Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: True HD/ DTS MA. *Update*

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Unhappy True HD/ DTS MA. *Update*

    Hej!
    Har fått upp ögonen för True HD / DTS MA.
    Och till min förtjusning klarar ju PS3an av att skicka detta, via HDMI, dock ej bitström men väl LinjärPCM. Vad jag har läst skiljer det inget ljudmässigt. Det är helt enkelt lossless.

    Utrustning:
    PS3
    Onkyo 505e, (2 HDMI in / 1 ut.) Jag har PS3 och min parabolbox inkopplade hit.
    Samsung LCD med en HDMI ingång.

    Hur ska jag koppla ihop detta?
    Det är endast via HDMI man kan ta del av de nya formaten. Toslink orkar inte med detta.

    Under ljudinställningar i PS3an kan man ändra till HDMI och där finns ju allt trevligt man vill åt. Men hur får jag både bild och ljud? Väljer jag HDMI under ljudinställningar så kommer naturligtvis ljudet ut i skärmens högtalare(mindre upphetsande)

    Räcker det med en HDMI switch eller är jag bara jävligt trög så här efter allt julstök...

    hmm Tack för all input.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: True HD/ DD HD. Hur koppla?

    Hej!

    Köp nyaste HemmaBio tidningen. Där står allt om de nya ljudformaten....


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: True HD/ DD HD. Hur koppla? *Löst*

    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Hej!
    Köp nyaste HemmaBio tidningen. Där står allt om de nya ljudformaten....
    Mvh Jonas
    Nu var det ju inte information om formaten jag var ute efter utan hur jag ska koppla ihop det. Men tack för tipset ändå!

    edit: Kan lägga till att begränsningen ligger i min Onkyo 505. Den har bara HDMI som passthrough, typ som en HDMI switch.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: True HD/ DTS MA. *Update, mini-review.*

    Har nu varit iväg och skaffat hem två st förstärkare som processar både bild och ljud via HDMI.

    Onkyo 705 samt Harman/Kardon 255.

    Har bara testat H/K än sålänge och den har ett imponerande (OSD)menysystem(se bilder längre ner).

    Det var ett jäkla jobb att få ordning på allt igen, jag har dragit mer eller mindre all kablage i socklarna och detta gjorde jag nyligen för min gamla Onkyo 505, vilket innebär att längden på kablarna var nästan skräddarskydda för den. Men som tur var hade jag tagit till ett par centimeter på alla kablar, så jag klarade mig precis.

    Efter inkoppling och en snabb kalibrering av högtalarna, matade jag in "I am legend" med Will Smith på Blu-ray med TrueHD spår.

    Brorsan var här samtidigt och vi är övertygade. Skillnaden mellan Dolby Digital 5.1 och TrueHD är väldigt tydlig! Det går inte att förklara, måste upplevas.

    Men ni ska få ett par siffror härDet gäller alltså "I am legend" blu-ray.)
    Vanlig Dolby Digital har 640kbps
    Dolby TrueHD har 2200kbps

    Om jag ska försöka mig på att förklara så är ljudet mer fylligt och renare. Och då ska ni veta att jag inte sitter på något speciellt dyrt högtalar system.

    Bara för ett par veckor sedan trodde jag att optisk toslink / coax var det bästa, ack så fel man kan ha. Den tekniken är ute! HDMI all the way.
    Toslinken klarar inte av bandbredden för TrueHD / DTS HD MA.

    Vet inte om jag ska ge Onkyos 705 en chans, den står helt ouppackad i en låda för sig själv. Jag är väldigt nöjd med H/Kn so far och det är ett jäkla jobb att skruva loss allt igen...vi får se.

    Jag tror, ljudmässigt, så är de båda rätt likvärdiga.








    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 273

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Önskar att min förstärkare hade haft HDMI-in och utgångar, synd att inte HDMI blivit "standard" ännu, är ju så skönt att ha digitalt ljud och bild i samma kabel.

    Nu får man ju flippa om TOS-Link kanal när man swappar mellan PS3, DVD, digitalbox osv ..

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Önskar att min förstärkare hade haft HDMI-in och utgångar, synd att inte HDMI blivit "standard" ännu, är ju så skönt att ha digitalt ljud och bild i samma kabel.

    Nu får man ju flippa om TOS-Link kanal när man swappar mellan PS3, DVD, digitalbox osv ..
    Om du är intresserad, jag har tre förstärkare nu...

    viewtopic.php?f=19&t=244205
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 273

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Intressant, men den är tyvärr för stor, mitt mediaskåp har ett innerdjup på max 35cm vilket gör valet av förstärkare högst begränsat.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Hej!

    Vore kul om du kunde testa DTS oxå. Jag hör ju stor skillnad mellan DD å DTS här hemma.

    Vore kul att testa DTS mot DTS HD, för att se om det är så stor skillnad mellan dessa.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Hej!

    Vore kul om du kunde testa DTS oxå. Jag hör ju stor skillnad mellan DD å DTS här hemma.

    Vore kul att testa DTS mot DTS HD, för att se om det är så stor skillnad mellan dessa.
    Mvh Jonas
    Ja, absolut! Ska bara hitta en blu-ray med det formatet.
    Ska iväg och kolla lite filmer senare, hoppas jag kan få tag i något.

    Denna kanske ? Den har iaf 5.1 DTS HD MA
    http://www.discshop.se/shop/ds_produkt. ... uray&&ref=


    DTS-HD MA supports variable bit rates up to 24.5 Mbit/s on a Blu-ray Disc.
    The format supports a maximum of 96 kHz/24bit resolution in multichannel mode with up to 8 channels.

    Dolby TrueHD audiotracks may carry up to 24 bit audio in up to 8 discrete audio channels at 96 kHz or up to 6 channels at 192 kHz. The maximum encoded bitrate is 18 Mbit/s
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    En kommentar till Falcy, bara:

    Toslink används även till professionell audio, där man i en utvecklad form av det sk ADAT-format simultant skickar 8 kanaler okomprimerat ljud i 24 bitar/96 kHz. Det är ju samma datamängd som enligt citatet nedan ligger i den nya standarden DTS HD-MA:
    The format supports a maximum of 96 kHz/24bit resolution in multichannel mode with up to 8 channels.
    Det vanliga ADAT Lightpipe (8 kanaler/24bitar/48kHz) har funnits i över 15 år, och 8 kanaler/24bitar/96kHz har funnits i några år, så det är beprövad teknik.
    Det är alltså inte hårdvaran som sätter gränser för att köra högre upplösning än dagens "standard DVD-ljud". Det du hör skillnad på är olika typer av ljudkodning, där den gamla och komprimerade standarden inte låter alls så bra som det kan på högupplöst, lossless DVD.

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Hej!

    Vore kul om du kunde testa DTS oxå. Jag hör ju stor skillnad mellan DD å DTS här hemma.

    Vore kul att testa DTS mot DTS HD, för att se om det är så stor skillnad mellan dessa.
    Mvh Jonas
    Ja, absolut! Ska bara hitta en blu-ray med det formatet.
    Ska iväg och kolla lite filmer senare, hoppas jag kan få tag i något.

    Denna kanske ? Den har iaf 5.1 DTS HD MA
    http://www.discshop.se/shop/ds_produkt. ... uray&&ref=


    DTS-HD MA supports variable bit rates up to 24.5 Mbit/s on a Blu-ray Disc.
    The format supports a maximum of 96 kHz/24bit resolution in multichannel mode with up to 8 channels.

    Dolby TrueHD audiotracks may carry up to 24 bit audio in up to 8 discrete audio channels at 96 kHz or up to 6 channels at 192 kHz. The maximum encoded bitrate is 18 Mbit/s
    Hej!

    När du testade DD, såg du på samma film då? Alltså jämnförde dvd utgåvan mot BR utgåvan?

    Vet inet om det skiljer nått mellan DD på olika filmer

    Har provat DD mot DTS i Drakarnas Rike, då till DTS fördel

    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    En kommentar till Falcy, bara:

    Toslink används även till professionell audio, där man i en utvecklad form av det sk ADAT-format simultant skickar 8 kanaler okomprimerat ljud i 24 bitar/96 kHz. Det är ju samma datamängd som enligt citatet nedan ligger i den nya standarden DTS HD-MA:
    The format supports a maximum of 96 kHz/24bit resolution in multichannel mode with up to 8 channels.
    Det vanliga ADAT Lightpipe (8 kanaler/24bitar/48kHz) har funnits i över 15 år, och 8 kanaler/24bitar/96kHz har funnits i några år, så det är beprövad teknik.
    Det är alltså inte hårdvaran som sätter gränser för att köra högre upplösning än dagens "standard DVD-ljud". Det du hör skillnad på är olika typer av ljudkodning, där den gamla och komprimerade standarden inte låter alls så bra som det kan på högupplöst, lossless DVD.

    /Alexander
    Jag är inte super insatt i alla tekniska termer, jag har fiskat upp på diverse HiFi forum, t.ex minhembio och där säger de att en optisk toslink inte klarar av det. Och väljer man toslink v HDMI i PS3ans menyer för ljudutmatning så ser man ju att det finns bra mycket fler alternativ när man väljer HDMI.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Hej!
    När du testade DD, såg du på samma film då? Alltså jämnförde dvd utgåvan mot BR utgåvan?
    Mvh Jonas
    Jag har inte testat DVD utgåvan, jag antar att det vanliga 5.1 ljudet som ligger på blu-ray skivan är identisk med DVDn. DVD har inte de nya formaten, vad jag vet. Tar för stor plats.

    Det var "I am legend" på blu-ray jag testade, däremot kan man välja Engelska DD 5.1 och Engelska multichannel PCM och då ser man att bitraten går uppåt 2200kbps mot vanliga 640.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Hej!
    När du testade DD, såg du på samma film då? Alltså jämnförde dvd utgåvan mot BR utgåvan?
    Mvh Jonas
    Jag har inte testat DVD utgåvan, jag antar att det vanliga 5.1 ljudet som ligger på blu-ray skivan är identisk med DVDn. DVD har inte de nya formaten, vad jag vet. Tar för stor plats.

    Det var "I am legend" på blu-ray jag testade, däremot kan man välja Engelska DD 5.1 och Engelska multichannel PCM och då ser man att bitraten går uppåt 2200kbps mot vanliga 640.
    Just det. Finns ju vanlig DD på BR skivorna oxå. Tänkte inte på det


    mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Hej!
    Vore kul om du kunde testa DTS oxå. Jag hör ju stor skillnad mellan DD å DTS här hemma.

    Vore kul att testa DTS mot DTS HD, för att se om det är så stor skillnad mellan dessa.
    Mvh Jonas
    Jag köpte Commando(249:-, hutlöst dyrt med blu-ray), med Arnold ni vet. Den hade tydligen DTS-HD MA. Men jag vart besviken på den och måste testa en ny film fortast möjligt. Vet inte vad det var med det ljudspåret alltså, det lät bara allmänt burkigt och "pipigt". Svårt att förklara...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Hej!
    Vore kul om du kunde testa DTS oxå. Jag hör ju stor skillnad mellan DD å DTS här hemma.

    Vore kul att testa DTS mot DTS HD, för att se om det är så stor skillnad mellan dessa.
    Mvh Jonas
    Jag köpte Commando(249:-, hutlöst dyrt med blu-ray), med Arnold ni vet. Den hade tydligen DTS-HD MA. Men jag vart besviken på den och måste testa en ny film fortast möjligt. Vet inte vad det var med det ljudspåret alltså, det lät bara allmänt burkigt och "pipigt". Svårt att förklara...
    Hej!

    E ju en rätt gammal film, kan ju bli knas med mixningen. Borde finnas betydligt nyare.

    Bank Job finns med DTS, dock inte så mkt pang pang i den.

    Die Hard 4.0 finns med DTS, mkr pang pang där

    Rambo IV finns med DTS.

    Lite tips

    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Ja, jag får kolla upp nya Rambo, är den med DTS-HD MA?
    Den filmen såg jag från datorn i sunkig bild/ljudkvalité men jag tyckte filmen var rätt bra faktiskt.

    Kunde vara kul o dra på rejält med den där

    Tack för tipset!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Ja, jag får kolla upp nya Rambo, är den med DTS-HD MA?
    Den filmen såg jag från datorn i sunkig bild/ljudkvalité men jag tyckte filmen var rätt bra faktiskt.

    Kunde vara kul o dra på rejält med den där

    Tack för tipset!
    Detta e det som står.

    http://www.discshop.se/shop/ds.php?red= ... @@bluray,,,

    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Jag köpte för några månader sedan Onkyo 606, den skickar både ljud och bild via HDMI och jag är mycket nöjd. Valde mellan den och den HK som du nu kör och när jag lästa om dem så var de ganska likvärdiga men Onkyon var det något lägre pris på. Jag matar den med Samsung blu-ray Bdp1500 som kan bitsreama så man får alla fina symboler på displayen att den spelar upp HD-ljud.

    Valet mellan HK:n och 805:an så skulle nog jag välja HK:n då den är något nyare och tror jag också något lägre pris.

    Lycka till med filmtittandet. Jag har bla köpt den tecknade filmen Cars. Skitkul att titta på och lyssna på. Billjudet blir klart coolt. Även musikspelningen blev klart bättre efter bytet av förstärkare, hade tidigare en gammal Denon.

    Om du hittar någon film som är skitbra ljud på så skriv det gärna i tråden.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: True HD/ DTS MA. *Update*

    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Om du hittar någon film som är skitbra ljud på så skriv det gärna i tråden.
    /Jonas
    Kan tipsa om Batman: The Dark Knight, den är verkligen en höjdare på blu-ray tillsammans med ett hembiosystem.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

Liknande ämnen

  1. 9-3og, skumt kvittrande **update**
    Av sammy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-11, 19:49
  2. Mittsverigebanan 22/5 2010
    Av Frippe_ i forum Foto & film
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 18:55
  3. MHI:s märkning av turbinhus? UPDATE!
    Av Airflow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 23:54
  4. En dum fråga kanske....*UPDATE*
    Av Jonas Grankvist i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •