Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: MB S600-99

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    MB S600-99

    Hej!

    Är det ett bra eller dåligt drag att köpa en gammal lyxbil typ MB S600 -99 som har gått mellan 20k och 25k mil? Fördelar/nackdelar, egna erfarenheter.

    Mvh
    Matte

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: MB S600-99

    är väl aldrig ett bra drag att köpa en bil...

    Ärligt så tror jag nog inte det är nått bra köp, mycket mil, man kan räkna med grejer som går sönder, dyr "specialmodell" vilket oftast även leder till dyra reservdelar osv.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Guest.
    Guest

    Re: MB S600-99

    Håller med där, har ingen som helst erfarenhet utan detta är mest spekulationer från min sida.

    Den som en gång i tiden hade råd och köpa en sån här bil för typ miljonen, förväntades nog dessutom ha råd med de reparationer och dylika saker som skulle bli av en bil i den prisklassen?

    Sen så har bilen blivit oerhört billig på senare år, men funderar på om priserna på reservdelar, reparationer osv följt med prisraset, eller om det fortfarande är priser som förväntas av folk som köpt en bil av den prisklassen?

    Hittade en på blocket:
    http://www.blocket.se/vi/19089656.htm?ca=16_s&last=1

    Kostat nästan 1.5 mille -00 och säljs nu för 200.000:-
    Tanken svindlar när jag tänker på vad det skulle kosta och serva och reparera en sån bil.. men visst är den asläcker

    __________________________________________________ ________________
    /Jm
    Saab 9-5 2.0 Ltt Hgv -99 - Bytt motor, Turbo osv.. men inte ens bromsbackar!
    __________________________________________________ ________________

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: MB S600-99

    Om jag inte minns fel så har de där S-klasse luftfjädring som gärna packar ihop. Bilen går då inte att bogsera då den trillar ihop totalt och måste försiktigt upp på en bärgningsbil.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: MB S600-99

    Jag säger bara rost.
    Är den inte servad hos mercedes så inge köp.
    Jag har inte mycket för dessa S600 på grund av rost problemen.
    Känner en väldigt väl som har fått laga upp sin mercedes för 200000:- fast som tur va fick Mercedes stå för allt då den va servad hos märkesverkstad hela tiden.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: MB S600-99

    Tack för era svar!
    Det är förstås viktigt att hitta rätt objekt och vara påläst så man vet vad man ska leta efter.
    Men många objekt borde vara välskötta och "gubbakörda". Är en BMW 750 eller Audi S8 ett bättre köp?
    Vore kul att höra någon med egna erfarenheter!

    Mvh
    Matte

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: MB S600-99

    Det är roligt det där, 90% av de nyimporterade bilar jag ser via jobbet har gått runt 12K mil, ännu intressantare är när man kopplar upp bilen och ser att den gått 25K mil vid senaste service
    Sedan frågar man ägaren och får till svar att bilen minsann ägts av: Högt uppsatt person på Mercedes, en advokat eller en läkare

    Det finns nog inget som gör Svensson såpass blåögd som med just importbilar ..

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Re: MB S600-99

    [quote="vance_01"]...Hittade en på blocket:
    http://www.blocket.se/vi/19089656.htm?ca=16_s&last=1
    ...quote]


    Snygg men just den du länka till skulle man nog vilja kolla milen på.
    Borde finnas i Tyskapapper.

    Från vv:
    "Besiktningsuppgifter
    Besiktningstermin: 2008-06-01 - 2008-10-31
    Senast godkända besiktning: 2007-06-18

    Vägmätarställning: "

    Ingen uppgift om mätarställningen och att den bara skulle gått 12-13 000 tror jag inte
    riktigt på...

    Har du ställt frågan i respektive märkesforum?
    BMW´s är bra, Audis nja och Mercedes har jag aldrig besökt.
    http://www.autopower.se/
    http://www.nordicaudi.com/
    http://www.mb-forum.se/
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: MB S600-99

    Det här är bilar byggda med en kvalitet som vi svenskar inte kan stava till. Bilarna är oerhört välbyggda och påkostade vilket för med sig att de går sönder sällan. Men när de väl gör det så kostar det fruktansvärt mycket pengar. En luftmassemätare till en S600 ligger på över 10.000kr som exempel. Lyckligtvis går de nästan aldrig sönder men bara ett exempel.

    För en person med "normal" ekonomi är nog begagnad lyxbil den enda möjligheten att få smaka på "den fina världen". Men visst måste man vara medveten om att det kostar mer, mycket mer, att driva en Mercedes S600 för 200.000kr än en Saab 9-3 för samma pengar.

    Service är dyrare
    Reparationer är dyrare
    Delar är dyrare
    Försäkring är dyrare
    Förbrukingen är högre

    Osv, osv.

    Men har man råd och kanske känner en duktig mek som kan hjälpa till så klart man ska åka lyxbil!
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: MB S600-99

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Det här är bilar byggda med en kvalitet som vi svenskar inte kan stava till. Bilarna är oerhört välbyggda och påkostade vilket för med sig att de går sönder sällan. Men när de väl gör det så kostar det fruktansvärt mycket pengar. En luftmassemätare till en S600 ligger på över 10.000kr som exempel. Lyckligtvis går de nästan aldrig sönder men bara ett exempel.

    För en person med "normal" ekonomi är nog begagnad lyxbil den enda möjligheten att få smaka på "den fina världen". Men visst måste man vara medveten om att det kostar mer, mycket mer, att driva en Mercedes S600 för 200.000kr än en Saab 9-3 för samma pengar.

    Service är dyrare
    Reparationer är dyrare
    Delar är dyrare
    Försäkring är dyrare
    Förbrukingen är högre

    Osv, osv.

    Men har man råd och kanske känner en duktig mek som kan hjälpa till så klart man ska åka lyxbil!


    Ännu en vandringssägen, en LMM till en S600 byggmönster 220 kostar 3900.- original.

    Allt är inte så jäkla dyrt som man kan tro!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: MB S600-99

    Det är väl 2st du behöver plus någon som sätter dit dem? 10k är nog inte helt uppåt väggarna ändå.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: MB S600-99

    Nej där sitter bara en och tar max 15 minuter att montera.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: MB S600-99

    Men ge oss nån anledning till att inte köpa mercatolvor hela bunten 93t: Hutlöst dyra delar till luftfjädring tex?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Re: MB S600-99

    Jag kollade en del efter en BMW 728, 740 alt. 750 (i eller iL) från 99 eller 00 och fick den
    uppfattningen att bränsle, försäkring, service blir ca 40% dyrare.

    Eventuellt, beroende på hur man har tänkt att använda bilen, så måste man även ha en
    "andra" bil också. Om man nu inte svänger förbi Bauhaus, båten, landet med murbruk,
    färg eller annat i skuffen.

    Men det är ju ett annat bygge, en bil som kostar mellan 700 000kr och miljonen ger även
    en annan kvalitetskänsla som begagnade.
    Till mitt garage: Garaget

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    0

    Re: MB S600-99

    behöver inte vara dyra att försäkra. Dyra lyxbilar ligger ofta väldigt bra till i olycksstatestiken stjäls inte så ofta heller (förutom på senare tider och då endast i samband med villainbrott och liknande, samt att dom då ska vara nya)
    Tillbaka i turboträsket - igen
    Kör:Saab 9-3 2,0t -01 med BSR steg 1 , Peugeot 806 2,0 -00
    Tidigre: 9000T -90, 99 aut, mfl av andra märken

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: MB S600-99

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Men ge oss nån anledning till att inte köpa mercatolvor hela bunten 93t: Hutlöst dyra delar till luftfjädring tex?

    Ptja, soppaförbrukningen är väl ett argument så gott som något?

    Grejen med äldre lyxbilar är inte att just de bilarna har hutlöst dyra delar, det är snarare så att de har fler dyra delar än en mellanklassbil, därför upplever man kanske de som dyra att äga.
    Men jag är övertygad om att mycket är skrönor, som exemplet ovan med luftmassemätaren, det snackas hit och dit och helt plötsligt är det allmänt känt att det är så utan att man kollat upp fakta innan.

    Jag hade inte varit rädd att äga en sådan bil om jag varit 100% säker på historiken, men importerade bilar brukar tyvärr väldigt ofta ha ett diffust förflutet.. särskilt när det gäller bilar i den här kalibern.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: MB S600-99

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Men ge oss nån anledning till att inte köpa mercatolvor hela bunten 93t: Hutlöst dyra delar till luftfjädring tex?
    Ptja, soppaförbrukningen är väl ett argument så gott som något?
    Troligen försumbar skillnad mellan några dl mer /mil årligen på en liknande kärra och värdeminskningen på att tex köpa en ny Saab vartannat år för de flesta privatpersoner med normal körsträcka.

    Själv har jag alls ingen känsla för just nyare Mercedes heller och en 300 SEL 6.3 är lite synd att ha som bruksbil i saltslasket.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: MB S600-99

    Jo det är nog sant, ibland undrar man ju själv varför man är såpass korkad som köper nyare Saabar när man förlorar såpass mycket pengar vid varje byte.

    Men gällande en S600 så får man ju också vara beredd på en något högre servicekostnad, ett kolfilter te.x kostar runt 2 lök och där är 24 longlife tändstift á 150 spänn styck, de byts å andra sidan bara var 6000 eller 9000.de mil har jag för mig.
    Och som sagt tidigare är rost på nästan samtliga MB-modeller mellan 96 och 03 något man bör se upp med, men sålänge bilen är schysst servad med en ärlig servicebok är det i regel aldrig några problem att få det fixat helt kostnadsfritt.
    Alltså ännu ett starkt argument till att hitta en bil med hundraprocentig historik.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: MB S600-99

    OJ!

    OK, köp absolut inte en V12. Dåligt och dyrt. Och törstigt...
    W220 är överhuvudtaget en mycket dyr bil att ha, och de rostar och går sönder.

    Om du absolut vill ha en W220 så är det mer ekonomiskt med en mindre motor. Det skiljer inte så mycket i prestanda om du tar en S500 istället. (Eller en AMG S55?)

    Jag föreslår en Lexus LS 430 istället, om du absolut skall ha en så stor bil. Mycket högre kvalitet - den som säger något annat har fel. Punkt slut.
    LS 430 är dyrare som begagnad, har lite sämre prestanda och är mindre "spännande" att köra, men är ännu tystare, avsevärt snålare, fungerar mycket bättre och har inte samma "märkes-stigma" som tyvärr även "vanliga" ägare av Mercedes och BMW får lida av.

    Med en LS 430 BEHÖVER det inte kosta skjortan att köra lyxbil.

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: MB S600-99

    kolla här:

    http://www.mbsca.com/forum/index.php

    Om jag inte minns fel så är det mer trubbel än vanligt med nån tändbox, liknande saabs kära tändkassett, på tolvorna.
    Dessutom så är elen intressant minst sagt. Canbus system(?) som kan strula på de mest fantastiska sätt. Löser sig oftast genom att helt enkelt starta om bilen, fast hur bra känns det...?

    Läs på länken ovan, jag hade allmänt inte köpt en W220 och i synnerhet inte en tidig med 12:a. VErkar vara som att be om trubbel... tyvärr. När de funkar så är de helt fantastiska
    mvh Benke
    RX 450h -12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •