Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Stora problem med 9000i 2,3 -91

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    33

    Stora problem med 9000i 2,3 -91

    Hej!

    Vet inte om jag placerar detta inlägg i rätt tråd, har svårt att avögra i vilken tråd inlägget skulle passa då det omfattar ett antal problem.

    Hur som helst:

    1. Kupéfläkt fungerar ej, (bilen har ACC, dock är AC:n slut), får ingen värme, har däremot lyckats tjuvkoppla fläktmotorn så att den i alla fall sprutar luft, om än inte speciellt varm sådan). Har värmeaggregatet gett upp? - har kontrollerat säkringar osv, är inte totalkunnig men försöker lära mig... hjälp någon!

    2. Kylfläkt i motor fungerar ej, har ej provat att köra dem direkt på 12v, kan detta bero på en trasig termostat (och därmed möjligtvis avsaknaden av värme?).

    Bilen var inte dyr, 5000kr men fungerar bra maskinellt och jag funderar nu om det är någon mening att försöka åtgärda detta eller att helt enkelt sälja bilen för en billig slant...?

    Mycket tacksam för svar!
    9000i -88

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Stora problem med 9000i 2,3 -91

    Att det inte kommer någon värme är troligen så att armen till blandspjället är av. Titta in i akvariet, på passagerarsidan av den stora klumpen i mitten som är värmeaggregatet. Där sitter en liten plastarm som en stegmotor drar i. Den brukar brista och då blir det ingen värme för spjället ramlar mot den kalla sidan.

    Vad gäller elfläkten kan det vara så att givaren till det är kass, har för mig att den sitter direkt på kylaren.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    33

    Re: Stora problem med 9000i 2,3 -91

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Att det inte kommer någon värme är troligen så att armen till blandspjället är av. Titta in i akvariet, på passagerarsidan av den stora klumpen i mitten som är värmeaggregatet. Där sitter en liten plastarm som en stegmotor drar i. Den brukar brista och då blir det ingen värme för spjället ramlar mot den kalla sidan.

    Vad gäller elfläkten kan det vara så att givaren till det är kass, har för mig att den sitter direkt på kylaren.
    Tack så mycket för tipset! - jag hittade felet med din hjälp, visserligen satt hela fläktpaketet lite snett men det åtgärdades med våld och silvertejp. Armen var inte av utan fjädern som styr den hade helt enkelt hoppat av, på med den och vips så fanns det värme. Nu slipper man frysa ihjäl varje gång i bilen.
    9000i -88

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Stora problem med 9000i 2,3 -91

    Alltid trevligt att kunna vara till hjälp!

Liknande ämnen

  1. 9000i 89 problem!
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 18:23
  2. Akuta problem 9000i 16v -88
    Av Dieselpower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 14:09
  3. problem med växellåda till 9000i
    Av Mortified_penguin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 23:30
  4. Problem med 9000i-89:a.
    Av N3O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-18, 01:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •