Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hjälp med felsökning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25

    Hjälp med felsökning

    - Bilmodell Saab 9-5 Aero 4D M1/00

    - Årsmodell 2000

    - Modifikationer på bilen För 5000 mil sedan: Renovering av topplock, byte 4 ventiler samt styrningar. Mirafräsning av ventilsäten samt slip ventiler.
    Fodring 1 cyl block samt borrning samtlig 0,30 öd.
    Nya smidda mahlekolvar samt byte stakar till äldre typ
    3" avgas från turbo med racekat.

    Har tidigare varit steg 2 trimmad men ska vara återställd.

    - Miltal 14 350

    - Hur yttrar sig felet? När jag släpper på gasen vid acceleration så rycker bilen, laddtrycket skenar iväg blixtsnabbt för att sen återgå till normalt. den rycker liskom inte för att den tillfälligt går "sämre" utan det känns som när jag släpper på gasen så får den mera att ge. Detta händer vid varvtal från 3 000 - ca 5 000. Ej provat alla varvtal men när jag accar med bilen från andra -> tredje växel eller från tredje -> fjärde.

    Känns som att bilen under en kort stund går som jag skulle vilja att den gjorde hela tiden och detta i samband med att jag släpper på gasen.

    - Är felet permanent eller intermittent?
    Det märks hela tiden men som sagt endast under kraftig acceleration när jag släpper på gasen... m.a.o. om jag håller plattan i mattan och sen släpper på gasen relativt långsamt så rycker bilen till då laddtrycket tillfäligt skenar.

    - Vilken felsökning har redan gjorts? har gjort en optisk kontroll av slangar och letat sprickor / läck. ej hittat nåt.
    Saab 9-3 Turbo X

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Hjälp med felsökning

    Har du kontrollerat skicket på dina motorfästen?
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25

    Re: Hjälp med felsökning

    Skall göras, verkar inte alls orimligt då bilen går "svajjigt" om jag släpper kopplingen för fort vid växling till tvåan... kan ju bero på att motorn reser sig.
    Saab 9-3 Turbo X

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Hjälp med felsökning

    Det är i alla fall ganska vanligt på 9000 att motorfästena börjar ge upp. Bilarna börjar bli lite till åren.

    Det är också ett bra ställe att börja på eftersom det är lätt att kolla, och kan ge upphov till ryck när man bland annat släpper gasen fort.

    Edit: vet att du har en 9-5a, och vad jag hört så ger motorfästena upp ganska fort (typ 10000mil eller så) på dem också.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

Liknande ämnen

  1. Hjälp med felsökning av AC
    Av bananmannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •