Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Koppling Saab 900T -95

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574

    Koppling Saab 900T -95

    Ska byta koppling på brorsans nyinköpta 900T -95....
    Passar en Viggenkoppling rakt på? Tänkte att det e lika bra att trycka dit nått värre när man ändå ska byta, o sinter osv är inte aktuellt.

    Obs! Jag har använt sökfunktionen, men hittar inget...Obs!

    Mvh
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 367
    Medlem#
    1774

    Re: Koppling Saab 900T -95

    Citat Ursprungligen postat av -StronG-
    Ska byta koppling på brorsans nyinköpta 900T -95....
    Passar en Viggenkoppling rakt på? Tänkte att det e lika bra att trycka dit nått värre när man ändå ska byta, o sinter osv är inte aktuellt.

    Obs! Jag har använt sökfunktionen, men hittar inget...Obs!

    Mvh
    Filip
    Det är Bolt-on....bar att skruva dit...

    Mvh j....
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    523
    Medlem#
    6148

    Re: Koppling Saab 900T -95

    Det brukar vara bra att byta ut till hydraliskkopppling istället för vajern som är på ng900. Tydligen skall det slita på vajern eller något sådant, för att viggen är tyngre tror jag det är(någon som vet bättre skriver säkert snart o rättar mig iaf).

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574

    Re: Koppling Saab 900T -95

    Jag tackar för snabba svar....att byta till hydraulisk är inte heller aktuellt så det blir att smäcka dit en viggenkoppling o hoppas att vajern håller

    Mvh
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  5. #5
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 788
    Medlem#
    3183

    Re: Koppling Saab 900T -95

    Citat Ursprungligen postat av -StronG-
    Jag tackar för snabba svar....att byta till hydraulisk är inte heller aktuellt så det blir att smäcka dit en viggenkoppling o hoppas att vajern håller

    Mvh
    Filip
    Du kan vara lugn med vajern.

    Jag kör med en Sintervariant som pallar 750Nm, bilen går endast på strippen så kopplingen får slita ont, har alltid kört med vajer, mindre som kan strula då

    ,mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 463
    Medlem#
    6901

    Re: Koppling Saab 900T -95

    Ett tips kan ju vara att byta vajern samtidigt iaf.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574

    Re: Koppling Saab 900T -95

    Tusen tack för svaren....vajern är bytt enligt förra ägaren så stämmer det så bryr jag mej inte om att byta den.
    Brorsan går bara i 2:an på gymnasiet så han är inte gjord av pengar, speciellt inte nu efter bilköpet
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 282

    Re: Koppling Saab 900T -95

    Citat Ursprungligen postat av -StronG-
    Tusen tack för svaren....vajern är bytt enligt förra ägaren så stämmer det så bryr jag mej inte om att byta den.
    Brorsan går bara i 2:an på gymnasiet så han är inte gjord av pengar, speciellt inte nu efter bilköpet
    Något din bror däremot har råd med är att ta isär och göra rent och sedan smörja in urkopplingsmekaniken under sprängkåpan, vanligt att det kärvar där och då blir pedalen tungtrampad samtidigt som belastningen på vajern ökar. Om det kärvar ordentligt kan man få problem med att den inte kopplar ur ordentligt trots "pedal i golvet".

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574

    Re: Koppling Saab 900T -95

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Något din bror däremot har råd med är att ta isär och göra rent och sedan smörja in urkopplingsmekaniken under sprängkåpan, vanligt att det kärvar där och då blir pedalen tungtrampad samtidigt som belastningen på vajern ökar. Om det kärvar ordentligt kan man få problem med att den inte kopplar ur ordentligt trots "pedal i golvet".
    Okej, förklarar gärna det där lite mer ingående, för det verkade vettigt...
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

Liknande ämnen

  1. Är det samma koppling på 900t och 9000t -94?
    Av JAN-ERIK NILSSON i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 08:29
  2. Koppling hugger NG900 -96
    Av Befree i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-01, 13:49
  3. Saab 900T NG
    Av mlinderborg i forum Projekt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2010-08-29, 09:13
  4. Från 900T '95 -> 900T '98 växellåda?
    Av Marz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •