Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Erövring av slutstegen i bagagen - Operation ny bilstereo

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Erövring av slutstegen i bagagen - Operation ny bilstereo

    Hej allesammans och god fortsättning!

    Sommarn hägrar redan och jag behöver ny bilstereo.
    Som det är nu har jag två slutsteg i bagagen, ett 4-kanals som driver 6,5"-högtalarna i dörrarna fram samt 6x9"-högtalarna i hatthyllan bak. Jag har även ett 2-kanalssteg som driver en baslåda med 2x10"s element.

    Problemet med min alpine-stereo jag har nu är att den bara har en lågnivåutgång. Detta medför problem. Dels för att inställningsmöjligheterna fram vid ratten är extremt dåliga, men främst då vänstra kanalen hamnar i baslådan och högra i restrerande högtalare. Om en låt exempelvis börjar med ett häftigt gitarriff i ena kanalen låter det som att en gitarrist har satt sig i min bagage och börjat lira. Och vem vill ha en deathmetal-gitarrist i bagagen?

    Nåväl, dags att göra någonting åt det. Mina önskemål är följande:

    -3 lågnivåutgångar
    -Absolut max 2500kr, helst runt 2000kr i inköpspris
    -Goda inställningsmöjligheter avseende de olika utgångarna
    -left/right front/back skall kunna ställas in
    -Fullt iPod-stöd, dvs kunna styra min ipod med kontrollerna på stereon
    -Kontrollratten/volymen skall justeras genom en knapp för upp och en för ner. Vill inte ha vridreglage!

    Så.. lite snäva önskemål kanske och kan allt bortse från någon/några av dem ifall stereon i övrigt är nice. iPodstödet är inte nödvändigt, men det måste finnas AUX-in i alla fall.

    Har säkert glömt nåt. Jag ser gärna tips från er som faktiskt använder stereoapparaterna också, för det är ofta en annan sak i verkligheten gentemot vad det är på pappret.

    Tack på förhand!
    Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    175

    Re: Erövring av slutstegen i bagagen - Operation ny bilstereo

    Denna ser väl ut att ha allt du efterfrågar ungefär
    http://www.pricerunner.se/pi/121-104316 ... nformation

    Absolut inget fel på den, men vill du vara lite mer värsting så rekomenderar jag denna.
    http://www.pricerunner.se/pi/121-109087 ... nformation

    Grym equalizer i den sista!

    Mvh Emil

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Erövring av slutstegen i bagagen - Operation ny bilstereo

    hmm så som du har det kopplat nu så får du bara ljudet från högra kanalen o missar allt från den vänsta så det måste låta helt konstigt.

    Håller med på att ragga en stereo i den prisklassen med 3xrca, tidskomp mm så en begagnad pioneer p99r eller en kenwood stereo hade nog passat dig, finns många kenwood med tidskomp för bra pris, dom har en ny dubbeldin med tidskomp fast bara 2xrca men man kan ju alltid köra med y-splitter om man vill.
    http://www.dnbilradio.se/ShowProduct.as ... 07&cat=296
    iofs rattkontroll men kan nog kopplas till den vanliga rattkontrollen i bilen med adapterkablage, några hundra för mycket med men oj så fint den skulle fylla upp en dubbeldin :-)
    har varit nöjd med kenwood tidigare men har inte testat denna, är ju inte bara stereon som sätter gränsen i kedjan så nåt objektivt betyg är svårt o ge.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Erövring av slutstegen i bagagen - Operation ny bilstereo

    Vad är tidskomp?

    Pioneer DEH-P7000UB ser bra ut.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Erövring av slutstegen i bagagen - Operation ny bilstereo

    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Vad är tidskomp?
    En teknik där man bromsar upp ljudet från dom närmaste högtalarna, så att allt ljudet kommer samtidigt. Har man lyckats får till det i en bil, vill man aldrig vara utan igen. Nackdelen är att det låter lika mycket sämre på alla andra ställen i bilen, som det låter bättre på förarsidan.

    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Pioneer DEH-P7000UB ser bra ut.
    Grymt snygg spelare
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Erövring av slutstegen i bagagen - Operation ny bilstereo

    vet ju inte om du vill ha cd skivor längre men annars så har du ju denna --> http://www.pricerunner.se/pl/121-107389 ... f=redirect som du även kan komplettera med denna --> http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp ... XAH100&l=1 så är du garanterat nöjd med ljudet. tänkte själv jag skulle köpa detta paketet men jag insåg att jag nog vill ha riktigt "lossless"ljud och det går inte få med den spelaren, ibland så låter helt enkelt en köpeskiva bäst. men sen så är jag en liten hifi-bög med dock är det ju en form av ratt på denna med men det verkar som dom flesta stereos har börjat med det nuförtiden, tur det finns fjärr

    Angående kenwood så tycker jag inte att ljudet är lika varmt och bra nu som det var förr, sålde precis min kenwood pga det bekymmret, upplevde att mitt pioneer system lät skrikigt hur jag än ställde in det (prs)
    Kör 9-5aero sc aut -00

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Erövring av slutstegen i bagagen - Operation ny bilstereo

    Allright. Vill nog ha cd dock, är ju inte helt ovanligt att vänner etc har med sig en skiva.

    Har en alpine nu som jag är hyffsat nöjd med. Dock fungerar ipodstödet mycket dåligt. Har en iPod touch. Ofta när jag startar bilen med iPoden i så står det SEARCHING i all oändlighet och jag måste plugga ur och i iPoden igen. Otroligt irriterande. Har även hänt att volymen har skenat iväg till max okontrollerbart. Och det är INTE kul. Alls. Har mailat Alpine angående detta, och de svarade mig lite löst först men sen sket de i mig.
    Vet inte om det är nåt fel på min spelare eller om det skall vara på detta viset.

    Ang rattar så gillar jag dem inte av den anledningen att när man kör och justerar nåt så är den naturliga rörelsen för handen liksom fram och tillbaka i gupp etc. Detta gör att om man sitter där och vrider och då råkar trycka på ratten så vriderman helt plötsligt på diskant/bas eller liknande beroende på hur stereon fungerar. Vissa stänger man av, inte mycket bättre det. Därför gillar jag knappar för volymen! Fjärr är ju fint isf.

Liknande ämnen

  1. får ej fram ljud ur slutstegen.
    Av henkezz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 14:30
  2. Operation 3,5mm aux i stereo årsm 07-
    Av znobben79 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 11:10
  3. Operation igen då.
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 22:55
  4. Dela strömmen på slutstegen
    Av PaleRider i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 23:07
  5. Dela signalkablarna till slutstegen?
    Av the_Mattsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •