Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Hej.

    Bilen det gäller är en og900 -87 dvs med det gamla bromssystemet.
    Fick nedslag på handbromsen på besiktningen och tänkte ge mig i kast med det och samtidigt byta beläggen fram. Dock lyckades jag klanta till det som vanligt.

    När jag tagit loss beläggen (med handledning av Haynes) testade jag att bromsa för att se vad det var som rörde sig egentligen (aldrig rört en broms tidigare). Det som hände då var att kolven åkte ut ur cylindern och kom för nära skivan:



    Det visade sig då att jag inte kan få in kolven igen med specialverktyget jag köpt på mekonomen eftersom det inte går in mellan kolven och skivan.

    Så min första fråga är då om det går att göra på något bra sätt?

    Min tanke var att lossa skivan och föra den ut från bilen för att kunna komma åt med verktyget. Tro på fan att det skulle jävlas också. Lyckades få stjärnskruven att se ut så här:


    Den har alltså blivit rund eller vad man säger. Jag äger ingen svets så kan inte svetsa på något smart. Man har ju hört om folk som har borrat ut skruv. Går det att genomföra i det här fallet och isåfall hur? Är det inte väldigt lätt att sabba gängorna? Eller det kanske man får räkna med och gänga om? Eller finns det något ännu bättre sätt?

    Den som hjälper mig får en skumtomte! Typiskt att det ska trilskas så här i juletider

    mvh /Johan Svensson

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Skruven, knacka runt den med en körnare/huggmejsel/skruvmejsel valfritt alltså.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Hur menar du att jag ska knacka runt den? Har ju ingenting att ta i och den är ju försänkt så kommer inte åt att såga ett spår med bågfilen heller...

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Menar du den "klockan 4" ?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Nej den fick jag ur. Menar den närmast kameran kl 10.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Släpp de båda 3/4" skruvarna till oket och skruva på med ditt specialverktyg
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Tack Andreas!

    Det löste sig genom att lossa de två bulten (satt ju inte heller löst precis) så nu är jag på banan igen. Nästa bekymmer för mig som inte fattar funktionen på oket riktigt är vart okets glidytor sitter då jag nämligen tänkte smörja och motionera oket. Vart skall det smörjas och med vad för att få så bra funktion på grejerna som möjligt?

    God Jul /Johan Svensson

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    skruva dit oket i styrspindeln , innan du monterar beläggen så "bankar" du okets glidbygel i sidledd med en rejäl slägghammare du kommer då se var du kanske behöver lägga på LITE smörja, "bänd" tillbaka oket med ett brytjärn och "banka" fram och tillbaka ett helt gäng gånger så kommer det funka kalas!
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Haka även av vajern till handbromsen och känn på hävarmen som går in i oket att den verkligen går tillbaka av sig själv - om inte bänder du ur den ur oket och rengör den med en bit smärjelduk och smörjer med lite fett innan montering.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    ojojoj, varit ute och tittat på det en del men nollställd som man är förstår jag inte riktigt vad du menar Andreas.

    I Haynes står det bara "Smörj litet fett med hög smältpunkt (Kopparpasta?) på bromsokets glidytor och skjut oket i spåret för att få en jämn fördelning av fettet"

    Det du beskriver verkar ju mer våldsamt om man säger så och jag vill verkligen inte banka isär något som jag inte får ihop sen.

    Jag har klurat och klurat men förstår fortfarande inte okets funktion. För det första vad är det som benämns oket, är det hela mockajängen som bromsklossarna sitter i eller någon speciell del?

    Jag har inte heller lyckats lista ut var det rör sig mer än kolven och vad jag förstår är det inte kolven jag skall smörja nu så vad är egentligen "okets glidbygel"?

    Sen har jag känt på hävarmen till parkeringsbromsen och mycket riktigt så vill en utav de inte gå tillbaka ordentligt. Är det då bara att bända ut den? Sitter den inte fast på något mer sätt eller jag kanske har missförstått...

    Får nog fixa fram en bild på hela konstruktionen så blir det lättare för er att peka.

    EDIT: bilder. visa gärna med en pil eller motsv.







    mvh /Johan Svensson

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Banka in glidbygeln ( den stora rackaren ) åt motorns håll sett,haka av returfjädern till parkeringsbromsens hävarm och bänd ut hävarmen med en mejsel eller liknande. När du slår oket i sidledd kommer du se tydligt var du har glidytorna.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Tack Andreas!

    Fick till det efter det du sa och fann glidytorna och smörjde dessa. Nu kom såklart nästa grej och det visade sig att bankandet fram och tillbaka orsakade att kolven åkte ut så jag hamnade vid mitt första problem att jag inte får in specialverktyget för att vrida tillbaka kolven.

    Jaha tänkte jag men nu kan jag ju det här! Så jag skruvade loss oket igen men av någon anledning kan jag nu inte få tillbaka kolven in. Har skruvat och skruvat men den går inte längre in. Jag fick för mig att det kan vara tryck i systemet så jag körde motorn en kort stund men det hjälpte inte.

    Så har du eller någon annan någon idé om vad jag gör för fel eller vad som kan ha hänt.

    Kan tillägga att jag hakat loss p-bromsvajern samt fjädern men det borde väl inte inverka?

    Mvh /Johan Svensson som snart ger upp.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Oftast behöver man trycka med en mejsel bakom verktyget samtidigt som du skruvar på kolven.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Det löste sig, körde motorn en stund och sen gjorde jag som du sa och det gick bara jag la ordentligt tryck på kolven in i cylindern. Jag fortsätter med höga knäuppdragningar. Skall ge mig på handbromsarmen nu.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Nu var oken smörjda iallafall men jag förstår inte riktigt hur jag ska få ur handbromsens hävarm eftersom den ju går in i ett spår vilket för mig gör det omöjligt att få ut den rakt ut. Känns som man måste få den mot sig på något sätt för att komma ur det där spåret...

    Sitter den långt in och är den inte fäst på något sätt därinne så att det verkligen bara är att bända ut den och sen trycka in den igen?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Kan dra in en fråga till. Började på andra hjulet så smått att montera de nya beläggen, blev dock lite fundersam när jag skulle fästa fjäderplattan som sitter ovanpå beläggen. Vad är dess funktion egentligen?

    Är lite osäker om den verkligen sitter rätt. Tog några kort innan jag började allt och vad jag kan utröna från de är att den helt enkelt bara ska ligga med den bakre delen under styrpinnen och ligga med skänklarna ovanpå det inre belägget typ men jag fattar inte riktigt varför den finns. Är det meningen att den skall pressa på beläggen för isåfall har jag nog satt min fel.

    Ska se om jag kan fixa upp ett kort på hur jag monterat.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Jag struntade i att ta dän handbromsens hävarm den fick vara som den var helt enkelt, ville inte riskera att förstöra oket.

    Nu är allting monterat och har gjort som man ska för att få igång självjusteringen. Är dock inte 100 på att det duger åt besiktningen. Den tar väldigt bra på 6-7 hacket men på i alla fall 4:e hacket kan man köra iväg med bilen. Är det någon som har koll på hur pass petiga de är på besiktningen angående när handbromsen behöver ta?

    mvh /Johan Svensson

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Får inte diffa mer än 16% från sida till sida.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    Okey, blir nog svårt för mig att avgöra men finns det någon regel de tillämpar för att handbromsen inte får ta för högt eller är det lugnt så länge hjulen är still någon gång?

    Känns ju drygt att lägga 200 i sjön om den ändå inte går igenom nu. Vad kan jag annars ha gjort för fel. Har pumpat och pumpat på fotbromsen och dragit i handbromsen men den tar helt enkelt inte bättre tidigare.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548

    Re: En bromskolv som åkt ut för långt och en lurig skruv

    3 hack på handbromsen och pumpa en jävla massa gånger.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

Liknande ämnen

  1. Bromskolv montering, hur?
    Av benny900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 00:32
  2. Lurig bilhandlare
    Av Metalssaaben i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 19:36
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 13:02
  4. lurig lampa check engine!!!!Fixat!!!!!!
    Av boggerman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-01, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •