Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

  1. #1

    Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Hej alla!

    Startade och körde iväg efter att bilen stått på tomgång ett tag, och märker efter en bit dels att oljenivålampan lyser när jag bromsade hårt för att få bort stilleståndsrost på skivorna (slocknade direkt när jag slutade bromsa). Efter ytterligare lite körning så börjar bilen gå på tre cylindrar.

    Stannar bilen, öppnar huven och möts av det ni ser på bilderna. Detta måste väl bero på att vevhusventilation/oljefällan frysit eller?

    Nu är frågan, vad gör jag åt detta? Tinar upp detta, fyller på olja och kör, eller vad? Misstänker att bilen går på tre cylindrar för att olja runnit ner vid DI kassetten som ni kan se på en av bilderna...vad tror ni?

    Tacksam för svar då planen är att åka till Stockholm imorgon, och bilen får gärna funka då.






    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #2

    Re: Frusen vevhusventilation, vad göra nu (lite smått panik)?

    Hm, nu när jag läst lite mer om detta fenomen, så känns det som att jag kanske måste riva isär vevhusventilationen och rengöra ordentligt. Bör jag kolla någon annanstans så att det inte kommit in olja på fel ställen?

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Frusen vevhusventilation, vad göra nu (lite smått panik)?

    Det där ser inte så bra ut!

    Glykol i?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4

    Re: Frusen vevhusventilation, vad göra nu (lite smått panik)?

    Nej, det ser inte alls skoj ut .

    Glykol finns absolut!

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Frusen vevhusventilation, vad göra nu (lite smått panik)?

    Har du konstaterat att din vhv. är frusen på ngt sätt? Av någon anledning så har ditt vevhus utsatts för väldigt högt tryck. Har bilen stått fuktigt? Eftersom du skriver frusen vevhusventilation. Såna där bilder är ju annars ganska vanliga när en kolv tackar för sig...

  6. #6

    Re: Frusen vevhusventilation, vad göra nu (lite smått panik)?

    Tjena Magnus,

    Nej det har jag ju inte gjort. Mer än att mitt förnuft antog/hoppades att det var en rimlig anledning till denna händelse. Det var -7 grader, bilen har stått ute eftersom jag inte har något garage så visst har det funnits fukt.
    Har ändrat till ett frågetecken i rubriken nu.

    Vevhuset har haft högt tryck, där råder ju knappast någon tvekan . Tycker dock att bilen borde gå mkt sämre om kompet var helt borta på ena cylindern, men det är ju bara en spekulation från min sida. Jag antar att jag får mäta kompet på cylindrarna för att kunna veta. Bilen får helt enkelt stå tills dess att jag kommer hem igen. Kul att åka Mitsubishi lancer "bullerholk" editition på långresa...haha.

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Är ju ingen kul sits...jag tycker att det låter lite konstigt om vhv. skulle sätta igen sig såpass om du inte haft några problem tidigare. Är vhv. uppgraderad? Jag skulle iaf se över vhv. och sedan göra ett komp prov.


    edit: Är bilen trimmad?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Det ser ut som du har den uppdaterade vevhusvent.nr6 på bilden.
    Det kan mkt väl vara så att ventil/erna har frusit.
    Lättast är att plocka loss slangar och ventiler och blås i dessa för att se om de flödar som de ska.
    Körde du en del korta korningen innan bilen fick stå parkerad?
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Det ser ut som du har den uppdaterade vevhusvent.nr6 på bilden.
    Det ÄR version 6 på bilden

  10. #10

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Hej igen,

    Japp, det är version 6 på ventilationen. Den borde ju fungera ok tycker man. Det är verkligen ingen kul sits, men jag börjar bli van med just denna bilen. Det har tyvärr inte varit någon höjdare rent kvalitetsmässigt sedan jag köpte den. Detta trots full servicebok och vårdande ägare sedan innan (svärfar).

    Bilen har troligen haft steg 1 trim sedan ny (okänd tillverkare). Inte säker på detta dock

    Hade faktisk en långkörning med bilen innan den ställdes av. Borlänge - Karlstad med nyrenoverad växellåda. Dock, visst sjutton kan det bildas kondens när bilen stått ett tag, men det är den första bilen nånsin av de 40 jag haft där vevhusventilationen satt igen (om det nu är det som är problemet vill säga).

    Problem med vevhusventilationen har jag ju haft, men inte på detta viset. Däremot byttes kamkedja m.m pga oil-sludge för ett år sedan (Garantijobb). Vevhusventilationen uppgraderas ett tag innan det, jag vet inte vilken version som satt där tidigare. Kanske kan det ha varit mer problem med kolvringar osv utan att jag vetat om det?

    Det konstiga är att bilen stod med motorvärmare inkopplad bra många timmar innan jag startade, just för att eliminera massa konstiga köldfenomen så mkt som möjligt. Detta gör att jag kanske tyvärr får misstänka något större haveri än själva ventilationen.

    Jag tror jag börjar med kompprov för att få reda på hur dyrt detta blir..*skrattar torrt*, sedan rengöring av vevhusvent, stiftbyte och kolla upp om något annat fått olja i sig där det inte ska finnas. Låter det som en bra idé?

    Är det någon som vet i huvudet ifall motorgarantin kan täcka haveri som beror på vevhusventilationen? Den går ut nu i dagarna, men jag klarar mig precis om jag anmäler problem den 29:e.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    har den tryckt olja genom oljepåfyllningen? ingen backventil som hängt sig?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Är det någon som vet i huvudet ifall motorgarantin kan täcka haveri som beror på vevhusventilationen? Den går ut nu i dagarna, men jag klarar mig precis om jag anmäler problem den 29:e.
    Vet ej, men anmäl för säkerhets skull. Dock gäller inte garantin om bilen är chippad med något annat än Hirsch...
    /Johan

  13. #13

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Nej, men om de inte klagade på trimmet när de bytte kamkedja m.m så lär de nog inte göra det nu heller i sådana fall.

    Jo, det verkar vara genom oljepåfyllningen som den har tryckt olja.

    Ventil, som i backventil i vevhusventilationen, eller menar du ventil som i topplocket?

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Nej, men om de inte klagade på trimmet när de bytte kamkedja m.m så lär de nog inte göra det nu heller i sådana fall.

    Jo, det verkar vara genom oljepåfyllningen som den har tryckt olja.

    Ventil, som i backventil i vevhusventilationen, eller menar du ventil som i topplocket?

    mvh
    Jesper

    Jag tolkar det som han menar backventil till vhv. OM det nu är så att ngn backventil har frusit så borde väl fenomenet försvinna tack vare värmen i pannrummet alternativt låta bilen övernatta lite varmt? Har du provstartat den ngt mer?

  15. #15

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Nej, men om de inte klagade på trimmet när de bytte kamkedja m.m så lär de nog inte göra det nu heller i sådana fall.

    Jo, det verkar vara genom oljepåfyllningen som den har tryckt olja.

    Ventil, som i backventil i vevhusventilationen, eller menar du ventil som i topplocket?

    mvh
    Jesper

    Jag tolkar det som han menar backventil till vhv. OM det nu är så att ngn backventil har frusit så borde väl fenomenet försvinna tack vare värmen i pannrummet alternativt låta bilen övernatta lite varmt? Har du provstartat den ngt mer?
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  16. #16

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Hm. konstigt det blev i inlägget ovan. Sorry!

    Nej, jag har inte provstartat bilen något mer, men ska göra det när jag kommer hem på måndag. Ska sätta i motorvärmaren, och även kupevärmaren i motorutrymmet så att alla eventuell isproppar elimineras.

    Jag hör av mig med resultat. Tack alla för er hjälp så länge!

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Så där minns jag att det såg ut på min 9-5 Aero-00 när 2st kolvar gett med sig, sedan lät den lite annorlunda också, och var vääääääldigt slö.. hoppas dock att det fryst för dig så det inte är något större.

    Har själv dock aldrig haft problem med att den fryst, men iofs så har vi ju ganska kallt där jag bor och inte så skiftande temperaturer.. Idag har det tex varit -20 hela dagen.. myggfritt i alla fall!

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Varför blir det inte en massa såna här fenomen på 9000 motorerna??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  19. #19
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Varför blir det inte en massa såna här fenomen på 9000 motorerna??
    När de konstruerades så var inte bränsleförbrunkning eller utsläpp lika viktiga som när uppföljarna konstruerades. Samtidigt var marginalerna större i konstruktionen då optimeringsmetodiken inte var lika väl utvecklad.
    /Johan

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Frusen vevhusventilation (bilder)? Vad göra nu?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Varför blir det inte en massa såna här fenomen på 9000 motorerna??
    När de konstruerades så var inte bränsleförbrunkning eller utsläpp lika viktiga som när uppföljarna konstruerades. Samtidigt var marginalerna större i konstruktionen då optimeringsmetodiken inte var lika väl utvecklad.
    /Johan
    Blev dom nyare motorerna snålare och mer miljövänligare då?? nu så här efterhand??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. Såhär såg min gamla vevhusventilation ut (Bilder)
    Av Toastmaster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 12:02
  2. Hur göra med vevhusventilation på en hårt trimmad bil?
    Av Turbovin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 16:03
  3. Avgassystem - Vad kan jag göra? [Bilder]
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 20:45
  4. Kretskort på mätare AV.. Vad göra nu? (bilder)
    Av Matte J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 19:34
  5. Frusen vevhusventilation?
    Av Idlewild i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •