Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Mall till shims för camber bakvagnen OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Mall till shims för camber bakvagnen OG9-5

    Halloj!

    Är det någon som har en mall eller ritning till det övre shimset som man lägger in i bakvagnen på 9-5:or för att justera camber med? Är det någon som dessutom vet hur mycket t ex 0,3mm shims gör i skillnad på cambern? VB har jag -1 43 och HB har jag -2 19 enligt papperet från uppmätningen.
    Jag har använt sökfuntionen i 2 timmar nu...
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Enda jag har läst någonstans är att 0,3mm bör göra cirkus en halv grads camber.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    5

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Här finns det bild på hur de ska se ut: http://www.genuinesaab.com/psi/files2/cambershims.pdf - hittade inga mått så det blir väl att mäta på plats.
    Här kan du läsa hur oso gjort proceduren: Cambervinkel i bakvagn OG9-5

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Nja, jag vill ha shimsen klara innan jag står där så att det går snabbt och smidigt. Jag går nog in på Saab här i stan och frågar om jag får använda ett shims som mall och bara rita av det på ett papper, hehe. Undrar hur det ställer sig till det?
    Jag har läst hur han gjorde och vet hur bytet går till men jag tyckte att det blev lite på "en höft" när han shimsade men jag får väl utgå från hur mycket han shimsade och göra egna beräkningar. Tackar för svaren!
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

  5. #5
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av 180bak
    Jag går nog in på Saab här i stan och frågar om jag får använda ett shims som mall och bara rita av det på ett papper, hehe. Undrar hur det ställer sig till det?
    Tror han kommer föreslå att du köper dom!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av 180bak
    Nja, jag vill ha shimsen klara innan jag står där så att det går snabbt och smidigt. Jag går nog in på Saab här i stan och frågar om jag får använda ett shims som mall och bara rita av det på ett papper, hehe. Undrar hur det ställer sig till det?
    Jag har läst hur han gjorde och vet hur bytet går till men jag tyckte att det blev lite på "en höft" när han shimsade men jag får väl utgå från hur mycket han shimsade och göra egna beräkningar. Tackar för svaren!
    Köp dem och lämna tillbaka dem på öppet köp.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Hade på min 9-5 Aero -00 -2,24 grader på vänster bakaxel och -2,05 på höger bakaxel innan chimsningen. Monterade två st på vardera axel, alltså totalt 4 st på bilen och efteråt blev mätningen följande: -1,23 på vänster samt -0,58 på höger bakaxel. Börvärden skall vara från -33 till -1,03 så vänster är fortfarande lite över gränsvärdet. Dock mkt bättre än innan. Och höger är inom gränsvärdet så det blev helt OK.
    Så 0,3mm chims motsvarar ungefär en halv grads camber.

    Gjorde min 4-hjulsmätning på Vianor i Borås och där sa han som gjorde mätningen att han hade chims som jag kunde få istället för att behöva köpa de på Saab som jag gjorde. Betala runt 180:- tror jag per chims!!! Helt otroligt! Så hör dig för med något lokalt hjulcenter så kanske de har något chims du kan få eller köpa för en betydligt billigare peng än hos Saab!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    timw221: är graderna du pratar om de siffror du fick från Vianor, alltså däckfirmans siffror. De är väl angivna i nåt minut-grejs har jag förstått. Det skiljer tydligen på "riktiga" grader...De värdena jag angav är de siffror jag fick från min däckfirma. Perfekt med ditt svar i a f, uppskattas mycket!
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Siffrorna fick jag från Vianor ja. Och 1 grad=60. Vet inte riktigt annars vad du menar med riktiga grader...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-26 klockan 13:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Jag har kikat runt mycket på cambertrådar här på forumet och förstått att det är skillnad på däckverkstädernas grader och "vanliga" grader. Jag fattar inte vad skillnaden är... Så som jag lärde mig i skolan så är ett helt varv 360 grader, längre än så sträcker sig inte min kunskap, hehe. Hur som helst så har jag dina, och mina, grader att utgå från så jag borde hamna relativt rätt

    Jag var föresten in på lokala Saabhandlaren idag och frågade om jag fick vara fräck och rita av ett shims. Inga problem, sa de! Tyvärr så var han som "ansvarade" för shimsen julledig så jag skulle återkomma senare. Får väl se om det funkar senare...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-26 klockan 13:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    19

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Ska inte vara några problem om du utgår från de siffrorna du fått från däckfirman. Vad jag har hört om shimsen kostade de inte många kronor för några år sen men helt plötsligt när folk började greja med bakaxeln så såg väl Saab till så man kunde tjäna några kronor på dem också. Löjligt att behöva betala nästan 200:- för en liten metallbit.
    Lycka till med av-ritningen!
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-26 klockan 13:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Kommer jag inte på några fler frågor så återkommer jag med besked när jag har bytt a-bussnigar (Powerflex), gjort 4-hjulsinställningen och ev. shimsat. Tack för all hjälp!
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Är också väldigt intresserad av mall/ritning till de berömda chimsen
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Hej!

    Jag skissade av ett shims när jag fixade min bakvagn.

    Jag kan ange måtten nu. Kanske har tid att scanna senare.

    Yttermått:
    B.93mm H.25mm

    Mått mellan yttre & innre U-hålen för bultarna:
    Yttre:80mm Innre:55.5mm
    Bredden på U-hålen bör således vara 12,25mm om jag räknar rätt.

    Mått mellan den konvexa delens övre punkt & den övre horisontella delen:
    9mm

    Mått mellan den konvexa delens nedre spetsiga punkt & den övre horisontella delen:
    23mm


    Jag hoppas detta är någerlunda förståligt i.o.m. att ni har bild på hur schimset ser ut.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Hjulvinklarna mäts oftast i grader, vinkelminutersamt vinkelsekunder på modernare hjulinstsapparater.

    Inget konstigt alls.... 1 grad = 60 minuter --- 1minut =60sekunder...

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Fredrik / 1941: Jag har i a f ritat en mall enligt måtten du angivit.

    En fråga bara, är det 9 mm mellan U-hålen för bultarna till övre horisontella delen? Alltså lika mycket som det är "mellan den konvexa delens övre punkt & den övre horisontella delen"?

    Henrik - 2236: tyvärr så förstår jag fortfarande inte vinkelminutrar och -sekunder. Har det med /60:delar att göra? Kan det stämma att mitt HB camber är -2 vinkelminutrar och 19 vinkelsekundrar, m a o -2,19/60 (minus två, nittonsextiodelar)?
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Just detta mått är nog det enda jag glömt att mäta på själva shimset. Men av den skiss jag har som är direkt avritad med en penna runt konturerna, så är det samma 9mm för det måttet du efterfrågar.

    De övre kanterna är även avfasade 5mm från toppen & sidan.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-26 klockan 13:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Kanoners! Om du pm:ar mig kontonr. så skall jag gladeligen sätta in en hundring åt dig! Då har vi ju delat på ett shims i a f
    Senast redigerat av Moderator den 2024-03-26 klockan 13:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357

    Re: Mall till shims för camber på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av 180bak
    Henrik - 2236: tyvärr så förstår jag fortfarande inte vinkelminutrar och -sekunder. Har det med /60:delar att göra? Kan det stämma att mitt HB camber är -2 vinkelminutrar och 19 vinkelsekundrar, m a o -2,19/60 (minus två, nittonsextiodelar)?
    Nix, det är enklare än så ...

    Din camber är 2,19 grader (2grader och 19 vinkelminutrar). Camber anges oftast i Grader varpå toe in/ut anges i minuter

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    41

    Re: [Löst] Mall till shims för camber på 9-5

    Nu har jag i a f shimsat min bakvagn. Tillverkade shims av vad jag fann i mitt garage, 0,6mm av sågblad, 0,3mm av spackelspade och 0,15mm av ölburk. Dundrade in på lokala Saabarn och fick rita av ett shims där för säkerhets skull, passade finfint! Bytte till Powerflexbussningar samtidigt, skall mäta upp bilen på måndag
    Saab 9-5 Aero kombi -03
    Suzuki TL 1000 R -98

Liknande ämnen

  1. Shimsa bakvagnen, Camber OG9-5
    Av snippe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2020-05-10, 14:34
  2. Mall till drag.
    Av 9000 Aero -95 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 17:27
  3. Mall till Viggenvinge?
    Av Magnus Aero i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 21:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •