Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 3" från turbo + race el sportkat?!

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    3" från turbo + race el sportkat?!

    ja nu när steg två börjar kännas "standard" vore det kul o uppgradera till steg 3, lär väl orka mer då på lite mer varv, känns som den tappar av lite nu... 3" JT halvsats sitter på redan... vart får man tag på race eller sportkisse till BRA pris?, man är ju inte oljesheik direkt och vad har det för betydelse om man kör med race eller sportkat?!?!? sportkaten ser i mina ögon ut som en vanlig standardkat...

    ja någon idé på vart man kan hitta till bra pris? beg funkar med... 3" röret är ju inte såå dyrt så det är ju lugnt, o köra utan kat o strula orkar jag inte med...

    men man vill ju komma undan billigt student som man är...
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    349
    Det hela beror väl lite på vilken ljudnivå du vill ha, men om det är oviktigt för dig så skulle i varje fall jag välja race katten då den nästan har lika lågt mottryck som att köra utan kat. Dock så är paketet med race kat och 3" down pipe 1400 spän dyrare än paketet med sport kat som kostar 6100 på Speedparts (detta är priset utan STCS rabatt)

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    www.katalysatorteknik.com har en sportkatt med metallisk kärna för 1850.

    Antagligen ligger den till nånstans emellan en keramisk sportkatt och en riktig fullflödes racekatt(som innehåller färre celler än den metalliska sportkatten)
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    ljudet låter redan en del, så låter det mer så gör det inget.... ska kolla länken där...
    tycker ändå att dryga 7k är en del stålar har jag ingen lust o lägga just nu... *funderar*
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Mitt tips är att köpa en metallisk katalysator. Mindre motstånd, men aningen dyrare. Om den sedan heter rejs eller sport är väl egentligen detsamma.

    Ska man trimma någorlunda seriöst är det det som gäller, efter vad jag sett...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  6. #6
    Jag köpte kat med metalliskt kärna.. annars står man där om 2 år och vill
    trimma mer.. men med hårdvara som säger stooooooooooop
    e man fast i trimmträsket så e man

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Jag kör med den här: http://www.speedparts.se/images/prod/avgas/20450.jpg Man kan ju inte beskylla den för att ta mycket plats
    SAAB 9-5 Aero

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Snöhatare
    Jag kör med den här: http://www.speedparts.se/images/prod/avgas/20450.jpg Man kan ju inte beskylla den för att ta mycket plats
    Hmm... ser precis ut som den jag har nu...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Metallisk katalysator röstar jag för!!
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Metallisk, med bra kärna så du inte förpestar luften vi andas in Sen så finns det ju lite att växa i när du får abstinensbesvär pga frånvarande hästar under huven...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    om katen är metalisk, är det samma som att kärnan är metalisk? är det så det ska vara?
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    om katen är metalisk, är det samma som att kärnan är metalisk? är det så det ska vara?
    Jo, det borde vara så. Endera är den Keramisk eller så är den Metallisk.

    Oftast:
    Vanlig: Keramisk
    Sportkat: Keramisk med större anslutningar
    Racekat: Metallisk

    Dock ingen regel, så fråga om kärnan är metallisk eller keramisk. Sen är det ju det där med flöde, men där har jag ingen koll på siffror (bra/dåligt)

    En annan tanke, Kemiras Racecat som Ferrita och Maptun använder, Maptun Specar den till 500hk medan Nordic säger 400hk fast än det är samma cat. Borde inte båda firmorna ha relatvit jämna specar på dessa även om det skiljer lite på hur man plockar effekt, eller är det så att det skriver ut de siffror de själva tycker är gränsen för vad de pallar?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    En annan tanke, Kemiras Racecat som Ferrita och Maptun använder, Maptun Specar den till 500hk medan Nordic säger 400hk fast än det är samma cat. Borde inte båda firmorna ha relatvit jämna specar på dessa även om det skiljer lite på hur man plockar effekt, eller är det så att det skriver ut de siffror de själva tycker är gränsen för vad de pallar?
    Hej,

    Kemiras kat är väl i princip samma som sitter i Rallycrossbilar, eller?

    Att säga x antal hk på en kat blir ju alltid en "approximation" då det inte är så att den slutar flöda helt vid en viss effektsiffra. Det handlar ju om hur mycket man bedömer att den kan flöda med acceptabelt mottryck...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    En annan tanke, Kemiras Racecat som Ferrita och Maptun använder, Maptun Specar den till 500hk medan Nordic säger 400hk fast än det är samma cat. Borde inte båda firmorna ha relatvit jämna specar på dessa även om det skiljer lite på hur man plockar effekt, eller är det så att det skriver ut de siffror de själva tycker är gränsen för vad de pallar?
    Hej,

    Kemiras kat är väl i princip samma som sitter i Rallycrossbilar, eller?

    Att säga x antal hk på en kat blir ju alltid en "approximation" då det inte är så att den slutar flöda helt vid en viss effektsiffra. Det handlar ju om hur mycket man bedömer att den kan flöda med acceptabelt mottryck...

    Mvh

    KK
    Ok, då var det lite som jag trodde. Kan man säga att man kör en rallycrossbil för att man har en Kemira cat på bilen
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Ok, då var det lite som jag trodde. Kan man säga att man kör en rallycrossbil för att man har en Kemira cat på bilen
    Ta ut vilken bil som helst i en grusgrop och kör sk*ten ur den så har du en rallycrossbil...

    Så här ser det i alla fall ut i FIA:s homologeringsreglemente:

    Kemira 80869 1054-70 06.2000 pour tuyau d'échappement ∅ 60 ou 45 mm for 60 or 45 mm diameter exhaust pipe Jusqu'à 2000 cm3 / Up to 2000 cm3

    KEMIRA 83415 FIA KE AKK-CAT-1 03.2003 pour tuyau d'échappement ∅ 50 à 70 mm for 50 to 70 mm diameter exhaust pipe Jusqu'à 2500 cm3 / Up to 2500 cm3

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900
    www.katalysatorteknik.com har en sportkatt med metallisk kärna för 1850.

    Antagligen ligger den till nånstans emellan en keramisk sportkatt och en riktig fullflödes racekatt(som innehåller färre celler än den metalliska sportkatten)
    Jag har precis köp min katt från katalysatorteknik.
    Den verkar vara mycket prisvärd.....och har metallisk kärna.
    Det är inga problem med att se rakt igenom den.
    Vi stod två killar och tittade rakt igenom katten och såg bådas ögon utan problem.
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    det var som katten

Liknande ämnen

  1. Kombinera JT 3" sportkat med Ferrita 2,5" catback?
    Av SAAB90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 21:53
  2. Passar delarna "Från ingen Turbo till Turbo bil"
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 08:35
  3. Sportkat från katalysatorteknik??
    Av andypandy1999 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 23:35
  4. Sportkat från katalysator teknik
    Av ojay i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-09, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •