Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Check engine på saab ng900 efter starthjälp!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    746

    Check engine på saab ng900 efter starthjälp!

    Har som sagt fått problem med att check engine lampan lyser nu. För att förklara från början så startade det med att jag fick använda starthjälp för att få igång bilen då batteriet är riktigt jäkla dåligt. Bilen hade stått i 2 dagar ute i kylan och inte startats en enda gång. Jag förstår inte riktigt hur jag ska läsa av blinkningarna utan i mitt fall blinkar det nästan hela tiden känns det som. Bilen går bra och laddar, gick även igenom besiktningen med rent papper för någon dag sedan (lambdan var 1.00). Bilen går som vanligt förutom att tempen känns lite annorlunda än vanligt (kanske bara jag som är paranoid) Dessutom ser jag faktist olja runtomkring topplocket men utan att ha vatten i oljan eller olja i vattnet. Vad kan felet vara? Samt kan någon snäll själ förklara lite hur man läser av felkoderna?

    Mvh marre

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    74

    Re: Check engine på saab ng900 efter starthjälp!

    Här finns en bra guide.
    viewtopic.php?f=30&t=80314

    mvh Törrboo

  3. #3

    Re: Check engine på saab ng900 efter starthjälp!

    är backventilen till vevhusventilationen hel ?
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    746

    Re: Check engine på saab ng900 efter starthjälp!

    Nix inte kollat. Hur gör jag det? Samt vad ger den för felkod? Den lyser i 3 sek, slocknar och lyser igen för att sedan ge en snabb blinkning och övergå till fast blinkning igen sen fortsätter det så hela tiden så länge nyckeln är i ON läget.

    marre

    Edit: Om backventilen är trasig kan man få check engine fel då?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    74

    Re: Check engine på saab ng900 efter starthjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Nix inte kollat. Hur gör jag det? Samt vad ger den för felkod? Den lyser i 3 sek, slocknar och lyser igen för att sedan ge en snabb blinkning och övergå till fast blinkning igen sen fortsätter det så hela tiden så länge nyckeln är i ON läget.

    marre

    Edit: Om backventilen är trasig kan man få check engine fel då?
    Den blinkar alltså bara 1 gång? Låter skumt...Den ska inte kunna blinka mindre än 2gånger vad jag har förstått. Jag skulle nog ha testat att läsa ut koden med obd2 läsare/tech2. Alternativt hade jag nog nollat boxen för att se om felkoden kom tillbaks. Jag fick upp felkod på internminnet i boxen en gång efter att batteriet dog, då nollade jag boxen och felkoden kom inte tillbaka.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollywood
    Inlägg
    146

    Re: Check engine på saab ng900 efter starthjälp!

    gör som så att du lyfter av pluspolen i ca 10-15 min. sen ska felkoden om det nu inte föreligger något faktiskt fel, raderas. lycka till..
    ALLT UTAN TURBO SUGER!! 9000 cse 2.3t-94

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    746

    Re: Check engine på saab ng900 efter starthjälp!

    Kan vara så att det blivit fel bara när batteriet laddats ur. MEN nu har jag kollat backventilen till vevhusventilationen och den är trasig. Kan det förklara oljan lite här o där och check engine? Det är olja vid påfyllningen o.s.v backventilen går att blåsa åt båda hållen vilket det inte ska gå.

    mvh marre

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 382

    Re: Check engine på saab ng900 efter starthjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Kan vara så att det blivit fel bara när batteriet laddats ur. MEN nu har jag kollat backventilen till vevhusventilationen och den är trasig. Kan det förklara oljan lite här o där och check engine? Det är olja vid påfyllningen o.s.v backventilen går att blåsa åt båda hållen vilket det inte ska gå.

    mvh marre

    det förklarar nog oljan i alla fall, byt den direkt... koppla sen av batteriet några min och se om den går som vanligt.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    746

    Re: Check engine på saab ng900 efter starthjälp!

    Ska testa, har monterat den nya backventilen (som för övrigt kostade 179 riksdaler på saab) och kopplat ur batteriet för laddning, återstår att se om det blir någon skillnad bara. Finns risken att jag blåst några packningar på grund av backventilen? Körde ju som sagt nästan 3 mil igår för att komma hem efter att check engine lampan börjat lysa=

    Mvh marre

Liknande ämnen

  1. Konstig tomgång efter starthjälp. Saab 9000 2.3t -98
    Av Gustav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-24, 14:09
  2. Check engine efter flytt med släpvagn. Saab 9-5
    Av 1,1i i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 23:13
  3. Check Engine efter att DP varit lös..
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 15:18
  4. Check engine efter byte av mv
    Av rolle99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •