Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    Har en 9-3 SS årsmodell 03, 2,0t.

    Startade bilen på kvällen och åkte till en affär. Fem minuter efter att jag stängt av bilen skulle jag starta den. Då blinkade diverse lampor från och till. Stereon flimrade och det lät konstigt från ett flertal olika ställen. Inget hände sedan då jag vred om nyckeln och ibland gick det inte att få ur nyckeln. Stod ibland imobiliseringsfel i SID.. Det fortsatte dock knastra från motorn och från andra instrument men bilen var stendöd i övrigt.

    Fick dock igång bilen efter hjälp med startkablar från en annan bil. Men bilen "flämtar" och belysning blinkar från och till och bilen går inte att köra snabbare än 60 km/h.. Testar man elhissarna så slocknar all annan belysning. Det står dock ingenting i SID? Motorlampan lyser gult men det står som sagt inget i SID men bilen går knappt framåt..

    Kan det vara batteriet som är helt urladdat?
    skulle det då isf. inte fungera när man väl fått igång bilen?

    Oerhört tacksam om någon har några tips man kan testa innan man lämnar in på verkstad....

    God jul för övrigt

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    Låter som ett helkasst batteri. Har en kompis som släppte damen på stationen. Efter det gick det inte att starta. En cell som är gången ?

    Är det ett orginalbatteri från -03 har det gått på övertid de senaste åren i alla fall.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Låter som ett helkasst batteri. Har en kompis som släppte damen på stationen. Efter det gick det inte att starta. En cell som är gången ?

    Är det ett orginalbatteri från -03 har det gått på övertid de senaste åren i alla fall.

    /Fred
    Men skulle bilen verkligen fungera alls då? Den gick ju att köra men bara till växel tre och med ett obefintligt vridmoment... Jag tänkte också på batteriet det första jag gjorde men iom att den gick så dåligt när vi väl fått igång den kändes det som att det kanske är något större el-fel?

    Själva felen tycker jag tyder på någon riktig jävla kortslutning i ungefär alla elsystem som finns i bilen..

    Bara hålla tummarna på att det är batteriet som spökar...

    Testade för övrigt att koppla loss batteriet och på det igen utan resultat tidigare...

    Tacksam för Era svar..

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    Kanske inte den vassaste kvällen att få snabbhjälp på forumet.

    Skulle kunna vara så att den går i Limp Home läge och försöker hushålla med den energi som finns.

    Att all belysning slocknar när du kör elhissarna låter sunt om det är sinande spänning/ström. Det går åt en hel del ström till dem. Då kroknar lyset.

    "Riktiga" kortslutningar brukar lukta och sända vit indianrök.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Kanske inte den vassaste kvällen att få snabbhjälp på forumet.

    Skulle kunna vara så att den går i Limp Home läge och försöker hushålla med den energi som finns.

    Att all belysning slocknar när du kör elhissarna låter sunt om det är sinande spänning/ström. Det går åt en hel del ström till dem. Då kroknar lyset.

    "Riktiga" kortslutningar brukar lukta och sända vit indianrök.

    /Fred
    Inte vassaste kvällen för bilen att haverera heller Jag är glad att jag ens fått ett svar dagen innan julafton..

    Ja det är bara att hoppas som sagt att det är batteriet.. Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel för jag tror nämligen, som den pessimist jag är, att det är något allvarligare tyvärr..

    Tyckte faktiskt det luktade något bränt när jag väl fått hem bilen...

    Den får stå över kylning inatt så får vi se under morgondagen.. bara att testa att slänga i ett friskt batteri och se vad som händer...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    "Hej.

    Har läst ( tycks jag minnas ) att 03:orna har en nödbrytare direkt på + kabeln närmast batteripolen som kan spöka."

    Fick detta i den dubbelpostade tråden...

    Kan du vidareutveckla detta? Går det att fixa på något sätt OM det nu skulle vara denna som spökar?

    Tackar för ditt inlägg.. Hade missat det..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    16

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    Hade nästan alla symptom som du nu har på min 04a, blinkande lampor imobiliseringsfel i SID:en. Gick inte ens att starta bilen med starthjälp. Trodde också jag hade nått elfel men testade först att köpa nytt batteri och gissa om jag blev glad när bilen starta lika bra som den ska göra och alla lustiga fel var som bortblåsta. Så bara att leta upp nått julöppet imorn och slänga i ett nytt batteri så hoppas vi att det löser sig.
    GOD JUL!!
    Saab 9-3ss aero-04
    Nordic steg 1

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    men om batteriet är kass, och bilen startas med hjälp av startkablar så ska väl ändå generatorn orka levera den kräm som behövs?
    för batteriet används ju inte nämnvärt under körning?

    Tänker mest på vad jag själv råkade ut för, generatorn pajade och således laddades inte batteriet som det skulle.
    Så har du tillgång till en batteriladdare så kan det ju även vara värt att testa.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    Citat Ursprungligen postat av Tokv41
    "Hej.

    Har läst ( tycks jag minnas ) att 03:orna har en nödbrytare direkt på + kabeln närmast batteripolen som kan spöka."

    Fick detta i den dubbelpostade tråden...

    Kan du vidareutveckla detta? Går det att fixa på något sätt OM det nu skulle vara denna som spökar?

    Tackar för ditt inlägg.. Hade missat det..
    Nödbrytaren är del av airbag systemet och bryter spänningen efter en krock, om den har utlöst så borde du inte ha någon spänning alls?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    Citat Ursprungligen postat av Tokv41
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Låter som ett helkasst batteri. Har en kompis som släppte damen på stationen. Efter det gick det inte att starta. En cell som är gången ?

    Är det ett orginalbatteri från -03 har det gått på övertid de senaste åren i alla fall.

    /Fred
    Men skulle bilen verkligen fungera alls då? Den gick ju att köra men bara till växel tre och med ett obefintligt vridmoment... Jag tänkte också på batteriet det första jag gjorde men iom att den gick så dåligt när vi väl fått igång den kändes det som att det kanske är något större el-fel?

    Själva felen tycker jag tyder på någon riktig jävla kortslutning i ungefär alla elsystem som finns i bilen..

    Bara hålla tummarna på att det är batteriet som spökar...

    Testade för övrigt att koppla loss batteriet och på det igen utan resultat tidigare...

    Tacksam för Era svar..
    Hej !
    Det låter som om Din generator har packat & tagit med sig batteriet som troligen gick på övertid...
    Tråkigt att sånt skall hända en sån här helg (Lagen om alltings djävlighet..).
    Men 9-3SS har väldigt mkt elektronik som kan strula & "hänga" sig vid felaktiga spänningar, kan vara så att det är ditt batteri som orsakar allt oxå.
    Då Generatorn måste ha startsignal från T8 innan den aktiveras så finns möjligheten att det kanske inte är så illa
    Hur som helst - Lycka till och hoppas att du (och alla andra som läser förståss) får en riktigt God Jul
    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    16

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    jag kunde som sagt inte ens starta bilen med startkablar, och det va fortfarande "bara" batteriet som va helt slut. Inga övriga fel på bilen, generator eller dylikt. Så jag tror och hoppas för din skull fortfarande att det räcker att du byter till ett nytt batteri så ska det lösa sig.
    Saab 9-3ss aero-04
    Nordic steg 1

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 198
    Medlem#
    6124

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    Hade liknaden bekymmer på min SS -03a Hittade tillslut att det var kabelskon mellan startmotorn och generatorn som var helt avärjad.

    Kolla den för säkerhets skull.

    Mvh Håkan

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    Citat Ursprungligen postat av daree
    Hade liknaden bekymmer på min SS -03a Hittade tillslut att det var kabelskon mellan startmotorn och generatorn som var helt avärjad.

    Kolla den för säkerhets skull.

    Mvh Håkan
    Hur kontrollerar man lämpligast detta då? Min tanke är annars att omgående när saab öppnar köpa ett nytt batteri och sedan hålla tummarna.

    Tackar alla som svarat och önskar Er alla en riktigt God Jul!!!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 198
    Medlem#
    6124

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    Citat Ursprungligen postat av Tokv41
    Citat Ursprungligen postat av daree
    Hade liknaden bekymmer på min SS -03a Hittade tillslut att det var kabelskon mellan startmotorn och generatorn som var helt avärjad.

    Kolla den för säkerhets skull.

    Mvh Håkan
    Hur kontrollerar man lämpligast detta då? Min tanke är annars att omgående när saab öppnar köpa ett nytt batteri och sedan hålla tummarna.

    Tackar alla som svarat och önskar Er alla en riktigt God Jul!!!
    Kolla anslutningen vid startmotorn, ta den grova kabeln som kommer från generatorn och följ den till starten. Dra i den vid startmotorn och se så att kabelskon är som den ska.

    Mvh Håkan

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    Om batteriet gått "sönder" kan det mycket väl vara kortslutning i batteriet. Detta innebär självklart att det går åt väldigt mycket ström för att försöka ladda batteriet. Och därför funkar inte bilen som den ska!

    Vet inte hur 9-3:an funkar men visst borde du kunna lyfta någon av batteripolerna under gång och testa efter att bilen startats med startkablar.

    Eller som sagt. Låna ett batteri och testa! Hoppas på det bästa för din skull!

    God Fortsättning!
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: El eller motorhaveri lagomt till jul, 9-3 SS.

    Kan meddela att det bara var batteriet som rasat... Ett nytt batteri och bilen återgick till sitt vanliga jag....

Liknande ämnen

  1. Lagomt grym og900 ;)
    Av ReinO i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 00:43
  2. Motorhaveri eller
    Av Stefan Ärlsjö i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 11:04
  3. Motorhaveri eller?
    Av VikingAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-13, 12:43
  4. Motorhaveri 9-5?
    Av patrick 373 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2005-04-15, 13:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •