Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Miljöförslag från Auto Motor Sport

  1. #1
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    0

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Problemet är väl att dom flesta som äger en gammal bil utan kat knappast har råd att köpa en helt ny bil. men vistt även om det kommer att "fuskas" så försvinner bilarna änd problemet är väl att många av dom bilarna som försvinner är bilar som redan var på väg till skroten iallafall.

    Bättre att höja skrotningspremien på alla bilar utan kat. till 5-10000:-
    Tillbaka i turboträsket - igen
    Kör:Saab 9-3 2,0t -01 med BSR steg 1 , Peugeot 806 2,0 -00
    Tidigre: 9000T -90, 99 aut, mfl av andra märken

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Håller med. Dåligt förslag och det känns klart bättre att höja skrotningspremien med några tusen istället.
    Pratet om att man inte har råd att köpa eb katalysatorbil köper jag inte. Man kan få en ganska fin bil med katt för 5000:-.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Jag tycker inte problemet känns särskilt stort, visst det är ju ett antal 100k bilar men ett stort antal av dem är nog i sådant skick att de inte kommer att vara i daglig drift så väldigt länge till. Sedan tillkommer bilar som körs av entusiaster och folk som gillar äldre bilar vilka troligen inte skulle skrota den i allafall. Sedan att få en extra bonus om man köper en ny bil och skrotar den gamla tror jag inte heller många skulle nappa på, många av de som åker typ Volvo 240 '83 har kanske bara ett nybils konto på 4-5000 och resterande prioriterar säkert andra saker betydligt högre en bilen. Det finns ju även fördelar för den enskilde med att åka äldre bil bla, oftast relativt lätt att fixa själv och billigare reservdelar.

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Jag håller med er! Anus säger vi då
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    687

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Förslaget verkar rörigt och svårskött. En skrotningspremie på i vart fall 5000 kr skulle troligen vara effektivare. Kan gott gälla samtliga årsmodeller. (plötsligt finns inga Fordar äldre än 1998...)
    Toyota Verso 1,8 -11

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    som många andra sagt, en tillfälligt höjd skrotningspremie för bilar utan katt hade nog gjort en hel del, för 5-10K får du ju ganska mycket bil i nuläget.

    en sak som jag lagt märke till i annonser på mycket gamla bilar är att det används so säljargument att bilen är skattefri, varför inte plocka bort detta på äldre bilar då?
    Är det en entusiastbil så har man ju troligen inget problem med att betala detta, är det en skrothög så är det kanske inte lönt att ha kvar...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Jag har aldrig riktigt gillat AMS, och detta förslag de nu kom med var droppen!
    Inlägget från AMS är ointelligent, ogenomtänkt och verkar inte ha något annat syfte än att sälja fler nya bilar. Tummen ner!

    Lägg märke till att intentionen är att skrota ut gamla bilar och ersätta dessa med samma antal nya bilar. Till detta åtgår det naturligtvis utsläppsgenererande energi och råvaror - och inte bara i tillverkningsfasen!

    Dessutom vill man (indirekt) skrota ut även fungerande bilar med flera års livslängd kvar för att göra detta.

    Lägg också märke till att många 80-talsbilar är snåla jämfört med dagens allt tyngre modeller. Ascona C, SAAB 9000, Corolla och Mazda 323/626, Mercedes 190E, 200/230 (W124), Peugeot 205/309, BMW 3/5-serie med mindre motorer osv. är alla bilar som är snålare än moderna bilar i samma utrymmesklasser.

    Något miljöalternativ (i alla fall växthusgasrelaterat) argument finns inte i deras förslag. Koldioxidmängden beror ju på MÄNGDEN bensin man förbrukar - inte om det finns katalysator eller ej. Att dessa bilar saknar katalysator (och därmed släpper ut mer försurande ämnen) kan man idag närmast bortse ifrån, eftersom de är så få.

    Den stora summan pengar detta skulle kosta skulle göra MYCKET mer nytta om den investerades i andra åtgärder, tex husisolering, besparingar inom industrin, mer kollektivtrafik, bättre trafikplanering osv.

    Men bilbranschen bakom säg vågar väl ingen tidning säga att det är smart att minska utsläppen genom att välja en snål modell, hålla bilen i skick, köra med bra däck, använda motorvärmare osv - och framför allt, att köra så lite som möjligt!

    Liknelse: Förslaget är lite som en Toyota Prius, dvs ett krångligt och dyrt sätt att visa att man vill se miljömedveten ut. I en sådan analogi skulle det smarta valet vara en Skoda Fabia Kombi 1.2, som är rymligare, lika billig att köra och ger dig 100 000 SEK över att använda till andra CO2-besparande åtgärder.

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Jag har aldrig riktigt gillat AMS, och detta förslag de nu kom med var droppen!
    Inlägget från AMS är ointelligent, ogenomtänkt och verkar inte ha något annat syfte än att sälja fler nya bilar. Tummen ner!

    Lägg märke till att intentionen är att skrota ut gamla bilar och ersätta dessa med samma antal nya bilar. Till detta åtgår det naturligtvis utsläppsgenererande energi och råvaror - och inte bara i tillverkningsfasen!

    Dessutom vill man (indirekt) skrota ut även fungerande bilar med flera års livslängd kvar för att göra detta.

    Lägg också märke till att många 80-talsbilar är snåla jämfört med dagens allt tyngre modeller. Ascona C, SAAB 9000, Corolla och Mazda 323/626, Mercedes 190E, 200/230 (W124), Peugeot 205/309, BMW 3/5-serie med mindre motorer osv. är alla bilar som är snålare än moderna bilar i samma utrymmesklasser.

    Något miljöalternativ (i alla fall växthusgasrelaterat) argument finns inte i deras förslag. Koldioxidmängden beror ju på MÄNGDEN bensin man förbrukar - inte om det finns katalysator eller ej. Att dessa bilar saknar katalysator (och därmed släpper ut mer försurande ämnen) kan man idag närmast bortse ifrån, eftersom de är så få.

    Den stora summan pengar detta skulle kosta skulle göra MYCKET mer nytta om den investerades i andra åtgärder, tex husisolering, besparingar inom industrin, mer kollektivtrafik, bättre trafikplanering osv.

    Men bilbranschen bakom säg vågar väl ingen tidning säga att det är smart att minska utsläppen genom att välja en snål modell, hålla bilen i skick, köra med bra däck, använda motorvärmare osv - och framför allt, att köra så lite som möjligt!

    Liknelse: Förslaget är lite som en Toyota Prius, dvs ett krångligt och dyrt sätt att visa att man vill se miljömedveten ut. I en sådan analogi skulle det smarta valet vara en Skoda Fabia Kombi 1.2, som är rymligare, lika billig att köra och ger dig 100 000 SEK över att använda till andra CO2-besparande åtgärder.

    /Alexander
    Ojoj, jag tyckte detta var ett jättebra förslag.
    Det är väl ingen som tvingar någon att sälja sin bil?
    Är väl jättebra ifall vi får väck surbilarna, men jag vet själv hur svårt det är med pengar så har full förståelse för dem som inte vågar släppa trogna bettan som funkar i ur och skur.

    Ifall dessa personer inte vill köpa en ny bil (pga kostnadsskäl) så får de ju en chans att sälja bilen till högre värde tack vare att det säkerligen kommer finnas personer som vill ha dessa 15% rabatt, och köper därför upp en icke-kat bil och tjänar på det ändå. Win-win situation.

    Sen så är det väl inte fel att få igång ekonomin i Sverige? Känner 3st som blivit varslade från Bilindustrin tack vare minskat behov av både mekaniker och säljare.

    Jag tycker det är ett bra förslag, eftersom det är frivilligt att sälja sin bil och man kan även tjäna på att sälja sin gamla bil till andra människor som vill åt 15% rabatt.
    Och få igång det sjunkande skeppet igen
    Saablös dåre

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Med tanke på att dom inte katt försedda bilarna står för ca 90% av utsläppen så är de väl dags att göra nått.
    Låta dom få mer rabbat när de gäller konvertering till katalysator, motor byte eller skrotning.
    De vore väl de bästa. De är ju alla dessa bilar som rullar mycket och inte antusiast bilarna man vill år.
    Jag hoppas förslaget kommer gå igenom så vi får bort vår gamla fordons park med alla döds fällor som åker omkring.
    Får man bra skrot premie eller liknande tror jag de är många som kommer att skrota bilen när de finns så många billiga bilar ute i dessa svåra tider.
    De kan tyckas lite men kan göra mycket i längden.
    "Många bäckar små kan göra en stor å."

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    tror nog en hög skrotningspremie skulle kunna lösa en del andra problem med.
    tex att det finns på tok förmycket beg bilar ute till salu.
    Tänk om alla bilar på blocket som hade ett pris under 10K togs till skroten, fy fn vad bilar vi skulle få bort.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Tänk om alla bilar på blocket som hade ett pris under 10K togs till skroten, fy fn vad bilar vi skulle få bort.
    5689 st skulle försvinna

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Tänk om alla bilar på blocket som hade ett pris under 10K togs till skroten, fy fn vad bilar vi skulle få bort.
    5689 st skulle försvinna

    haha och då är bara dem som har de priset satt, tänk alla gamla skrotbilar som står hos folk, alla som folk aktivt använder och framförallt på den stora andel som blir prutade ner till 10K
    säkerligen skulle en hel del dyrare bilar gå till skroten med om man fick 10K för den där.

    Skroten är iaf den bästa köparen av bilar, klagar aldrig på hur nått ser ut eller funkar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    341

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Gamla bilars miljöförstöring måste vara ett ickeproblem. Visst, vid drift så är avgasreningen mycket sämre på en bil utan katalysator än en med, men hur ofta ser man så gamla bilar i drift? För min del så kan det gå månader mellan gångerna som jag ser en bil utan katalysator i trafik. Av de totala utsläppen så bidrar gamla bilar knappast med speciallet mycket.

    Dessutom så hjälper inte en katalysator mot koldioxidutsläpp (som redan har nämnts).
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    0

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Antalet gamla bilar beror ju på var man bor...
    Men bor man i en storstad där folk inte kan köra bil och därför måste slänga ut tonvis med salt på vägarna så fort det blir lite kallt så alla bilar har rostat upp efter några år så ser man inte några gammla bilar.

    Själv ser jag dagligen flera bilar, till och med många bilar utan kat.
    Tillbaka i turboträsket - igen
    Kör:Saab 9-3 2,0t -01 med BSR steg 1 , Peugeot 806 2,0 -00
    Tidigre: 9000T -90, 99 aut, mfl av andra märken

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    tycker det räcker att åka till närmsta ica parkering för att hitta minst 10 bilar som är klara för pressen.
    lika så på jobbet, står säkert 4-5st bilar som jag inte ens skulle VÅGA köra till jobbet med för risken att bli stående verkar överhängande.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    341

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Med "gamla bilar" menar jag alltså sådana som saknar kat. Det handlar alltså om årsmodell 87 och äldre. Kan ju vara lokala variationer förstås men jag ser iaf sällan så pass gamla bilar i trafik. Kanske 1 på 1000 bilar eller färre ändå.

    Bilprovningen läser ju av mätarställningen på varje besiktning. Det skulle vara intressant om den data (avpersonifierad) finns tillgänglig. Då kan man ju verkligen se hur många mil som körs med olika bilmodeller.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Större problem än icke kat-renade bensinbilar tycker jag är svartrykande stinkande dieselbilar. De är de verkliga miljömarodörerna.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    0

    Re: Miljöförslag från Auto Motor Sport

    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    Med "gamla bilar" menar jag alltså sådana som saknar kat. Det handlar alltså om årsmodell 87 och äldre. Kan ju vara lokala variationer förstås men jag ser iaf sällan så pass gamla bilar i trafik. Kanske 1 på 1000 bilar eller färre ändå.

    Bilprovningen läser ju av mätarställningen på varje besiktning. Det skulle vara intressant om den data (avpersonifierad) finns tillgänglig. Då kan man ju verkligen se hur många mil som körs med olika bilmodeller.
    Skulle gissa på att motsvarande siffra för mig är ca 1 på 20... men då har ju vi på Gotland högsta snittåldern på våra bilar.
    Tillbaka i turboträsket - igen
    Kör:Saab 9-3 2,0t -01 med BSR steg 1 , Peugeot 806 2,0 -00
    Tidigre: 9000T -90, 99 aut, mfl av andra märken

Liknande ämnen

  1. Saab PhoeniX Concept - Auto Motor Sport
    Av 9-3 Mike i forum Allmänt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 01:55
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 12:40
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 21:15
  4. Trimmad 9-5 BioPower i Auto Motor & Sport
    Av Crille81 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 17:41
  5. NORDIC i Auto Motor & Sport 2005 nr2
    Av Fral i forum Allmänt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 12:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •