Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Rusande motor....

  1. #1

    Rusande motor....

    Hej när jag växlar så rusar motorn ett par hundra varv, vad kan detta bero på? Bilen det gäller är en 9-5 2,3t -98
    Detta kom efter motor renovering....
    Mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    528

    Re: Rusande motor....

    Det skall vara på detta viset. Har något med utsläpp och göra om jag inte minns fel. Tycker du att den rusar mycket eller länge tror jag att du får programera om fot-timingen i första hand.

    Du hittar en hel del om detta via sök-funktionen.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3

    Re: Rusande motor....

    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Det skall vara på detta viset. Har något med utsläpp och göra om jag inte minns fel. Tycker du att den rusar mycket eller länge tror jag att du får programera om fot-timingen i första hand.

    Du hittar en hel del om detta via sök-funktionen.

    //Spets
    Tack för tipset om fot-timingen men ja har faktiskt lite högt hc som dansar runt 150 ungefär....

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 198

    Re: Rusande motor....

    Ovanstående tillsammans med det tyngre svänghjul en T7 bil har ger dessa fenomen. Med gott fotarbete och lite övning så kan man få bort detta.

    Att det kom efter motorrenovering var väl att du körde andra bilar under tiden du renoverade. Man skaffar sig fort andra vanor.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 169

    Re: Rusande motor....

    a men inte f** ska väl motorn rusa flera hunda ? gör min det är det dags att plantera den i en sten.
    Brukar väl bara gå upp några varv o dröja kvar där lite.
    Beror inte på nån luftläcka då?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    528

    Re: Rusande motor....

    Då får nog söka för att kolla upp min "fakta" jag kommer med här men 200 rpm är nog normalt.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 169

    Re: Rusande motor....

    ahh ok 200 är ju inte så farligt men jag tolkade "rusa" som typ 5-600
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #8

    Re: Rusande motor....

    enlgit avgas mätning, är hc för högt, andra värden bra. luktar oxå bränd kat om bilen !!! hänger de ihopp ??

  9. #9

    Re: Rusande motor....

    rusadet vara ca 1-2 sek. har jag kpplat någon vakum slang fel ?? någon som har snyggt schema ?? bytte även koppling Å utrampnigslager vid motor ren... Tack på för hand å alla svar

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 169

    Re: Rusande motor....

    det är på tok för länge att varvet ska ligga kvar med tanke på hur lång tid det tar att växla så resulterar det i att det blir lite slir vid varje växling.
    har tyvärr inget bild på hur slangarna ska vara kopplade just nu.
    backventilen från vevhusventilationen är vänd åt rätt håll? pilen mot vevhuset..
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  11. #11

    Re: Rusande motor....

    vevhuset slangar backvetiler rätt mont. ska se över allt noga till helgen, felet måste fram !

  12. #12

    Re: Rusande motor....

    detta problem har jag på min saab också, en 9-3 2.0t -02. det är nästan som om bilen ger mellangas när man växlar upp. 100-200rpm och i 1-2 sekunder.

    har haft bilen inne på två olika saab verkstäder och de säger att det är normalt.

    Men alla vi som kör bilen dagligen vet att det blev såhär efter en service tidigt 2008.

    Ett annat symptom som jag märkt av är att bilen nu motorbromsar sämre. svårt att beskriva riktigt, men det är inte alls samma klipp i bilen.

    skulle vara väldigt intressant att veta vad du kommer fram till!


    Mvh Johan
    Saab 9-3 SC Aero -06

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 169

    Re: Rusande motor....

    det drar inte tjyvluft i nån slang runt spjällhuset?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  14. #14

    Re: Rusande motor....

    inget jag kan se, finns det något bra sätt att testa det?

    borde inte det ge nån felkåd i databoxen? om det drar tjuvluft menar jag... för det hare aldrig gjort.

    jag var inne på att spjäll läges givaren e totalknasig och ger fel värden till boxen. men hittar inte vad den ska ge för strömstyrka vid olika öppning, hittar man det så kan man ju enkelt mäta sig fram...

    jag har kollat mycket på saab annonser på blocket, och i många annonser har jag sett att det står "bytt spjällhus, saab garanti" eller "omprogramerad databox för spjäll problem" och dylikt, vad är detta för problem? något officiellt eller?

    mvh Johan
    Saab 9-3 SC Aero -06

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 687

    Re: Rusande motor....

    Citat Ursprungligen postat av elmlund
    jag har kollat mycket på saab annonser på blocket, och i många annonser har jag sett att det står "bytt spjällhus, saab garanti" eller "omprogramerad databox för spjäll problem" och dylikt, vad är detta för problem? något officiellt eller?
    Kass spjällägesgivare som ger "Limp Home". Sök och du skall finna mer info om detta problem. Finns även en tråd om hur detta kan repareras istället för att omedelbums byta spjällhus: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=3&t=171721
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Panik. Rusande varv 9000 -98
    Av hagan i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-22, 23:17
  2. Galet rusande motor vid start, 9-5 2,3t Eco -00a BSR-chippad
    Av flyglarm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 17:27
  3. Rusande gas 9-3 ltt 2001
    Av idealer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •