Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: laddtrycksspikningar, saab 9000.

  1. #1

    laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Bil: Saab 9000 a50 2.3t (170) chippad nordic steg 1 (220)

    hej!

    Har kört runt med min bil med defekt megnetventil i ca 3 månader nu.
    alltså som lågtryckare istället för fulltryckare.

    Idag köppte jag en ny MV och bilen går bra igen riktigt bra. Känns som den går bättre nu med ny mv änn vad den gjorde med gammla när den var hel. Laddar på väldigt bra.

    Det tråkiga: Kör några repor och är helnöjd bilen går kanon, men helt plötsligt så spikar motorn till rejält hårt när jag jag accelererar och håller på att ladda upp trycket på 3:an.

    Byter stiften till nya NGK bcpr7es 11 för att vara på säkra sidan. Dock så efter jag fick första spiken så påföljer flera. om jag kör på 2:a växeln runt ca 1500rpm, trycker plattan i mattan så kan jag nästan garranterat förvänta mig en hård spik vid 2500-3000 rpm (när laddtrycket börjar nå sin topp)

    Vad beror detta på ? (gick spikfritt vid hård belastining i ca 20 min sen nu spikar den nästan direkt vid hård belastning, konstigt.)

    Bilen har gått 22900 mil, varken vevaxlegivare eller TK bytt änn så vitt jag vet, kan felet vara något av dessa eller är det ngt annat jag också borde kolla upp?

    (bör noteras att bilen laddar riktigt mkt nu, men det är väll ingen risk för överladd iomed att det ska ju styrsystemet begrännsa ? den fugerade med den gammla mv:n i fungerande skick. tycker det är konstigt att bara för att man kör med GLT i 3 månader o sen sätter dit en ny fungerande mv så ska bilen börja spika.

    Tacksamm för hjälp.
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    klippan (skåne)
    Inlägg
    19

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    kan inte vara så änkelt att du bara behöver nolla boxen dvs minus av i någon min så att du får börja om på skratch, har för mej det är adaptivt styr system i saab vilket har känt av att din inte gått hårt nu i tre mån och helt plötsligt laddar som en gnu igen

    Värt ett försök.
    /Danne

  3. #3

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Wanted
    kan inte vara så änkelt att du bara behöver nolla boxen dvs minus av i någon min så att du får börja om på skratch, har för mej det är adaptivt styr system i saab vilket har känt av att din inte gått hårt nu i tre mån och helt plötsligt laddar som en gnu igen

    Värt ett försök.

    skall definetivt prova detta. Tack för förslaget.
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 046
    Medlem#
    5389

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Av din beskrivning att döma låter det som laddtrycksspärren går in tycker jag, spikar tror jag inte att den gör...Hur mkt laddar du egentligen?

  5. #5

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Av din beskrivning att döma låter det som laddtrycksspärren går in tycker jag, spikar tror jag inte att den gör...Hur mkt laddar du egentligen?

    har ingen laddtrycksmätare så detta kan jag inte svara på tyvärr :/. (skall vara 1.1 baars tryck vid nordic steg 1) men de så kallade "spikarna" uppenbarar sig oftast medans trycket laddar upp, ungefär som att motorn dör i 0.5 sec sen går igen.. hur skulle det te sig om det nu var en laddtryckspärr som satte in, och hur fungerar denna? skall inte trionic automatiskt med hjälp av den nya m:vn se till att trycket skall stanna som max stabilt på 1.1 baar?

    notis: känns även som om att trycket laddas upp förbannat snabbt nu. bara suger till verkligen så når den fulltryck, med gammla mv:n i fungerade skick var laddet mer utdraget... så visst rent praktiskt känns det som den laddar lätt mer än 1.1 baar o fort går det också. men i teorin ska det ju intne funka.
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  6. #6

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Börjar också tro att det snarare är ngn typ av laddskydd som går inn snarare änn spikningar. för spikningar ska väll knacka till rejält eller hur ? det gör inte min bil den bara som sagt tvärvägrar som om man nitat bromsen utan att koppla i ca 0.5 sec sen går den igen.

    Hur fungerar detta laddtrycksskydd och vad kan jag gör för att åtgärna felet?

    tacka på förhand.
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    De tre slangarna till magnetvenilen är kopplade rätt?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    De tre slangarna till magnetvenilen är kopplade rätt?

    de sitter som de ska.

    R till retur
    W till wastegate
    C till turbotryck. kollade även stången till wgklockan, den sitter där den skall.

    börjarde nästan tro att mv:n har pajjat o låst sig i stängt läge. men det är väldigt långsökt med tanke på att den har ca 30 min drifttid på nacken + att jag vet att mitt drivsteg är helt. En sprucken MV bricka efter 30 min, så dåliga produkter gör väll inte scantech hoppas jag.

    vaccumslangar för övrigt är också i bra skick. :S Fler ideer mottages gärna. tack för hjälpen hittils.
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    571

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    De tre slangarna till magnetvenilen är kopplade rätt?
    Tycker också att det låter precis som om mv är felkopplad.

    Du har ingen kompis med en hel mv du kan testa med?
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  10. #10

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    De tre slangarna till magnetvenilen är kopplade rätt?
    Tycker också att det låter precis som om mv är felkopplad.

    Du har ingen kompis med en hel mv du kan testa med?

    Jag har tyvärr inte det :/ vilket gör det väldigt struligt med generellt med felsökningar när man för köpa nyttför o testa om det funkar.

    Men i vilket fall, slangarna sitter rätt, Mv:n köpptes igår och är i drifttid 30 minuter gammal, verkar långsökt att den skulle ha gått sönder redan:S
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    klippan (skåne)
    Inlägg
    19

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    dra av den översta slangen från MV och sug upp ett tryck i den, släpper den igenom är den kass.
    /Danne

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    656
    Medlem#
    7641

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Hej, det verkar som att den laddar för mycket/snabbt, så att laddtrycksspärren går in och bryter.
    Har du en original MV från saab monterad, vissa fabrikat fungerar inte fullt ut.
    Därefter skulle jag kollat:
    -att alla slangar är hela och i bra skick
    - mapsensorn (som känner av trycket)
    -att inte WG kärvar
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  13. #13
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 282

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Byt MV igen, skulle inte bli förvånad om den redan e kass.

  14. #14

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Byt MV igen, skulle inte bli förvånad om den redan e kass.

    hur är det möjligt att något som kostar 1600 spänn håller i 30 min ? det är ju sjukligt :S
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  15. #15

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hej, det verkar som att den laddar för mycket/snabbt, så att laddtrycksspärren går in och bryter.
    Har du en original MV från saab monterad, vissa fabrikat fungerar inte fullt ut.
    Därefter skulle jag kollat:
    -att alla slangar är hela och i bra skick
    - mapsensorn (som känner av trycket)
    -att inte WG kärvar

    Har en ifrån scantech. Ok hur kollar jag mapsensorn och var sitter denna ?
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    173

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Har samma problem i min 9000 aero.
    Laddtrycksspärren går in, oftast på 3an, vid acceleration från låga varv. Mycket otrevligt är det.

    Har blivit något mer sällsynt nu för tiden dock, eller så har jag undermedvetet lärt mig undvika det, vet inte.
    hoppas någon kan lista ut vad det är dock!

    Värt att nämna är väl att min bil, vad jag vet, är original.

    Mvh Emil

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Citat Ursprungligen postat av Emil.m
    Har samma problem i min 9000 aero.
    Laddtrycksspärren går in, oftast på 3an, vid acceleration från låga varv. Mycket otrevligt är det.

    Har blivit något mer sällsynt nu för tiden dock, eller så har jag undermedvetet lärt mig undvika det, vet inte.
    hoppas någon kan lista ut vad det är dock!

    Värt att nämna är väl att min bil, vad jag vet, är original.

    Mvh Emil
    Det står i din garaget-länk att du har plockat bort sista dämparen. När avgasmottrycket sjunker på 9000 Aero så vill gärna laddtrycket skena. Testa att rycka säkring nummer fem och kör en fullgasrepa upp till 6000rpm. Laddtryckat ska ligga stabilt och inte börja stiga när varvtalet ökar.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    173

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    intressant! Tack för tipset!
    Får skriva upp det och testa när det blir bättre väder, står undangömd från slask och salt på vintern.

    Mvh Emil

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    656
    Medlem#
    7641

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Citat Ursprungligen postat av Zendorian
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Hej, det verkar som att den laddar för mycket/snabbt, så att laddtrycksspärren går in och bryter.
    Har du en original MV från saab monterad, vissa fabrikat fungerar inte fullt ut.
    Därefter skulle jag kollat:
    -att alla slangar är hela och i bra skick
    - mapsensorn (som känner av trycket)
    -att inte WG kärvar

    Har en ifrån scantech. Ok hur kollar jag mapsensorn och var sitter denna ?
    Mapsensorn sitter på torpedväggen, vänster sida om du står framför bilen.
    En liten svart box med en EL-anslutning och en slang ansluten till insuget.
    Du kan kolla och vid behov byta slangen och/eller prova annan MS, att testa funktionen görs inte så lätt.
    Min erfarenhet är att endast saab original MV fungerar korrekt i reglersystemet, kostar c:a 2300-2600.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  20. #20
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 282

    Re: laddtrycksspikningar, saab 9000.

    Citat Ursprungligen postat av Zendorian
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Byt MV igen, skulle inte bli förvånad om den redan e kass.

    hur är det möjligt att något som kostar 1600 spänn håller i 30 min ? det är ju sjukligt :S

    Med tanke på att det nästan är halva priset mot en original, som inte heller har en obegränsad livslängd, är den definitivt det första jag skulle kollat upp. Provmontera en du VET fungerar. Har du ingen laddtrycksmätare så du vet hur mycket den laddar när den går in i "spärren"?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Samma växellåda i 9000cse -94 jämfört med -95
    Av Teet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-09-26, 13:41
  2. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •