Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: BLÅST !

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    15

    BLÅST !

    Måste bara skriva av mig i ren ilska..

    Satte ut vår andrabil på blocket.

    Ringde en trevlig kille och snackade engelska, han skulle komma och köpa bilen.

    Det kom ett par st utlänningar, de tittade på bilen, startade motorn, kollade lite på papprena och sade ok..

    Fick vad jag satte ut bilen för, alltså inget prut !? (borde ha fattat)

    Skrev alla papper, han fick kvitto osv, och de åkte...

    15min senare ringer de och säger att bilen inte funkar, bara dog...

    Snäll, korkad svensk som man är slänger jag mig i bilen och åker dit, mycket riktigt så är bilen död.

    Hjälpte dem till en upplyst parkeringsplats, tippade i mer soppa, köpte bogserlina.

    De var aldrig hotfulla, jag sa att jag skulle ge dem pengarna tillbaka men då helt plötsligt var de VÄLDIGT intresserade att köpa bilen för en bit under halva utgångspriset.

    De hade satt mig i en jävla sits, det var mörkt, kallt och jag hade ingen möjlighet att få hem bilen igen. (jag hade iofs skrivt på kvittot att det var i befintligt skick, 10år gammal bil..)

    Så jag valde att släppa bilen till dem...

    Känns helt jävla tomt så här i efterhand, hur fan skulle man gjort i denna situationen?

    De hade ju även vart hemma hos mig, visste vart jag bodde så frågan är vad som hänt om jag vägrat komma.. (teoretiskt kunde jag kanske ha skitit i det men sån är inte jag)

    Uppenbarligen vart jag kronblåst, känner mig som en idiot !

    Självklart hade de gjort något med bilen, tagit bort nån kabel eller nåt och det hade ju kunnat tagit dagar att hitta..

    Lärdom av detta ?

    lita ALDRIG mer på någon !

    Jag har alltid varit öppenhjärtad mot alla, även utlänningar, såna här männinskor som jag stötte på förstör verkligen ryktet för alla utlänningar..

    Troligen sista gången jag säljer till en utlänning

    Sådant här är ju bara nåt man hört talas om eller läst i tidningen, och nu har man blivit utsatt för det själv..

    Så tänk Er för när Ni säljer Er bil !
    Saab 9-5 -06 2.3t SC Properformance

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: BLÅST !

    Tråkigt att höra. Borde väl gå att polisanmäla tycker jag? Visst, du "gav med" dig, men det var ju ett utstuderat sätt som säkert använts förut.. det kanske ligger en anmälan på dom redan? Såna as ska sättas dit!
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: BLÅST !

    därav att jag alltid möter upp div intressenter på andra lämpliga platser, då kan man sortera ut packet bättre än om man ger dem hemmadress.
    Brukar stänga av telefonen efter jag sålt bilen med, vad ska de göra, om dom försöker blåsa så funkar ju inte det för då får dem köra tillbaka.

    Bara så där, efter du bogserat den till en parkering, hur kom de där ifrån?
    Åkte du direkt och sen körde dom iväg?

    Tråkigt, men tyvärr så utnyttjar folk att man är hjälpsam och snäll, så det ska mycket till att man gör några sånna grejer åt någon man inte känner...

    Säljer inte heller bilar till dessa personer, bara problem...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: BLÅST !

    Hej !

    Tråkigt!

    Jag är utlänning, men säljer aldrig eller sålt aldrig något till utlänningar och inte köpt något heller..


    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: BLÅST !

    Vill verkligen inte strö salt i dina sår... men varför är man så snäll mot personer man inte känner! Dessutom åkte du iväg själv som jag fattar det till en mörk plats & dom var minst två då du skriver "de" med alla pengarna förmodar jag, du skrev att du släppte bilen & måste ju då ha betalat tillbaks en del av pengarna, du tänkte inte på rånrisken eller liknande!!

    Jag blir riktigt förvånad hur folk reagerar ibland, man känner bara sig själv, att lita helt på främlingar är något jag inte vågar... tragisk att det är så, men med allt man läser & hör idag bör man nog vara lite försiktig!

    Som sagt, vill inte vara elak på något sätt! Men du bör nog vara lite mer försiktig i framtiden. Hoppas att det inte rör sig om mycket pengar

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: BLÅST !

    Kallas organiserad brottslighet, och jag lider verkligen med dig, det är ingen rolig situation att hamna i....Dom fega svinen vågar ju inte komma själva utan ska ha med sig halva släkten

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: BLÅST !

    Det framgår ju inte av historien om bilen faktiskt var trasig eller inte, även om det naturligtvis verkar lite skumt. Ändå svårt att avgöra om det ett fall av blåsning eller snäll säljare.

  8. #8

    Re: BLÅST !

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    därav att jag alltid möter upp div intressenter på andra lämpliga platser, då kan man sortera ut packet bättre än om man ger dem hemmadress.
    ...
    dom 3 senaste ägarna står ju på pappret från vägverket...
    så hur då?
    JAGUAR - spinner som en katt

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: BLÅST !

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    därav att jag alltid möter upp div intressenter på andra lämpliga platser, då kan man sortera ut packet bättre än om man ger dem hemmadress.
    ...
    dom 3 senaste ägarna står ju på pappret från vägverket...
    så hur då?
    Sen lär dom ju ha han telenr oxå.. bara kolla Eniro
    Eller Pumba kanske bara uppger sitt oreggade kontantkort..?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: BLÅST !

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    därav att jag alltid möter upp div intressenter på andra lämpliga platser, då kan man sortera ut packet bättre än om man ger dem hemmadress.
    ...
    dom 3 senaste ägarna står ju på pappret från vägverket...
    så hur då?
    självklart gäller ju detta innan försäljning, är någon intresserad så bestämmer man möte någonstans, vill de köpa bilen så fixar man det då, jag brukar iaf inte lämna ut ägarbeviset innan bilen är såld.
    Jag menar ju självklart att man sorterar bland intressenterna, inte när det väl är en affär.
    Brukar köra jobbmobilen till blocket försäljning... den står reggad i mitt namn men inte min adress...

    är ju egentligen enda anledningen till att folk döljer regnummer.

    Doltregnr
    oreggat kontantkort
    mötas på en allmän plats
    Även ganska bra om man kan ha med sig någon så man inte blir stående där själv med 5 pers....
    Med tanke på hur mycket det varit om folk som luras osv så får man ju istortsätt utgå från att personen som är intressera av bilen är ute efter att blåsa säljaren, och därav att iaf jag tycker man ska vidta ganska mycket försiktighet, iaf när det är bilar som kostar en del.

    Har hållt på en hel del med blocket försäljning och varit med om allt möjligt patrask och sätt att försöka lura folk, nått poppis verkar vara att man ska köra med internetgirot och köparen lovar att skicka pengar och att de då vill att man ska skicka varan innan internetgirot blivit bekräftat, varpå köparen självklart inte betalar, varit ut för ett flertal gånger med folk som tjatar om att skicka, men jag har hållt varan och självklart har det inte dykt upp några pengar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    15

    Re: BLÅST !

    Bilen har ALDRIG strulat under de 7 åren som jag haft den..

    Flera faktorer gör att jag är övertygad om att de blåste mig, jag tror inte att man är intresserad av att köpa en bil som precis har tvärdött (jag skulle inte vara det), när jag åkte därifrån såg jag i bakspegeln att de öppnade bakdörrarna och gjorde nånting (kanske hade dragit ur nån sladd till bensinpumpen ?)

    Jag är inte särskilt bra på bilar så de kan verkligen ha gjort vad som helst med bilen..

    De hade även rökt i bilen och jag ville inte ha tillbaka en rökt bil heller

    Som Ni säger kunde de ha faktiskt ha rånat mig och tvingat av mig alla pengar, mobil, kontokort mm.

    Hade även med mig vår nyare 9-5:a, den kunde de ju ha tagit oxå..

    Kan bara konstatera att jag ändå klarade mig relativt bra...

    Visst så här i efterhand så tänker man tanken att man skulle bett dem dra åt h--- när de ringde och sa att bilen var trasig.. (köpt är köpt)

    Men så är inte jag uppfostrad..

    Ska även snart bli pappa och livet är värt mer än pengar..

    I min värld fattar jag bara inte hur man kan vara så jävla kall och blåsa folk på detta viset..

    Bara glömma och gå vidare och ta det som en fett läxa.

    Önskar ingen samma händelse, så återigen var försiktiga !
    Saab 9-5 -06 2.3t SC Properformance

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: BLÅST !

    Citat Ursprungligen postat av kentk

    Men så är inte jag uppfostrad..

    Ska även snart bli pappa och livet är värt mer än pengar..

    I min värld fattar jag bara inte hur man kan vara så jävla kall och blåsa folk på detta viset..

    Bara glömma och gå vidare och ta det som en fett läxa.

    Önskar ingen samma händelse, så återigen var försiktiga !
    Det är bara att vänja sig och bli lika kall och likgiltig som dom där, annars vetefan hur man ska överleva

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: BLÅST !

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Citat Ursprungligen postat av kentk

    Men så är inte jag uppfostrad..

    Ska även snart bli pappa och livet är värt mer än pengar..

    I min värld fattar jag bara inte hur man kan vara så jävla kall och blåsa folk på detta viset..

    Bara glömma och gå vidare och ta det som en fett läxa.

    Önskar ingen samma händelse, så återigen var försiktiga !
    Det är bara att vänja sig och bli lika kall och likgiltig som dom där, annars vetefan hur man ska överleva
    Det tråkiga är ju att det just blir så, har själv lärt mig den hårda vägen med mycket folk som försökt på alla sätt och vis att blåsa mig.

    Det är ju väldigt tråkigt att man inte ska kunna lita på folk, men som regel, ju mer pengar det handlar om ju försiktigare bör man ju vara, som jag sa tidigare, utgå alltid från att personer som ringer är ute efter att blåsa säljaren, och tänk på detta innan man är allt för öppen med saker som gör allt man kan få tag i adress osv, ett första möte kan ju tex vara som jag sa tidigare en allmän plats, tex Mcdonals, en Ica parkering eller dyl, är man ute efter ett provköra och kolla på bilen går det minst lika bra om man träffas på en parkering som hemma hos mig, även om det då går att plocka fram adress med lite bök så är det inte alltid så jäkla enkelt att hitta hem till personen...
    Blir det nu så att köparen vill ha bilen, DÅ som först kan man ju åka hem och göra upp affären, även om det går utmärkt att göra på en parkering med.
    Då har man troligen även hunnit få en liten uppfattning om vad det är för person man har att göra med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: BLÅST !

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag menar ju självklart att man sorterar bland intressenterna,
    Visst gör man det, skulle sälja 4 st 16" hjul med bra däck en gång... fick svar från alla världens hörn verkar det som, kunde knappt läsa en del svar svarade inte på en enda av dessa då man vet hur det är!

    Till slut var det en Dansk kille som ville köpa dom & blev först väldigt förvånad & skeptisk, det var ju inte direkt exklusiva fälgar utan saab original, tydligen var det dyrt att hitta originalfälgar i Danmark! Hade bara mailkontakt med honom & var först väldigt skeptisk då han inte kunde hämta dom själv... han bodde nämligen på Jylland, Jaha tänkte jag, hur ska vi lösa detta då!?!? Men han gav ett väldigt ordentligt intryck & hans danska polare bodde i Sverige & jag fick extra betalt för att lämna dom hos honom då han inte hade tid att hämta dom hos mig, då jag fick bra betalt för att lämna dom blev det affär & export till Jylland

    Så ibland kan det bli bra fast man först undrat va det var för typ som hört av sig!

    Efter ett tag kom det ett mail med bild på hur det såg ut på hans bil... så det finns bra saabfolk även i Danmark



    Sorry för OT!

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178

    Re: BLÅST !

    Citat Ursprungligen postat av kentk
    ......

    Som Ni säger kunde de ha faktiskt ha rånat mig och tvingat av mig alla pengar, mobil, kontokort mm.

    Hade även med mig vår nyare 9-5:a, den kunde de ju ha tagit oxå..

    Kan bara konstatera att jag ändå klarade mig relativt bra...
    ..........
    Citat Ursprungligen postat av kentk
    De var aldrig hotfulla, jag sa att jag skulle ge dem pengarna tillbaka men då helt plötsligt var de VÄLDIGT intresserade att köpa bilen för en bit under halva utgångspriset.
    Citat Ursprungligen postat av kentk
    De hade satt mig i en jävla sits, det var mörkt, kallt och jag hade ingen möjlighet att få hem bilen igen. (jag hade iofs skrivt på kvittot att det var i befintligt skick, 10år gammal bil..)
    ahhh men snälla nu får du ge dig. Helt seriöst, var får du allt ifrån? De kunde det och kunde det blabla.
    Klarat dig relativt bra från vad? Låtsas folk?

    Faktum kvarstår, enligt dig själv att de inte var hotfulla.
    Du verkar måla upp de värsta scenario i ditt eget huvud och utgår från det.........rena science fiction detta, snacka om att ha fördomar mot omvärlden. Eller är du kanske tankeläsare?

    Jaja alla får tolka den här tråden och ditt agerande på olika sätt. De flesta bara väntar på trådar som dessa där en utlänning är inblandad för att lufta sina åsikter.

    Stämmer allt du har skrivit, så hade jag skyllt mig själv för outcome av den situationen.

    K: Bilen är trasig.......vill du sälja till annat pris
    S: Ooo, (borde kanske blåsa av affären)...Nä fan det är mörkt och kallt och det är utlänningar så de kommer säkert cutta mig och min familj.
    S: Ok deal *dags o springa till stcs forum och skriva av sig lite för.....hmm ja*


  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: BLÅST !

    tycker nog det är bra att det lyfts fram, om någon berättar vad man råkat ut för så kan man ju troligen stoppa det från att hända andra, även om man "får skylla sig själv".

    Upplysa andra tycker jag nog är det viktigaste med en sånn här tråd, utlänning, idiot, bonde, stockholmare eller skåning, skit samma, det är ju tillvägagångsssättet som är bra att det berättas så inte fler blir brabbade, troligen är det inte första gången och troligen inte sista som dessa grabbar kommer blåsa någon.

    Fan vad jag hatar att det hela tiden ska pekas rasist med hela jävla handen så fort det yppas nått.

    Hotfullt eller inte, men säljer jag nått och det kommer 5 pers som står och snackar på sitt egna språk medans man tittar på något så gillar iaf inte jag situvationen, de kan ju snacka om allt från hur lacken är till hur de ska klubba ihjäl säljaren.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178

    Re: BLÅST !

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    tycker nog det är bra att det lyfts fram, om någon berättar vad man råkat ut för så kan man ju troligen stoppa det från att hända andra, även om man "får skylla sig själv".

    Upplysa andra tycker jag nog är det viktigaste med en sånn här tråd, utlänning, idiot, bonde, stockholmare eller skåning, skit samma, det är ju tillvägagångsssättet som är bra att det berättas så inte fler blir brabbade, troligen är det inte första gången och troligen inte sista som dessa grabbar kommer blåsa någon.

    Fan vad jag hatar att det hela tiden ska pekas rasist med hela jävla handen så fort det yppas nått.

    Hotfullt eller inte, men säljer jag nått och det kommer 5 pers som står och snackar på sitt egna språk medans man tittar på något så gillar iaf inte jag situvationen, de kan ju snacka om allt från hur lacken är till hur de ska klubba ihjäl säljaren.
    Mjo för det första så vet vi inte om det är någon blåsning eller inte.
    Stor chans att det är det, men utan faktiska bevis så kan det vara bad luck också. Återigen, fram med fakta och inte science fiction som större del av tråden handlar om.

    Som exempel så kan jag nämna en härlig saab 9000 jag köpte av 100% svenskt kött kille här i Lund (tror det finns tråd från 2002 lr ngt på gamla forumet) som fungerade perfekt vid provkörningen där han var med. Dagen efter (5 mil senare) så brakar hela skiten, DI kasett för att börja med och lite annat. Innebär det automatiskt att jag försöker lura säljaren? Jag hade lite kunskap om saab då och visste vad det var och tog hand om det själv, såklart.

    Bara att det kommer mer än en persson och kollat på varan som ska säljas och / eller snackar främmande språk ser inte jag som hotfullt, återigen detta visar fördomar man har själv och målar upp de i sitt eget huvud.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: BLÅST !

    På min firma är de ett antal personer som sålt prylar till nysvenskar. Det har bara krånglat hela tiden, med en massa samtal om det ena och det andra. Hotfulla blir de lätt också.
    Min policy är att när jag säljer grejer så säger jag alltid, när nysvenskar ringer, att varan är såld.
    Rasist? Njae... realist kanske?
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461

    Re: BLÅST !

    Tja vad ska man säga. Jag kommer aldrig sälja min bil till en utlänning tråkigt men sant. Finns garanterat många bra och trevliga därute men tyvärr har jag tappat förtroendet fullständigt (har tråkiga erfarenheter). Dom som svarat på mina annonser säger jag alltid att den är såld eller annat.
    Angående ditt problem hade jag ju aldrig ensam åkt och mött upp dom. Men nu när det är som det är hade jag kontaktat polisen. Du har ditt kontrakt och är det skrivet gäller det. Du kan ju skylla på att man kände sig hotad och gav dom pengarna. En 10 år gammal bil betingar ju ändå ett visst värde.

    Mvh

    Finns ju andra som kan driva in pengar med.....
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  20. #20
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: BLÅST !

    Skitstövlar är skitstövlar, oavsett var de är födda eller i vilken kultur de är uppfostrade i.
    Jag ogillar och föraktar skitstövlar ovsett om de är från Libanon, Kina, Polen eller infödda i Svenljunga.

    Tillika goda människor är goda människor, givetvis med samma retorik. Ursprungslöst!

    Dock, riktigt tråkig historia, jag förstår att du känner obehag av en dålig affär!
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

Liknande ämnen

  1. BLEV BLÅST! Se hit!
    Av bluerider i forum Allmänt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2013-10-13, 13:11
  2. blåst topp?
    Av snurrbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 16:03
  3. Blåst topppackning
    Av DABJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 14:39
  4. Blåst på ersättning av TryggHansa
    Av roverv8 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •