Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Säkring, motorvärmare

  1. #1

    Säkring, motorvärmare

    Min (el)motorvärmare samt kupéuttag har precis slutat fungera och det första som slår mig är att det borde vara en säkring. Vid konsultation av instruktionsboken blir jag dock lite osäker på vilken säkring som används. Är det månne säkring nr 5, i elcentralen i motorrummet? För något relä är det väl inte tal om?

    Jag har inte tittat på denna än, tänkte först höra med er här om jag är på rätt väg samt om det finns alternativ till felkällor utöver säkring när båda funktionerna lagt av.

    Modell: 9-5 Kombi, 2.3t, -03

    Tack på förhand för tips!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Säkring, motorvärmare

    Välkommen hit!

    Någon säkring finns inte i bilen som har med detta att göra.
    Är du säker på att säkringen till uttaget du använt är hel dvs att du har spänning fram till intaget?

    Relativt vanligt att det kortslutning i själva intagskontakten efter några år i saltslasket.

    Alternativt kan ju den hoppat loss från förgreningen inne i motorrummet då det delar sig till blockvärmare och kupéuttaget?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: Säkring, motorvärmare

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Välkommen hit!
    Tackar.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Någon säkring finns inte i bilen som har med detta att göra.
    Är du säker på att säkringen till uttaget du använt är hel dvs att du har spänning fram till intaget?
    Ok. Ja, jag har ström fram till intagskontakten.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Relativt vanligt att det kortslutning i själva intagskontakten efter några år i saltslasket. Alternativt kan ju den hoppat loss från förgreningen inne i motorrummet då det delar sig till blockvärmare och kupéuttaget?
    Tack för snabbt svar! Då får jag kolla förgreningen, och ser det bra ut så antar jag att det är kortslutning. Trist.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Säkring, motorvärmare

    Citat Ursprungligen postat av Marson
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Relativt vanligt att det kortslutning i själva intagskontakten efter några år i saltslasket. Alternativt kan ju den hoppat loss från förgreningen inne i motorrummet då det delar sig till blockvärmare och kupéuttaget?
    Tack för snabbt svar! Då får jag kolla förgreningen, och ser det bra ut så antar jag att det är kortslutning. Trist.
    Då var jag nog otydlig: Har du kortslutning i intaget eller innanför kommer ju säkringen som avsäkrar uttaget där du ansluter motorvärmarsladden omedelbart gå sönder/lösa ur.
    Om säkringen håller är det snarare fråga om avbrott någonstans.
    Är du helt säker på att motorvärmarsladden är hel?
    Har själv varit med om att dessa smält sönder pga övergångsmotstånd så att anslutningshylsorna helt lossnat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5

    Re: Säkring, motorvärmare

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Då var jag nog otydlig: Har du kortslutning i intaget eller innanför kommer ju säkringen som avsäkrar uttaget där du ansluter motorvärmarsladden omedelbart gå sönder/lösa ur.
    Om säkringen håller är det snarare fråga om avbrott någonstans.
    Är du helt säker på att motorvärmarsladden är hel?
    Har själv varit med om att dessa smält sönder pga övergångsmotstånd så att anslutningshylsorna helt lossnat.
    Aha, tack för den förklaringen, den var nödvändig då jag är mindre kunnig på det elektriska området. Om sladden är hel är ju lite svårare att kolla eftersom det är specialkontakt (Calix tre-plugg), men jag får väl ta en sväng till en Saab-verkstad och be om hjälp.

    Tusan att dessa problem ska dyka upp när det är som kallast...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    6

    Re: Säkring, motorvärmare

    Hade/har samma problem på min V70. Kopplade ur motorvärmaren vid förgreningen motorvärmare/kupevärmare och då löste inte säkringen i garaget ut längre. Alltså är motorvärmaren problemet, men nu kan jag åtminstone ha kupevärmaren igång!

    Lycka till! / Jocke
    Saab 9-3 2.0t -99 man

Liknande ämnen

  1. Säkring 13
    Av Brandshed i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 03:34
  2. MV säkring nr?
    Av tappos i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 18:03
  3. [LÖST] Säkring 19 går sönder (bränslepumpssäkring) OG9-5 B308 -99
    Av fejjn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •