Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Påkörd av polis

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    kumla
    Inlägg
    95

    Påkörd av polis

    Detta händer säkert dagligen, men när polisen kör på en person på övergångsstället då blir det skriverier...
    Man kan ju hoppas på att dom även utvärderar "1'a-maj lagen" när dom ändå håller på, folk bara går rätt ut framför bilar ju ...-för att inte tala om cyklister

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4102914.ab
    The Men of Purity Weekend cancelled due to lack of interest

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Påkörd av polis

    Fast enligt artikeln inträffade ju inte olyckan på ett övergångsställe, utan ca 10 meter framför.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Påkörd av polis

    Och vad fan hade människan där att göra?
    Att bara springa rakt ut i vägen tyder ju på vacuum mellan öronen, om ni förstår vad jag menar.
    Särskilt som det fanns ett övergångsställe inte många meter därifrån...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Påkörd av polis

    Jag kan inte riktigt se kopplingen till Zebralagen. Killen går för det första inte på övergångsstället och för det andra talas det om ett bevakat övergångställe. Polisen är dessutom på utryckning och då skulle inte jag begära att de stannar om övergångstället varit obevakat. Det begär jag däremot av vanliga bilister och ärligt talat så stannar alldeles för få vid övergångställen. Mer än en gång som man bankat till på bilen och mer än en gång har föraren då stannat och tjafsat, fast han tydligen hade så bråttom så att han inte ens kunde stanna vid övergångstället.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Påkörd av polis

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Jag kan inte riktigt se kopplingen till Zebralagen. Killen går för det första inte på övergångsstället och för det andra talas det om ett bevakat övergångställe. Polisen är dessutom på utryckning och då skulle inte jag begära att de stannar om övergångstället varit obevakat. Det begär jag däremot av vanliga bilister och ärligt talat så stannar alldeles för få vid övergångställen. Mer än en gång som man bankat till på bilen och mer än en gång har föraren då stannat och tjafsat, fast han tydligen hade så bråttom så att han inte ens kunde stanna vid övergångstället.
    Jag håller med dig fullständigt. Förutom att jag inte brukar bonka till dom...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772

    Re: Påkörd av polis

    En eventuell koppling till zebralagen kan kanske vara att (om jag inte kommer i håg helt fel) man inte längre är skyldig att stanna om det inte är ett övergångsställe. Fast det har ju troligen inget med den här händelsen att göra...

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Påkörd av polis

    Folk har ingen som helst Självbevarelsedrift...
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Re: Påkörd av polis

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Jag kan inte riktigt se kopplingen till Zebralagen. Killen går för det första inte på övergångsstället och för det andra talas det om ett bevakat övergångställe. Polisen är dessutom på utryckning och då skulle inte jag begära att de stannar om övergångstället varit obevakat. Det begär jag däremot av vanliga bilister och ärligt talat så stannar alldeles för få vid övergångställen. Mer än en gång som man bankat till på bilen och mer än en gång har föraren då stannat och tjafsat, fast han tydligen hade så bråttom så att han inte ens kunde stanna vid övergångstället.
    Jag håller med dig fullständigt. Förutom att jag inte brukar bonka till dom...
    Själv brukar jag göra såhär: http://www.youtube.com/watch?v=qBMqkVO3gG4


  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Re: Påkörd av polis

    Sen är bilförare ofta mer rädd om sin egen bil än andra människors liv.
    Om man ser ett övergångställe som en korsning där man som bilförare har väjningsplikt och gångtrafikanter som andra bilar med förkörsrätt så blir plötsligt hela disskutionen annorlunda...

  10. #10
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Påkörd av polis

    Ögonkontakt är inte fel heller från båda sidor...

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Påkörd av polis

    Hoppas evigt att fotgängaren åker dit så det smäller för detta!
    fan vad evigt trött man blir på folk som bara vandrar rakt ut i trafiken utan för 5 öre bry sig om det kommer bilar eller inte, när jag gick i skolan så körde alltid polarna med att bilarna måste ändå stanna så de sparng som nötter bland bilarna, kvittar väl om bilen måste stanna, det gör minst lika ont att bli påkörd även om bilen måste stanna enligt lagen.

    Nog för att bilister ska stanna för fotgängare, men nog fan måste de vara skyldiga att se sig för dem med, själv brukar jag stå kvar tills jag ser att bilen saktar in eller stannar.

    Än mer sur blir jag på folk som ska gå över vägen 30 meter från övergångsstället bara för de inte orkar gå hela vägen fram dit.

    Och använd reflex med!...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Påkörd av polis

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Och använd reflex med!...
    I sak håller jag naturligtvis med dig men sannolikheten att en 19-åring någonsin skulle bära reflex inne i city kl 03:30 en nyårskväll torde vara försumbar.

    Jag känner mig som en "mammas pojke" då jag tar på mig reflexväst eller ens en sån där snap-on på benet ute på landsorten men tål det av ren självbevarelsedrift. Att en 19-åring inte gör det i storstan är beklagligt men knappast förvånande.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Påkörd av polis

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Och använd reflex med!...
    I sak håller jag naturligtvis med dig men sannolikheten att en 19-åring någonsin skulle bära reflex inne i city kl 03:30 en nyårskväll torde vara försumbar.

    Jag känner mig som en "mammas pojke" då jag tar på mig reflexväst eller ens en sån där snap-on på benet ute på landsorten men tål det av ren självbevarelsedrift. Att en 19-åring inte gör det i storstan är beklagligt men knappast förvånande.

    Självklart är det inte förvånande, men sen samtidigt komma och böla för att nått inträffar, jag vet inte, tycker de känns lite dumt, jag gick rakt ut i trafiken och blev påkörd av polisen med blåljus, man får ju istortsätt vara blind och döv för att missa detta, men å andra sidan, folk går med både ipod och solglasögon lite var stans nu för tiden.

    Det viktiga i detta fallet tycker jag dock är att det verkligen visar sig att det inte var polisens fel, för hur kommer det se ut om detta blir någon form av predjukat för liknande händelser, då kommer ju folk gå hejt vilt lite var stans och helt ignorera trafiken.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Påkörd av polis

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det viktiga i detta fallet tycker jag dock är att det verkligen visar sig att det inte var polisens fel, för hur kommer det se ut om detta blir någon form av predjukat för liknande händelser, då kommer ju folk gå hejt vilt lite var stans och helt ignorera trafiken.
    Självklart och vil man vara ännu mer cynisk kan man alltid hävda Darwins "Det naturliga urvalet".

    ( Får mig för övrigt att komma ihåg http://www.darwinawards.com/ )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Påkörd av polis

    tycker zebralagen är helt fel, resonerar som så att tar man till fötterna som transportmedel har man fan tid att vänta ;-)

    Allvarligt, sen lagen kom så utnyttjas den av alltifrån folk som skiter i att se sig för och cyklister och folk som slänger ut sin barnvagn på övergångsstället o hoppas att bilar ska hinna bromsa.
    Att man sen kan låta forgängare få företräde på ett övergångsställe som inte är upplyst är en skandal, hur lätt är det att se nåt i mörker o regn tillsammans?
    Sen att folk tror dom numera har företräde överallt gör mig förbannad, när man till exempel kör i karlshamn så slutar gågatan där den korsas av en annan gata och fortsätter på andra sidan men inte f** lämnas bilisterna företräde...
    Nä folk som inte ser sig för får skylla sig själva.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Påkörd av polis

    Zebralagen ger pedagogiska problem när man försöker lära sina barn trafikvett. När jag var liten fick jag veta att vänta tills det inte kom någon bil. Enkelt. Nu får man lära ut att vänta tills någon stannar och då ha koll så att ingen kör om och att bilen från andra hållet också stannar.
    Sen ska fotgängaren tydligt deklarera att han vill korsa gatan. Hur ofta ser man folk som bara viker ut i vägen efter en snabb blick över axeln. Hur man än vänder på det så borde det vara fotgängaren som skulle vara mest försiktig.
    Fredrik J

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    0

    Re: Påkörd av polis

    Det gör ont att bli påkörd av en bil även om man har "rätten" på sin sida, synd bara att många inte förstått det.
    Tillbaka i turboträsket - igen
    Kör:Saab 9-3 2,0t -01 med BSR steg 1 , Peugeot 806 2,0 -00
    Tidigre: 9000T -90, 99 aut, mfl av andra märken

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Re: Påkörd av polis

    troligen var väl killen full och hade mindre bra koll (bristande uppmärksamhet?)... shit happends. Däremot är det ju löjligt att "bilen har tagits i beslag..." "utredning osv osv"... herregud!

    Zebra lagen är dum i huvudet, har en tjej kompis som resonerar just som så att de måste ändå stanna = traskar RAKT UT! Då det är min flickväns bästa kompis har hon (min flickvän) flertalet gånger fått dra tillbaka kompisen för att hon inte ska bli påkörd..

    Sen har vi det där med nötterna som går på trottoaren, trottoaren upphör och det är en utfart/korsning för bilar. Inget utsatt övergångsställe och dem traskar rakt ut framför bilar. Senast tutade jag på en kille i 25-30 årsåldern. Jäklar vad upprörd han blev, frågade om jag var dum i huvudet, vad fan jag pysslar med och om jag verkligen är så stressad att jag inte kan vänta på att han ska hinna passera framför mig? Frågade bara om han inte istället kunde ha gått bakom bilen så hade han sluppit problemet (att bli tutad på) och att det faktiskt inte är något övergångsställe.. Nästa gång kanske jag petar med radion och missar puckot?

    En bil är hård...

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Påkörd av polis

    Vissa människor måste helt enkelt lära sig på det hårda sättet, dvs bli påkörda.
    Har en vän som tills förra året gick bara rätt ut, oavsett vart det var.
    Idag 1år senare går han "vingligt" tack vare knäskadan, men jävlar vad försiktig han är numera.

    Tycker inte ett dugg synd om honom om jag ska vara ärlig, även ifall han är en nära vän.
    Saablös dåre

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Påkörd av polis

    Troligtvis är det poliserna som åker på detta då man vid en utryckning är skyldig att hålla en hastighet som är lämplig till rådande omständigheter. Påkallar man "fri väg" bär föraren ansvaret om man då bryter mot hastighetsegränsningarna exempelvis. Sedan kan det ju tyda på ett visst vaccum mellan öronen på konstapeln om man drar botten på en gata med krogar och en massa berusat folk som rör sig på och i närheten av körbanan.

    Sedan är ju detta med att folk går ut ivägen hur som helst bara för att zebralagen finns en annan fråga...
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Centrallås på bakdörrar på f.d. Polis OG9-5
    Av volvo240tic i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 23:43
  2. Dansande polis i Malmö
    Av krokiz i forum Tidsfördriv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 20:06
  3. Gammal och Ny Polis
    Av Brandten i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 20:39
  4. Gammal och Ny Polis
    Av i forum Allmänt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-03-07, 01:00
  5. Polis, polis ...
    Av Mr Dezent i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 19:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •