Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tempgivare insugningsrör, felkod "3 blink" NG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    102

    Tempgivare insugningsrör, felkod "3 blink" NG900

    Får felkoden 3 blink, verkar vara tempgivaren för insugninsröret om ja inte läst fel.
    Kan man köra med bilen ändå eller får han fel mängd soppa så det är skadligt? (är etanolkonverterad)

    Började blinka idag nu när det är -16c utomhus.


  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    194

    Re: Tempgivare insugningsrör, felkod

    är det en 9000 ? i så fall kostaden under 200 på saab när ja köpte min min blev dum o ville inte gå på tom gång. tror det finns 2 modeller för ja fick en med för grov gänga så skruva loss den o ta med den in på saab så är ju saken biff
    bilar utan turbo suger
    Saab 9000 97 A50 2,3t

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    102

    Re: Tempgivare insugningsrör, felkod

    Är en ng900 2.0T.
    Problemet är inte att byta den, ville mest veta om jag våga köra till jobbet imorrn eller om motorn kommer att spika sönder pga av för lite soppa eller motsvarande.

    Men antar att det borde gå annars går den väl på limp-home...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    4

    Re: Tempgivare insugningsrör, felkod

    Fick du den fixad ? Räckte det med att byta givare ?

    mvh /T

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 112

    Re: Tempgivare insugningsrör, felkod

    Det skall gå bra att köra ändå, T5 har ingen limp-home om du inte har TCS och det fanns inte på ng900 (med T5-motor, V6orna hade det).

    Så länge du inte kör som en tok så skall du inte märka någon skillnad i prestanda eller så. Är det väldigt varmt ute och du kör som en biltjuv så kan den kanske spika, men annars skall det inte vara något problem.

    Att byta den är nog den enklaste operationen som finns. Du kan byta den i finkostym med hjälp av en skiftnyckel.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    102

    Re: Tempgivare insugningsrör, felkod

    Ok, tack för svar
    Som sagt va inte problemet att byta den. Utan om man kunde köra till jobbet dagen efter.
    Hade in den hos SAAB på ett annat ärende då kollade de felkoden, och tre blink i det här fallet var inte tempgivaren utan att lambdareglering, bilen gick fett. Troligtvis eftersom det var lite kallt på morgonen (-23C)

    Så jag behövde inte ens ta på mig kostymen o byta givare :P

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    4

    Re: Tempgivare insugningsrör, felkod

    Citat Ursprungligen postat av xirg
    Fick du den fixad ? Räckte det med att byta givare ?

    mvh /T
    (Svarar mig själv här) (Har en Saab 9.3 B204L 2.0t 185hk med turbo (T25), ej X-Flow-IC, Trionic 5 )

    Hade samma problem själv för något år sedan ! Mätte dock upp tempgivaren enligt given tabell och hittade inget fel på den. Så jag satte dit den igen. Felet kom dock tillbaka då och då. Dock så fixade jag inte till det. Bilbesiktningen klagade dock på fellampan så jag bestämde mig för att fixa det. Mätte upp den en gång till och nu var värdena helt fel. Beställde givare från mekonomen men de plockad fram fel modell flera ggr om så tillslut åkte jag och köpte en på Svenska Bil. Dubbelt så dyr men den passade och felet försvann och har inte kommit tillbaka.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    539
    Medlem#
    11576

    Re: Tempgivare insugningsrör, felkod

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det skall gå bra att köra ändå, T5 har ingen limp-home om du inte har TCS och det fanns inte på ng900 (med T5-motor, V6orna hade det).
    Nja, nog har väl T5 en form av limp-home i mjukvaran även utan TCS? Om du har kört en 9k med trasig hastighetsgivare så vet du vad jag menar. Bilen går, men med reducerad effekt och risig tomgång. Om du däremot menar gasspjällets styrning så är vi överens...

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    102

    Re: Tempgivare insugningsrör, felkod

    Hmm hade för mig jag hade svarat här...

    Men iaf, felet var att lambdan hade registrerat fet gång. Troligtvis på grund av den stränga kylan.
    SAAB tog bort blinket och det har inte dykt upp igen sen dess.

    Tack för alla svar!

Liknande ämnen

  1. Tempgivare, insugningsrör
    Av Mazzze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 23:04
  2. Tempgivare, insugningsrör ng900
    Av costello i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 15:36
  3. felsymptom Tempgivare/insugningsrör ?
    Av costello i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 09:40
  4. tempgivare insugningsrör
    Av tvingjohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 21:30
  5. Var sitter Tempgivare, insugningsrör
    Av Svart CD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-02, 20:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •