Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    25

    9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    Trodde först att det var topplockspackningen som hade gått, nu är jag inte så säker. Körde hem igår då värmemätaren plötsligt började stiga, fick stanna och fylla på kylarvätska så att jag kunde ta mig hem, när jag nästan var hemma började mätaren stiga drastiskt igen.

    Var ute och kollade i dagsljuset idag och tror att jag har lokaliserat läckan och jag tror det är vid slangen som är belyst i bilden nedan (vänster sida (i färdriktningen) av motorn:



    Saken är den att jag kommer inte åt att se om det är slangen, men vad skulle det annars kunna vara? Är det lugnt att lossa på slangen för att se hur den ser ut, det är väl inte värre än att det rinner ut lite kylarvätska (om det finns någon kvar)?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    fyll på med vatten i kylarbehållaren och kolla om det är den slangen som läcker, du lär ju se om de är den slangen om du klämmer på den. den slangen gick sönder för mig med för någon månad sedan.

    //henke

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    25

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    Citat Ursprungligen postat av henke_gusten
    fyll på med vatten i kylarbehållaren och kolla om det är den slangen som läcker, du lär ju se om de är den slangen om du klämmer på den. den slangen gick sönder för mig med för någon månad sedan.

    //henke
    Det var det jag gjorde när jag slöt mig till att det var därnågonstans det läcker. Om det är slangen det läcker ifrån så är det på undersidan precis vid övergången till motorblocket. Försökte få in ett finger och känna om det var blött där men det var inte helt enkelt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    171

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    Citat Ursprungligen postat av Stoney
    Citat Ursprungligen postat av henke_gusten
    fyll på med vatten i kylarbehållaren och kolla om det är den slangen som läcker, du lär ju se om de är den slangen om du klämmer på den. den slangen gick sönder för mig med för någon månad sedan.

    //henke
    Det var det jag gjorde när jag slöt mig till att det var därnågonstans det läcker. Om det är slangen det läcker ifrån så är det på undersidan precis vid övergången till motorblocket. Försökte få in ett finger och känna om det var blött där men det var inte helt enkelt.
    hmmm det är väl inte direkt "rymdteknik" att lossa en slangklämma och ta bort en slang för inspektion?? Är den hel så är det att återmontera och söka vidare..

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    25

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    Nej, det har du väl rätt i, finns nog för övrigt inte så mycket kylarvätska att hälla ut kvar i alla fall.

    Det läcker inte utan motorn igång men det är väl ganska logiskt då det inte blir något tryck annars?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    läckande slangar till värmepaketet är ju väldigt vanligt annars och den brukar brista vid anslutningen till toppen. Säljs på Saab i sats om båda slangarna för runt en femhundring.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    25

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    Har du någon bild på var dessa sitter? Var och ryckte i slangen idag, fick bort klämman men fick inte bort slangen så jag testade att sätta dit en slangklämma som man skruvar på plats. Detta gjorde ingen som helst nytta och jag misstänker att läckan inte är där jag trodde utan snett under slangen som min bild är på. Vad är det som kan läcka en massa där?

    Problemet är att det är svårt att se var det läcker för det börjar ånga så förbannat när det väl börjar läcka.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    slangen till värmepaketet är väl just den du har fotat? Den är grov mot toppen och smalnar sen av och viker av mot torpeden. Den brukar spricka upp lagom där den blir större mot toppen och en ny klamma gör nog varken till eller från om det är hål på slangen.............

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    Om det är slangen på bilden borde du kunna se om det läcker så mycket.

    Hittar du inget annat läckage, så kolla i överföringen mellan vattenpumpen och blocket.
    Klassiskt fel på b2x4 motorerna och syns genom att det är vit-gröna(eller annan favoritfärg på kylvätska) avlagringar på blocket(på balansaxelrören) bakom/under ac-pumpen/servopumpen. Ses enklast genom att lysa med ficklampa ner bakom grenröret, mellan de två yttersta utloppsrören på passagerarsidan.

    Att laga felet är skitenkelt, man byter bara två oringar. Tyvärr sitter de ganska risigt till på og9-3.
    9000CSE 2.3T -96 med justerad programvara

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    25

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    Efter att jag satte dit den där slangklämman rinner det inte ut alls lika mycket på marken. Förut rann det nu droppar det. Håller jag ett papper runt den belysta slangen blir det inte blött alls.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    25

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    Nu har jag varit ute och tittat i lite bättre ljus och det ser ut som att läckan är under den tidigare fotade slangen. Läckan verkar vara i nivå med det gröna strecket där den röda pilen skulle möta streckets fortsätta sträckning. Det pyser ut så att det skummar lite där. Någon som i så fall kan säga vad som är fel?


  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    ja en kvalificerad gissning är fortfarande slangen ? Du har ju själv konstaterat att det läcker under denna och lokaliserat det dit? Felet är jättevanligt som jag redan skrivit. Gummit murknar, upphör att leda vattnet i slangen och då läcker det.
    Självklart kan det vara nåt annat men det ser jag inte härifrån.......

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    25

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ja en kvalificerad gissning är fortfarande slangen ? Du har ju själv konstaterat att det läcker under denna och lokaliserat det dit? Felet är jättevanligt som jag redan skrivit. Gummit murknar, upphör att leda vattnet i slangen och då läcker det.
    Självklart kan det vara nåt annat men det ser jag inte härifrån.......
    Kanske inte framgår så tydligt av bilden men det ser ut som att läckan är under slangen (alltså inte undersidan av slangen utan ett par cm under). Som sagt så blev ju inte pappret jag hade runt slangen blött heller...

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    ja då vet jag inte, då får du nog lysa lite mer och försöka se var det kommer ifrån.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    25

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    Kan meddela att det var topplockspackningen som hade gått, vevhusventilationen var dessutom nästan helt igensatt så den byts i samma veva som packningen.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    18

    Re: 9-3 -01 läcker kylarvätska som ett såll

    tack vare denna bild ! hittade ja min läcka idag ! sjukt litet hål vid slangklämman. fick mjölka tutte på den så såg man läckan
    I Believe I Have The World In My Hand

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •