Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    58

    Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej

    Hej på er!

    Det är så att jag har fått ett mystiskt fel på min 9000, det hela började med att bilen kändes kraftlös men gick fint annars, sen dagen efter fick den en ryckig gång så fort man accelerera och nästa morgon så dog den ifall jag gasa över 2000-2500v/m och hade väldigt jobbigt med belastning. Sen på kvällen när vi började felsöka så fick vi stundtals igång den så den gick på tomgång, men den gick väldigt orent. Sen senare så starta den inte alls?

    Vi har kollat bilen med tech2 och vi fick fram 2 st felkoder, ena var syresensor och den andra var p1640 ( immobilizer - ingen kod ). Vi har även provat byta vevaxelgivare, DI-kassett, kollat så bensinpumpen ger bränsle, skruvat ut lambdan efter ett tips om att katalysatorn skulle kunna vara boven. Vi provade även att skruva loss tilloppet till fuelrailen och samtidigt köra på startmotorn för att se om det kommer något och det gjorde det inte?.

    Vi har kört fast så jag söker förgäves hjälp av er!

    // Kristian
    Life is a lesson, you learn it when you're through.

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Testa att koppla ström direkt på pumpen (via säkring eller relä) och lossa anslutningen vid fuelrailen. Kommer det soppa då?

    Om det inte gör det skulle jag tippa på rejält igensatt bränslefilter eller trasig pump (hur kolla ni så att bensinpumpen ger bränsle?) Om det inte kommer något kan man ju samtidigt lyssna vid pumpen, om de surrar.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    58

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Testa att koppla ström direkt på pumpen (via säkring eller relä) och lossa anslutningen vid fuelrailen. Kommer det soppa då?

    Om det inte gör det skulle jag tippa på rejält igensatt bränslefilter eller trasig pump (hur kolla ni så att bensinpumpen ger bränsle?) Om det inte kommer något kan man ju samtidigt lyssna vid pumpen, om de surrar.
    Hej, tack för svar!
    Vi har kollat bensinpumpen, vi lossade trycksidan på pumparmaturen och slog på tändningen och det kom bensin. Så pumpen funkar.
    Life is a lesson, you learn it when you're through.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Har ni prövat med startgas för att se om dedt är bränsle eller tändningsproblem?
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    58

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Har ni prövat med startgas för att se om dedt är bränsle eller tändningsproblem?
    /Johan
    Hej!
    Vi har nu provat med startgas och den tänder till vid startförsök. Då är det bränslerelaterat. Och eftersom pumpen ger flöde men inget kommer fram till fuelrail då betyder det att felet ligger nånstans mellan dessa två? Bränslefilter??

    // Kristian
    Life is a lesson, you learn it when you're through.

  6. #6
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Ja, får du inget bränsle fram till fuelrailen lär det vara bränslerealterat...

    Byt filtret, låter som det skulle vara det.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Min bil betedde sig nästan likadant för ett tag sedan.

    Gick riktigt dålig även relativt trögstartad många gånger, sedan helt plötsligt (som tur var hemma på gården) vägrade motorn att starta.

    Tvångskörde pumpen och mycket riktigt kom det bränsle, men bilen gick inte förutom på startgas.

    Böt då bränslepump efter tips av en mekaniker på en saab verkstad och mycket riktigt så startade bilen direkt efter bytet.

    Enligt honom så orkar inte pumparna leverera tillräckligt högt tryck när de är slitna och därför startar ej motorn.

    Enda sättet att kolla om pumpen verkligen fungerar som den ska är en tryckmätare på bränsleledningen
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Citat Ursprungligen postat av Kurisuchianu
    Vi har kollat bensinpumpen, vi lossade trycksidan på pumparmaturen och slog på tändningen och det kom bensin. Så pumpen funkar.
    Det testet är nog inte mycket värt eftersom bensinen flödade utan mottryck.
    Vid laddtryck skall pumpen klara bränsleförsörjningen under 4 bar mottryck.
    Häng på en tryckmätare vid nippeln på fuelrailen. Tvångskör du pumpen så skall den hålla 3 bar. Troligen är den isåfall OK.

    //Mr MEP

  9. #9
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Citat Ursprungligen postat av Kurisuchianu
    Vi har kollat bensinpumpen, vi lossade trycksidan på pumparmaturen och slog på tändningen och det kom bensin. Så pumpen funkar.
    Det testet är nog inte mycket värt eftersom bensinen flödade utan mottryck.
    Vid laddtryck skall pumpen klara bränsleförsörjningen under 4 bar mottryck.
    Häng på en tryckmätare vid nippeln på fuelrailen. Tvångskör du pumpen så skall den hålla 3 bar. Troligen är den isåfall OK.

    //Mr MEP
    Kommer det inte fram en droppe lär det inte bli några bar alls

    Men det borde ju vara antingen filter eller pump, men jag skulle helt klart börjat med filtret. Eventuellt lossat banjon efter filtret först och kollat så det flödar ordentligt med bränsle igenom det.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    58

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Hej på er igen!

    Nu har jag och en polare provat att byta bränslefiltret och precis som vi misstänkte så kvarstod problemet . Nästa steg blir att byta ut hela bränslearmaturen, får dock inte tag på någon förrän 7/1 då SDCC öppnar igen och helst ska jag ha bilen rullandes den 8/1 så man får ju hoppas på att det är pumpen som gett upp för nu börjar jag tröttna på det här.

    Om det är någon som har någon begagnad bränslearmatur för mindre än 350kr* som ni gärna vill bli av med och dessutom finns i fyrstadsregionen, skicka ett PM

    //Kristian

    *350kr är SDCC's pris för en bränslearmatur i deras plockhage.
    Life is a lesson, you learn it when you're through.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Att köpa en beggad pump för att testa är väl ok men om du ska ha kvar bilen ett tag så skulle iaf inte jag köpa en beggad bensinpump.
    Bensinpumparna verkar ju rasa förr eller senare på 9k (min gjorde det efter 18k-mil, bytte till ny och håller än 30k+).

    Men pengar e ju pengar:-)

    MVH
    Moe
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    58

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Citat Ursprungligen postat av Moe
    Att köpa en beggad pump för att testa är väl ok men om du ska ha kvar bilen ett tag så skulle iaf inte jag köpa en beggad bensinpump.
    Bensinpumparna verkar ju rasa förr eller senare på 9k (min gjorde det efter 18k-mil, bytte till ny och håller än 30k+).

    Men pengar e ju pengar:-)

    MVH
    Moe
    Varför skulle det vara dåligt att köpa en beggad pump? Funkar det så funkar det? Rasar den igen så köper jag ännu en begagnad. En ny tankarmatur går på 1600kr, det kan jag få 4 begagnade armaturer för. Jag är en student utan fast inkomst, så jag lägger inte ut ett öre mer än vad jag behöver.

    //Kristian
    Life is a lesson, you learn it when you're through.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Varför byta hela armaturen då? Ny pump 52-200 på Biltema 349:-, 2 slangklammer och 2 dm slang tillsammans med max 10 min jobb så har du en ny pump i din gamla armatur.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    58

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Varför byta hela armaturen då? Ny pump 52-200 på Biltema 349:-, 2 slangklammer och 2 dm slang tillsammans med max 10 min jobb så har du en ny pump i din gamla armatur.
    Hej du! Jag orkar helt enkelt inte börja meka med den armaturen och få jävla problem igen... 350kr för en hel armatur är fair deal.
    Life is a lesson, you learn it when you're through.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Citat Ursprungligen postat av Kurisuchianu
    Varför skulle det vara dåligt att köpa en beggad pump? Funkar det så funkar det? Rasar den igen så köper jag ännu en begagnad. En ny tankarmatur går på 1600kr, det kan jag få 4 begagnade armaturer för.
    Citat Ursprungligen postat av Kurisuchianu
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Varför byta hela armaturen då? Ny pump 52-200 på Biltema 349:-, 2 slangklammer och 2 dm slang tillsammans med max 10 min jobb så har du en ny pump i din gamla armatur.
    Hej du! Jag orkar helt enkelt inte börja meka med den armaturen och få jävla problem igen... 350kr för en hel armatur är fair deal.
    Gav dig bara ett alternativ då du ju inte verkade ha något mot att byta armaturer på löpande band och det handlar ju i stort sett bara om att klippa av en slang i båda ändar och ersätta med en ny stump.
    Värt att tänka på om inte erbjudandena om kompletta armaturer för 350:- står som spön i backen.
    Det är din bil och ditt val.

    Edit: Det händer ju att folk bytt tankarmatur pga problem med tanknivågivaren så den kan vara värd att kolla på en beg armatur.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Citat Ursprungligen postat av Kurisuchianu
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Varför byta hela armaturen då? Ny pump 52-200 på Biltema 349:-, 2 slangklammer och 2 dm slang tillsammans med max 10 min jobb så har du en ny pump i din gamla armatur.
    Hej du! Jag orkar helt enkelt inte börja meka med den armaturen och få jävla problem igen... 350kr för en hel armatur är fair deal.
    Jag köpte en ny pump på mekonomen utan armatur och så här i efterhand hade jag inte gjort om det:-)
    Lyckades spräcka plasten på armaturen och det tog ett tag innan jag fick det tätt igen. Skulle ha köpt en komplett ny istället.
    Men visst det är skillnad på 350 spänn o 1600.
    Att byta hela armaturen är ju skitenkelt. Bara att klippa slangarna byta ut armaturen o sen skarva ihop det igen med bränsleslang och slangklämmor.
    //Moe

    EDIT: Nu kom jag ihåg att den gängade plastringen som håller fast armaturen hade kärvat fast när jag bytte, va ett satans meck att få bort den o det var bara o köpa en ny.
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Ja om du inte har immobilizer-kod enligt felkod så är det inte troligt att du skall ha soppa om motorn tänder till och du släpper startnyckeln.

    Det känns inte som om du skall koncentrera dig på soppapumpen innan du fått ordning på immo-felkoden.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Ja om du inte har immobilizer-kod enligt felkod så är det inte troligt att du skall ha soppa om motorn tänder till och du släpper startnyckeln.

    Det känns inte som om du skall koncentrera dig på soppapumpen innan du fått ordning på immo-felkoden.

    J.K Nilsson
    Fast lagrad immo-felkod, kan dock inte svära på att det var 1640, har jag för mig att jag haft ett par gånger då jag kollat felkoder utan att därför ha ett bestående problem. Lättast att nolla och se om den kommer igen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    58

    Re: Saab 9000cs 2,3T -96, startar ej!

    Hej igen! Nu funkar bilen!

    Vi prövade först att tvångsmata den gamla pumpen i hopp om att det inte skulle vara fel på den, samtidigt som vi hade en bränsletrycksmätare inkopplad på fuelrailen, efter ett flertal körningar med pumpen och mätaren fortfarande visandes på 0 bar så bestämde vi oss för att byta den. Sen när vi hade fått i den nya tankarmaturen så tvångsmata vi den också för att se att den gav tryck. Och självklart gjorde den det! ~2,5 bar visade tryckmätaren och vi prövade då starta bilen, och visst starta den! Kändes helt underbart! Den armaturen jag stoppade i nu kom från en 9000 som bara gått drygt 15000 mil som är helt okej tycker jag Vad som var fel på den gamla armaturen har jag inte hunnit kolla ännu.

    Tack för all tips & hjälp från er allihopa!

    // Kristian
    Life is a lesson, you learn it when you're through.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9000 -92 startar inte
    Av elmud i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 10:58
  2. Vad är detta? Saab 9000CS -92
    Av dometros i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 18:38
  3. [LÖST] Startar men dör 9000 2,3i
    Av dama i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 19:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •