Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    31

    Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Frågan är alltså hur mycket bränsle drar en original 900 OG på bana?
    Hur mycket däck och bromsar slits när man kör på bana? Hur långt kommer man på en uppsättning däck och bromsar om vi antar att det är standarddäck och bromsar?

    MVH Johan

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Hur långt är ett snöre?

    Känns rätt omöjligt att svara på tyvärr.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    31

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Hur långt är ett snöre?

    Känns rätt omöjligt att svara på tyvärr.
    Jag kände på mig det. Men ger mig ett ungefär. Går det 1, 2 eller 3 liter/mil. Är klossar och däck slut efter 1, 2 eller 8h.

    Ungefär nu alltså. Jag har ingen aning så den grövsta tummen pekfingretgissningen är jag intresserad av.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    2liter milen och 2 timmar kontinuerlig körning kan du köra.....ca

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Angående bromsar beror det mycket på hur du kör.... Men, körde på greenstuff en gång på mantorp och dem blev "smälte" och sen när dem svalnade kunde man knacka loss delar av bromsbeläggen med typ skruvmejsel. Om det nu säger nått om bromsarna.....

    Däck beror också på vad du kör med för något. Jag körde med Kuhmo KU31or från Februari 08- September 08. Ca 5 banträffar tillsammans med 400 mil(vanliga milen är ganska hårt körda). Framdäcken tog väl iprincip helt slut.

    Nu har du lite mer kött på benen även fast som det tidigare sagts är ungefär "hur långt är ett snöre"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    171

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Hur långt är ett snöre?

    Känns rätt omöjligt att svara på tyvärr.
    ett snöres längd är enkelt att svara på...det håller exakt längd från ände till ände

    Dock är tidigare fråga rent hypotetisk

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    171

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Citat Ursprungligen postat av scasi
    Frågan är alltså hur mycket bränsle drar en original 900 OG på bana?
    Hur mycket däck och bromsar slits när man kör på bana? Hur långt kommer man på en uppsättning däck och bromsar om vi antar att det är standarddäck och bromsar?

    MVH Johan
    Kör ett varv..troligen har de gått åt en skvätt soppa...minimalt med slitage..i övrigt..tycker ja du ska ställa om frågan..typ: vilken bana...hur många varv..biltyp..körstil..etc etc.. e ju som ett snöre faktiskt

  8. #8
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Standardbromsarna på og900:a är inget att hänga i julgranen direkt.
    Så om du har tänkt att köra Bankörning och inte bara Familjekörning gäller det att testa lite försiktigt på om på och se vad som händer med grejerna.

    När jag körde friskt på Rudskogen insåg jag att dom däcken jag hade då var den svagaste länken.
    Däcken blev snorhala när dom blev för varma.

    Kör försiktigt är mitt tips!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    31

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Tack till er som försökt svara på denna svåra fråga. Jag förstår ju allt beror på hur långt ett snöre är men jag har fått några svar melllan tummen och pekfingret. Så jag är nöjd

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    816

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Standardbromsarna på og900:a är inget att hänga i julgranen direkt.
    Så om du har tänkt att köra Bankörning och inte bara Familjekörning gäller det att testa lite försiktigt på om på och se vad som händer med grejerna.

    När jag körde friskt på Rudskogen insåg jag att dom däcken jag hade då var den svagaste länken.
    Däcken blev snorhala när dom blev för varma.

    Kör försiktigt är mitt tips!

    Mvh Michael
    Standard bromsar är bättre än vad man kan tro, meningen när du kör bana, är inte att behöva fotbromsa nästan alls. isåfall går det för fort på ett onödigt ställe där man sällan tjänar så mycket tid(raksträckor) som man gör i kurvor.
    Jag köpte nya "Mintex" belägg förra våren..som ni vet är det absolut inga värsting belägg men dem har hållt 3 bankörningar o hård körning på gatan. 550mil. Sen är det viktigt att ha annan bromsvätska.

    Viktigaste av allt övning,övning,övning.
    Känner folk som kör gamla asconer på 1:05:70 på kinnekulle. Så effekt kontra teknik är viktigt. du behöver inte ha mycket effekt för att kunna köra riktigt fort, detta sparar på däck,slitage av bromsar m.m....då du kan hålla jämnare gas överallt på banan.
    Mycket effekt, Dyrt!, mer slitage på allting, svårare att hantera....Man blir ivrig fulla rullar hela tiden och måste tvärbromsa inför alla kurvparti där man blir omkörd av den lättare.

    Krävs mycket kött på benen för att bli en god förare.
    MVH Andreas.
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  11. #11
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Citat Ursprungligen postat av dresen
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Standardbromsarna på og900:a är inget att hänga i julgranen direkt.
    Så om du har tänkt att köra Bankörning och inte bara Familjekörning gäller det att testa lite försiktigt på om på och se vad som händer med grejerna.

    När jag körde friskt på Rudskogen insåg jag att dom däcken jag hade då var den svagaste länken.
    Däcken blev snorhala när dom blev för varma.

    Kör försiktigt är mitt tips!

    Mvh Michael
    Standard bromsar är bättre än vad man kan tro, meningen när du kör bana, är inte att behöva fotbromsa nästan alls. isåfall går det för fort på ett onödigt ställe där man sällan tjänar så mycket tid(raksträckor) som man gör i kurvor.
    Broms krävs i mer eller mindre grad på vilken bana som helst.
    Sedan spelar banans sträckning stor roll på exakt hur mycket broms du behöver.

    Slutrakan på t.ex. Ring Knutstorp samt slutet på långa rakan på Ruudskogen kräver mycket broms.
    Där går det inte bara att svänga in och låta däcken samt chassit göra sitt direkt
    Även om vi med og900:or hänger av dom flesta bilar hur lätt som helst när det börjar att svänga

    Hehe....

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Vad vackert, det är sånt här man behöver se i vintermörkret Tack tornros

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Sist jag var på bana med min 9000 visade färddatorn en medelförbrukning på 2,36 för hela dagen som även innefattade några lugna varv på både bana och parkering för att kyla bromsar. Totalt hade jag kört dryga 7mil.
    Hade nya originalbelägg (fram) som bara var inkörda och av dom hade hälften försvunnit.
    Däcken var lagliga när jag började..

    Jag avbröt körningen när bakbromsarna tog slut (dom var inte nya) och däcken helt blanka.

    Nu är ju min 9000 både tyngre och starkare än en 900 och banan är väldigt tuff mot bromsarna, men det ger väländå en liten hint om hur saker slits
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    816

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Citat Ursprungligen postat av dresen

    Standard bromsar är bättre än vad man kan tro, meningen när du kör bana, är inte att behöva fotbromsa nästan alls. isåfall går det för fort på ett onödigt ställe där man sällan tjänar så mycket tid(raksträckor) som man gör i kurvor.
    Broms krävs i mer eller mindre grad på vilken bana som helst.
    Sedan spelar banans sträckning stor roll på exakt hur mycket broms du behöver.

    Slutrakan på t.ex. Ring Knutstorp samt slutet på långa rakan på Ruudskogen kräver mycket broms.
    Där går det inte bara att svänga in och låta däcken samt chassit göra sitt direkt
    Även om vi med og900:or hänger av dom flesta bilar hur lätt som helst när det börjar att svänga

    Hehe....

    Mvh Michael
    JJoo självklart behövs bromsar....men det jag säger är att orginalbromsar inte är så pjåkiga, om du inte har 500hk i backen, för du kan köra lika fort med mer än 1/3 av den effekten.

    Bromsar du till hårt på slutet av start o målrakan och sedan hittar flytet i körningen så kyler du bromsarna mer än vad du behöver bromsa. Hittar man rätt körteknik kommer man långt.

    Viktigaste är fräscfha belägg o bromsvätska.

    Jaja og900 är förjäkla trevliga bilar...
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  15. #15
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Vad vackert, det är sånt här man behöver se i vintermörkret Tack tornros
    Det var så lite så, och tack så mycket!

    Den bilden är den som jag kanske är mest stolt över för min svarta gamla og900:a som jag tidigare ägt
    Det var riktigt kul att se hur stressade Volvo-folket blev när någon av oss med Saabar var ute och körde på Ruudskogen då TPC bjöd in STCS.
    Dom gjorde verkligen allt för att försöka hänga med oss

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    245an ser tämligen överansträngd ut men skam den som ger sig.

  17. #17
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Vad drar en original 900 OG T16 på bana?

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    245an ser tämligen överansträngd ut men skam den som ger sig.
    Hehe...
    Han fick kämpa på duktigt bra för att hänga med när det började svänga

    Men läskigt var det att se en Volvo 245 i 90 graders bredställ i min backspegel
    Va lite rädd att han skulle sätta sin bil i sidan på min när han försökte köra om mig i kurvorna
    Har en rolig film på hur han kör, men svårt att lägga upp den någonstans tyvärr......han kör med härligt ställ på baksidan på Ruudskogen

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

Liknande ämnen

  1. 9000cc på bana?
    Av oskarax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 13:32
  2. Automatlåda på bana??
    Av Svart CD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 18:15
  3. TCS Vs. 402 m och bana
    Av Tajger i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 03:54
  4. Vinklar för bana?
    Av KNAK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •