Fördelen med en centerkanal är att det låter lika bra på båda sidorna fram. Tidskomp förstör lika mycket för en eventuellt frampassagerare som det gör nytta för föraren.
    Saab använder sig av en monosignal med egen förstärkarkanal till. Volvo använder centerkanalen i Dolby Prologic.

    Reportaget i Bilsport var en Mazda som Alpine Sverige (aka Lava Electronics) byggde som ett projekt kallat: The Cheap trick. En bandare, ett två-kanalssteg och alla högtalare: framx2, center, sub och bak, kopplat på det. Lät rätt bra, om jag inte minns fel.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Simulera center i bilen..

    aa ok då har jag lärt mig nått nytt ingen som har bytt ut den här centern till en bättre som har tips om det är värt det :P
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Simulera center i bilen..

    Jag bytte min (visserligen en 9-3SS) och att bara byta och köra vidare på originaleffekten var ingen höjdare. Men nu sitter där istället ett steg som jag bryggat till en 4" center, signal tar jag från gamla höger/vänster på instrumentbrädan.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Simulera center i bilen..

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Jag bytte min (visserligen en 9-3SS) och att bara byta och köra vidare på originaleffekten var ingen höjdare. Men nu sitter där istället ett steg som jag bryggat till en 4" center, signal tar jag från gamla höger/vänster på instrumentbrädan.
    okej men kankse är bättre att byta diskanterna istället vad tro du om de?
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Simulera center i bilen..

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    okej men kanske är bättre att byta diskanterna istället vad tro du om de?
    Tja om det nu är högtalarna på sidorna du kallar för diskanter (som egentligen är vanliga bredbandselement, med typ obefintlig diskant) så ja, byt! I med ett par vettiga 3,5" koaxialer där så ska du se på skillnad! Bäst vore även här om du passade på och koppla på ett slutsteg, ger ett ännu större lyft.

    Centern kan du byta sen vid ett senare tillfället om du känner för det. Anledningen till att jag bytte min var för att jag byggde om alltihop och nu hör blinkersljud och andra varningsljud från centern istället för sidohögtalarna. Centern drivs då som sagt av ett slutsteg som får signalen från kablarna som tidigare gick till sidohögtalarna, och att köra originalcenter på slutsteg kändes mest bara pissigt...

Liknande ämnen

  1. Ratten off center = dåliga däck ?
    Av driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 10:06
  2. Hur byter man 4" center i brädan? 9-3SS
    Av eric_ab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 18:13
  3. högtalare 9-5 koppla bort center?
    Av mathias.w i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 09:20
  4. Någon som har provat att mappa bilen hoss Chip center
    Av Calsonic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 108
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 13:11
  5. Center i AS2 9-5, vad gör man med den?
    Av foffen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-27, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •