Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Innerbelysning och centrallås 9000 -91

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Innerbelysning och centrallås 9000 -91

    Okej, jag håller på med min nya vinterbil, men det spökar lite i elektroniken.
    Bilen hade innan larm, ett sånt där carguard 500 som monterats på fabrik. Jag fick inte med några frjärrkontroller och larmet som sådant verkade stendött. Alltså gick jag åstad och demonterade shittet.
    Innan jag började pilla fungerade inte innerbelysningen heller.
    Efter mycket pill upptäckte jag att säkringen till "courtesy lights" var pajj, och någon hade satt dit en 30A istället för 15...

    Med säkringen i och larmet bortplockat så funkar innerbelysningen sådär. Brukar hålla en 10 minuter eller så men ibland bara lägger det av. Jag är inte helt säker på hur det här ligger till, det kan vara så att när jag pillat och lyckats blåsa säkringen och det är därför det lägger av, det verkar funka någorlunda iaf, så nu till centrallåset.

    När man låser bilen med nyckel i förardörren så händer inte ett skvatt. När man låser upp så låter det i alla c-lås-motorer som om de försökte låsa upp trots att det är upplåst och det klickar i c-lås-modulen. Jag provade att låsa alla dörrar och baklucka och försöka igen men det skit samma, det låter likadant men inget händer. Samma ljud kommer från c-lås-motorerna när man stänger förardörren. Hm.

    Jag har provat byta till en känd fungerande c-lås-styrmodul men det hjälper inte.

    Frågan är nu om det är så att det har med det bortplockade larmet att göra. På något vis styr ju larmet c-låset men jag vette sjutton hur det var inkopplat, jag har 5 sladdar kvar som går åt det hållet, men de verkar inte ha med låset att göra. Är det någon som har koll på hur det var kopplat, eller som kanske rent av har ett kopplingsschema till ett TG500?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    117

    Re: Innerbelysning och centrallås 9000 -91

    Hej!
    Kolla kontakterna i vänster A-stolpe, brukar bli massa oxid där. Ta isär och rengör alla stiften och testa igen. Ang innerbelysningen så koppla ur belysningarna och kolla om säkringen håller, även läslampor fram och bak. Det verkar som något ligger emot jord ibland, kolla även dörrkontakter och kabelhärvan som går i gångjärnet till bakluckan där har varit många avbrott och kortslutningar.
    // Jens

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Re: Innerbelysning och centrallås 9000 -91

    Felet hittat. Det är som så att när ett carguard monteras så sätter man in en extra c-lås-motor i förardörren för att kunna låsa/låsa upp den med fjärren. I den motorn sitter även kontakterna som berättar om man låser eller låser upp med nyckeln. Det var här det var duktigt med oxid.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Innerbelysning och centrallås 9000 -91

    Och inga Cargard fabriksmonterades.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Re: Innerbelysning och centrallås 9000 -91

    Det beror väl på hur man ser det, jag kan anta att det gjordes hos ÅF. I pappren till den här bilen står nämligen vilka tillval som gjordes: ABS, AFH, Larm. Med andra ord lär CarGuardet ha installerats antingen från fabrik eller på ÅF, gubben som köpte bilen gjorde det inte själv iaf

    Med tanke på en del av kabeldragningen kan jag klart se att det nog inte är "fabriksmonterat" men inte heller gjort av någon amatör eftersom man använt befintliga kontaktstycken och kontakterat nytt i osv.

Liknande ämnen

  1. 9000 a50 -97 problem med larm/innerbelysning/centrallås
    Av 9000a50 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-10, 16:07
  2. Elfel 9000 CSE: larm, innerbelysning, c-lås
    Av voltagecontrol i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-10, 00:02
  3. [LÖST] Fel på centrallås 9000 -95
    Av borkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 08:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •