Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skillnad oljepump og900T16 -84 och nyare?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    810

    Skillnad oljepump og900T16 -84 och nyare?

    Hej!

    Fick precis hem drev till oljepumpen på min T16 -84:a, men la snabbt märke till att dreven jag fått inte stämmer överrens med orginalen.


    Här ser ni skillnaden, ett 84:ans lock till vänster och ett nyare lock med dom nya dreven till höger.
    Kan man byta lock(drevhus) rätt över? Altså ta ett nyare oljepumpslock å montera på min motor med dom nya dreven.

    Sen ska det va sånt spel mellan klackarna på oljepumpsdreven å kamkedjedrevet på vevaxeln?
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Skillnad oljepump og900T16 -84 och nyare?

    Vad jag vet går det inte då det är olika vevaxlar , olika block och olika transmissionskåpor.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    810

    Re: Skillnad oljepump og900T16 -84 och nyare?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Vad jag vet går det inte då det är olika vevaxlar , olika block och olika transmissionskåpor.

    M.V.H.
    Hmm,okej!. Ja att det skiljer på vevaxlarna har jag hört. Då är enda lösningen å hitta fixa rätt drev då? Även kamkedjedrevet på veven?
    Finns oljepumpsdrev på SAAB till en -84 tro?
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Skillnad oljepump og900T16 -84 och nyare?

    [quoteeter T16]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":6emcrbep
    Vad jag vet går det inte då det är olika vevaxlar , olika block och olika transmissionskåpor.

    M.V.H.
    Hmm,okej!. Ja att det skiljer på vevaxlarna har jag hört. Då är enda lösningen å hitta fixa rätt drev då? Även kamkedjedrevet på veven?
    Finns oljepumpsdrev på SAAB till en -84 tro?[/quote:6emcrbep]

    Ja, drevet är anorlunda och oljepumphuset men om oljepumpens drev är anorlunda vet jag ej. Det ska väl vara samma som på vilken tidig grönmålad H-motor som helst!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    810

    Re: Skillnad oljepump og900T16 -84 och nyare?

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Peter T16":3v60gnnn

    Hmm,okej!. Ja att det skiljer på vevaxlarna har jag hört. Då är enda lösningen å hitta fixa rätt drev då? Även kamkedjedrevet på veven?
    Finns oljepumpsdrev på SAAB till en -84 tro?
    Ja, drevet är anorlunda och oljepumphuset men om oljepumpens drev är anorlunda vet jag ej. Det ska väl vara samma som på vilken tidig grönmålad H-motor som helst!

    M.V.H.[/quote:3v60gnnn]

    Okaj.Ja nä dom nyare oljepumpsdreven passar ej på 84:ans iaf.
    Hmm, men när jag montera det nya kamkedjedrevet på vevaxeln så tyckte jag det satt som en smäck!? Men det här får ju utforskas närmare

    Tack så länge!
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295

    Re: Skillnad oljepump og900T16 -84 och nyare?

    [quoteeter T16]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":1dg8kcsb

    Ja, drevet är anorlunda och oljepumphuset men om oljepumpens drev är anorlunda vet jag ej. Det ska väl vara samma som på vilken tidig grönmålad H-motor som helst!

    M.V.H.
    Okaj.Ja nä dom nyare oljepumpsdreven passar ej på 84:ans iaf.
    Hmm, men när jag montera det nya kamkedjedrevet på vevaxeln så tyckte jag det satt som en smäck!? Men det här får ju utforskas närmare

    Tack så länge![/quote:1dg8kcsb]

    Nu är jag dessvärre lite dåligt uppdaterad på 201/202:an eftersom jag är så inne i det nyare skrotet. Dock vet jag att dom hade problem med att klackarna på dom gamla oljepumpsdreven kunde gå sönder, antar att det gällde MY84. Vad gäller ingreppen mellan vevaxeldrev och oljepumpsdrev så är det bara en klack som är i ingrepp på dom senare i vart fall så det ser ok ut, varför det är så vet jag inte. På den ena bilden ser det ut som att kilen i vevaxeln inte har så mycket ingrepp mot remskivan, kolla att vevaxeldrevet bygger lika mycket som det gamla som satt där från början. Jag har haft lite vevaxelbryderier tidigare men då gällde det brytpunkten som var på MY89. Det är samma vev mellan 86 till 89 och den skiljer sig i längd och bredd på vevaxeltapparna gentemot dom nyare. Hur det är med dom tidigare är jag lite osäker på. Vevaxeltapparna ska dock vara samma fram till brytpunkten 89. Vill man köra med nyare pumpen så tror jag att det går att köra med den nyare veven i 84:ans block såvida transmissionskåpan passar mot blocket. Som av en händelse har jag nya sådana vevar liggandes så är du sugen på det kan vi prova med en sådan, det sägs att dom inte är speciellt dyra heller. Nu gäller detta kanske inte i ditt fall men vill man trimma och kör med gamla veven och stakarna så kan man med fördel byta pinnskruvarna med muttrar i stakarna till dom som sitter på Volvo B23, Dom har bättre hållbarhet och är fingängade.

Liknande ämnen

  1. skillnad på t7 -00 mot -01 o nyare
    Av Jimpa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 21:04
  2. Se skillnad på 9-5:s äldre insug och nyare?
    Av PeterNacka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 17:28
  3. skillnad transkåpa/oljepump t5/t7
    Av jenstridh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-09, 10:34
  4. Skillnad på bröstkåpa och oljepump 16v och 8v?
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 23:38
  5. Skillnad på bromsar: 95 aero -01 och nyare?
    Av Ola i norr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •