Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Svårstartad 9000 Aero -97a vid Kyla!!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    266
    Medlem#
    4460

    Svårstartad 9000 Aero -97a vid Kyla!!

    Min Aero har blivit väldigt svårstartad när det stått ett antal tim/dygn!
    Batteri finns men man får gnugga en bra stund å ibland tom ta omtag på nyckeln! När den startar går den hur bra som helst
    Nån som har några ideer?
    Har ny tändkasset å stift!
    9000Aero -97 OG900i -90

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Svårstartad 9000 Aero -97a vid Kyla!!

    Slänger ur mig några saker som jag hade kollat.

    Får den fram bränsle?

    Bytt bränslefilter? Mätt upp hur mycket bränsle pumpen lämnar/tidsenhet?

    Vevaxelgivaren?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245

    Re: Svårstartad 9000 Aero -97a vid Kyla!!

    Blir det någon skillnad med mycket/lite soppa i tanken ?

    Kan säga att jag upplever samma bekymmer själv, den tenderar att behöva gnuggas mer å mer på starten, framförallt med lite soppa i tanken. Vet inte om kylan gör att man blir mer nojjig men jag tycker också det blivit sämre när det är kallt.
    Min teori är att pumpen börjar bli trött, kanske inte så konstigt efter närmare 31k Har tänkt byta pump i förebyggande syfte för även om den funkar än och inte visar tendenser att börja låta illa lär den inte gå i evighet..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    266
    Medlem#
    4460

    Re: Svårstartad 9000 Aero -97a vid Kyla!!

    Det spelar ingen roll om det är mycke eller lite soppa! Ska byta filter på den å se om det gör någon skillnad! Det är inga större problem med den när den är varm eller när det är varmt ute! Lite tjurigare har den väl blivit även då!
    9000Aero -97 OG900i -90

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245

    Re: Svårstartad 9000 Aero -97a vid Kyla!!

    Kan ju även vara BTR som har svårt att hålla tätt eller backventilen vid pumpen.
    Läckande spridare kan ju också vara en bov.

    Ett enkelt test är att kolla hur bränsletrycket beter sig vid avstängning och uppstart samt även mätning av resttrycket dvs vilket tryck det blir om bilen får stå ett tag.

    Sambons 9000 har alltid varit trög och krävt gnuggande på starten. På den försvinner bränsletrycket omgående när tändningen stängs av...och det är inte BTR som är felet på den...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6

    Re: Svårstartad 9000 Aero -97a vid Kyla!!

    det är inte startmotorn som är sliten lr batteriet som sjuker i voltal när det blir kallt.?

    har liknande problem på min.. startar alltid på första vridet, men det är märkbat att startmotorn går runt trögare ju kallare det blir. är det +5 så känns startmotorn väldigt pigg är det - 5 så känns det som den tappar en 1/3 - hälften av sin runddragningsförmåga.

    har inte brytt mig om det dock.. det startar alltid iallafall och det är ju snart inte - grader på vintrarna i södra sverige längre :P
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollywood
    Inlägg
    147

    Re: Svårstartad 9000 Aero -97a vid Kyla!!

    kollat funktionen på kallstartsventilen? (osäker på om du har någon) men om så kolla
    ALLT UTAN TURBO SUGER!! 9000 cse 2.3t-94

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 244

    Re: Svårstartad 9000 Aero -97a vid Kyla!!

    Känner igen det där.

    Min 9000 2,0LTT hade samma symptom som din bil, efter någon vecka lämnade bränslepumpen in.

    Efter byte av bränslepump och backventiler till bränslet startar bilen precis lika lätt som vanligt

    Men givetvis behöver det inte vara samma fel även om symptomen är den samma.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 453
    Medlem#
    9481

    Re: Svårstartad 9000 Aero -97a vid Kyla!!

    skulle testat med ett nytt batteri, brossan fick nöta som fan på startmotorn och vi trodde det var både det ena och andra som vart fel, bytt en hela massa, stift osv.
    Men batteribyte löste allt, troligen så kass batteri att den inte orkade dra som den behövde för att starta, den lät lika på starten som nu fast den startar på 1/5 av tiden.

    Jag hade testat med ett annat batteri om du har möjlighet med det.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. 9-5 biopower svårstartad i kyla?
    Av Nozer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-01-25, 21:23
  2. "Svårstartad" saab 9000 aero -94
    Av mxjonte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 21:52
  3. Svårstartad 9000 aero
    Av Deveril i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 13:00
  4. Kyla i 9000
    Av ErikssonR i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-19, 12:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •