Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kraftiga ryckningar som blev än värre. Vad hände???

  1. #1

    Kraftiga ryckningar som blev än värre. Vad hände???

    Hej

    Drog husvagn med min -94 2,3T cs/e denna heta dag när den börjar rycka lite lätt, ryckningarna blir inom en halvminut värre o värre, bilen dör ibland nån halvsekund o rycker sen till igen o dör till o tänder till. Bilen blir helt okörbar. Jag har dragit i ca 80-90 km/h

    När jag väl får in den på en p-ficka så spårar tomgången helt ur, den pendlar mellan att nästan lägga av till upp mot 3000 rpm, upp o ner hela tiden. När jag slår av den o startar så går den direkt igång men börjar nästan alltid att pendla i tomgången som ovan, nån gång ligger dock tomgången normalt tills dess att jag rör gasen, då den börjar pendla igen.

    Efter att den stått i 45 minuter o jag under den tiden testat m annan tändkassett (ingen skillnad), så går den som en klocka igen i 1,5 mil innan den börjar rycka igen. Stannar, låter den stå m öppen motorhuv i ca 20 min, startar sen igen o går sedan utan problem. Inte en misständning.

    Vad attan vad det som hände??? Nu har jag kört den 15 mil utan problem...

    Men:
    -Jag fick känsla av att det är ett värmerelaterat problem då det var årets varmaste dag, men det är f-n ingen ursäkt att krångla...
    -"flexsockan" på mellanröret hade gått av så den lät ju lite illa samt ett att trycket i avgassystemet blir ju annorlunda om det kan ha nån inverkan.
    -Inga varningslampor, ingen felindikering fr engine check.

    Vad ska jag börja leta??? Jag vill inte råka ut för detta igen. Hjälp mig.

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297
    När min flexstrumpa gick av var inte det enda felet. Det visade sig att en ljuddämpare, troligen den sista packat ihop och blivit igensatt.

    Kan det vara något i ditt avgassystem som sitter löst ?
    Brukar höras att det skramlar (dock inte på min bil) när något är galet i någon ljuddämpare eller kat.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Ja, jag har hört nått löst metalliskt slammer just i startögonblicket som låter som ljud fr avgassystemet... Må kolla upp det, för resten av systemet bakåt är o-så lite rostanfrätt. Ser ut som originalsystemet från när bilen var ny.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297
    Prova med att dela avgassystemet i skarven bakom katten och provkör.
    Går bilen som den ska har du hittat felet.
    Det troliga är att felet sitter i någon ljuddämpare och inte i katten.
    Har aldrig hört om någon Saab som fått stopp i katten.

    Kom förresten på att strumpan sitter bakom katten på din bil, dvs katten är troligtvis utesluten.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Östersundare du med, ser jag. Trevligt!

    Problemet är ju att den gick bra efter att den fått vila i 20 min, andra gången den strulade. Trots trasig "socka". Nu är mellanröret med "socka" bytt o den går lika bra. Spooooooky....

    Jag har en obehaglig känsla av att detta ej kommer att komma åter förrän nästa gång jag dragit tungt i 30 mil i 30 graders värme...
    Dvs nästa gång jag är på semester med husvagn...
    Hmmmmm...

    Mvh

  6. #6

    Uppdatering!!! Ännu en gång, ett år senare...

    ETT ÅR SENARE!!!

    Hej

    Då var det för några dagar sen dags för bilens urballning igen...

    Förutsättningar:
    - Är i Halmstad
    - Bilsemester
    - + 32 grader på bilens yttertemp-mätare, alltså, ordentligt varmt

    Följande sker:
    Jag har kört i några mil, stannar vid en affär, bilen står still i ca 5 minuter, när jag kommer ut o skall starta så går den direkt igång, men tomgången får spel o far mellan 700-2000 rpm i ca 2-3 sekunder innan den blir normal. Sen funkar den perfekt.

    Jag är med förra årets semester-resa i minne nu HELT övertygad om att det är ett värmerelaterat problem o att det någon givare, sensor som ej pallar värmetoppar.

    Bilen har gått klockrent sedan värmeböljan i början på augist ifjol, 2004.

    Någon som har en klok idé?!

    Mvh

Liknande ämnen

  1. kraftiga ryckningar saab 900 2.0T
    Av saabgubben87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 17:20
  2. Kraftiga ryckningar vid dragläge, ej motorrelaterat 9k CS 92
    Av descrator i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 09:48
  3. Vad hände ?
    Av Hanens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 11:24
  4. Vad hände med min bil? :S
    Av Robert1987 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 01:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •