Min Aero har blivit väldigt svårstartad när det stått ett antal tim/dygn!
Batteri finns men man får gnugga en bra stund å ibland tom ta omtag på nyckeln! När den startar går den hur bra som helst
Nån som har några ideer?
Har ny tändkasset å stift!
Min Aero har blivit väldigt svårstartad när det stått ett antal tim/dygn!
Batteri finns men man får gnugga en bra stund å ibland tom ta omtag på nyckeln! När den startar går den hur bra som helst
Nån som har några ideer?
Har ny tändkasset å stift!
9000Aero -97 OG900i -90
Slänger ur mig några saker som jag hade kollat.
Får den fram bränsle?
Bytt bränslefilter? Mätt upp hur mycket bränsle pumpen lämnar/tidsenhet?
Vevaxelgivaren?
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Blir det någon skillnad med mycket/lite soppa i tanken ?
Kan säga att jag upplever samma bekymmer själv, den tenderar att behöva gnuggas mer å mer på starten, framförallt med lite soppa i tanken. Vet inte om kylan gör att man blir mer nojjig men jag tycker också det blivit sämre när det är kallt.
Min teori är att pumpen börjar bli trött, kanske inte så konstigt efter närmare 31k Har tänkt byta pump i förebyggande syfte för även om den funkar än och inte visar tendenser att börja låta illa lär den inte gå i evighet..
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Det spelar ingen roll om det är mycke eller lite soppa! Ska byta filter på den å se om det gör någon skillnad! Det är inga större problem med den när den är varm eller när det är varmt ute! Lite tjurigare har den väl blivit även då!
9000Aero -97 OG900i -90
Kan ju även vara BTR som har svårt att hålla tätt eller backventilen vid pumpen.
Läckande spridare kan ju också vara en bov.
Ett enkelt test är att kolla hur bränsletrycket beter sig vid avstängning och uppstart samt även mätning av resttrycket dvs vilket tryck det blir om bilen får stå ett tag.
Sambons 9000 har alltid varit trög och krävt gnuggande på starten. På den försvinner bränsletrycket omgående när tändningen stängs av...och det är inte BTR som är felet på den...
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
det är inte startmotorn som är sliten lr batteriet som sjuker i voltal när det blir kallt.?
har liknande problem på min.. startar alltid på första vridet, men det är märkbat att startmotorn går runt trögare ju kallare det blir. är det +5 så känns startmotorn väldigt pigg är det - 5 så känns det som den tappar en 1/3 - hälften av sin runddragningsförmåga.
har inte brytt mig om det dock.. det startar alltid iallafall och det är ju snart inte - grader på vintrarna i södra sverige längre :P
Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97
kollat funktionen på kallstartsventilen? (osäker på om du har någon) men om så kolla
ALLT UTAN TURBO SUGER!! 9000 cse 2.3t-94
Känner igen det där.
Min 9000 2,0LTT hade samma symptom som din bil, efter någon vecka lämnade bränslepumpen in.
Efter byte av bränslepump och backventiler till bränslet startar bilen precis lika lätt som vanligt
Men givetvis behöver det inte vara samma fel även om symptomen är den samma.
Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
http://www.garaget.org/?car=302321
skulle testat med ett nytt batteri, brossan fick nöta som fan på startmotorn och vi trodde det var både det ena och andra som vart fel, bytt en hela massa, stift osv.
Men batteribyte löste allt, troligen så kass batteri att den inte orkade dra som den behövde för att starta, den lät lika på starten som nu fast den startar på 1/5 av tiden.
Jag hade testat med ett annat batteri om du har möjlighet med det.
Saab 9-5 2,0t SS -08
Saab 9-5 2,0t SS -06