Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Motorbyte, T5 eller T7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    10

    Motorbyte, T5 eller T7

    Har skruvat isär motorn på min 9-5 2.0T -98 (skurit) och vevlagret till 1'ans kolv är nästan obefintligt och om ingen har en bättre begagnad vevaxel så utgår jag från att det smidigaste är att byta motor. Har sett att det är ganska stor prisskilnad på T7 och T5 motorer på skroten förutom att T5 håller bättre. kan man byta ut motorblock med vev, vevstakar, kolvar, mm från T5 och behålla topp, insug, elektronik, grenrör, växellåda, mm från T7:an eller finns det någon annan lämplig kombination?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288

    Re: Motorbyte, T5 eller T7

    Citat Ursprungligen postat av halag
    Har skruvat isär motorn på min 9-5 2.0T -98 (skurit) och vevlagret till 1'ans kolv är nästan obefintligt och om ingen har en bättre begagnad vevaxel så utgår jag från att det smidigaste är att byta motor. Har sett att det är ganska stor prisskilnad på T7 och T5 motorer på skroten förutom att T5 håller bättre. kan man byta ut motorblock med vev, vevstakar, kolvar, mm från T5 och behålla topp, insug, elektronik, grenrör, växellåda, mm från T7:an eller finns det någon annan lämplig kombination?

    Japp det funkar, tänk bara på att byta tråg och transkåpa då vissa inte är kompatibla med 9-5. Med viss modifikation på toppen så ska det gå att montera t5 toppen, vet dock ej hur mycket jobb det är med det.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    10

    Re: Motorbyte, T5 eller T7

    OK, om jag har förstått det rätt kan jag bygga ihop en "ny" T7/T5 motor med delar från T5:an (block, vev, stakar, kolvar, mm) så länge som jag använder T5:ans tråg/transkåpa och resten från den befintliga T7:an. Passar alla fästen/anslutningar i T5 blocket? Finns det någon "lämplig/rekomenderad" mix av delar från T5/T7? Eller, eftersom endast ett vevstakslager har gått i den befintliga T7 motorn, kan man ta vev, stakar/kolvar från T5:an och flytta över till T7 blocket eller avråder ni detta?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 251

    Re: Motorbyte, T5 eller T7

    Citat Ursprungligen postat av halag
    OK, om jag har förstått det rätt kan jag bygga ihop en "ny" T7/T5 motor med delar från T5:an (block, vev, stakar, kolvar, mm) så länge som jag använder T5:ans tråg/transkåpa och resten från den befintliga T7:an. Passar alla fästen/anslutningar i T5 blocket? Finns det någon "lämplig/rekomenderad" mix av delar från T5/T7? Eller, eftersom endast ett vevstakslager har gått i den befintliga T7 motorn, kan man ta vev, stakar/kolvar från T5:an och flytta över till T7 blocket eller avråder ni detta?
    Vevlagrerna smörjs ifrån ramlagrena så det kan vara lönt att kolla ramlagerlägena ordentligt i blocket innan du accepterar eller dömmer ut blocket.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    10

    Re: Motorbyte, T5 eller T7

    har kollat ramlager/lägen ser bra ut, har hittat "bra" T5 vevaxel med stakar/kolvar från en Saab 9000 2.0T -97. Vet att stakar/kolvar (med T5:ans topplockspackning) passar men passar vevstaken från 9000/T5 i befintligt 9-5/T7 block? Om så är fallet lutar det åt renovering.
    I cylinderloppen på T7:an finns fina spår ca 30/60 grader efter horning, är detta orginal eller har någon hornat cylinderloppen i efterhand?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 251

    Re: Motorbyte, T5 eller T7

    Tar du kolvar och stakar i från T5 så passar dom vevaxeln för respektive slagvolym.

    Så en 2.0 vev och tillhörande kolv och stake passar i T7-blocket. Kolla dock att kolvarna är schjyssta med spelet mellan kolvring och spår. Kolla också att lagerytorna på veven är bra och att dom inte är ovala, kolla även att veven är rak. Mät så att vevstakarnas storände och ramlagren är runda innom rätt toleranser och att ramlagerlägena i blocket linjerar. Kolla alltså allt du kan tänka dig är schjysst. Det är deprimerande att behöva riva för att man inte fixade till det som var trasigt eller att köpa och montera inkuranta detaljer.

    Men jag vet att doktorn på forumet rekomenderar T7 stakar och kolvar då det är snällare geometri, kolla om det kan vara ett alternativ.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    282

    Re: Motorbyte, T5 eller T7

    Lättast är att använda T5ans bottendel. Dvs, Block, Kolvar, Stakar, Vev, Svänghjulskåpa och Växellådsplatta. Allt från din 9-5a passar rakt av på den. Det enda man får göra om är att flytta oljetrycksgivaren till det vänstra uttaget på blocket. Annars får man inte dit oljefällan på blocket Sedan är det T5ans topplockspackning som gäller. Annars så är allt bolt on

    /Eric

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    10

    Re: Motorbyte, T5 eller T7

    OK, jag tar T5ans bottendel, Block, Kolvar, Stakar, Vev, (T5 - topplockspackning), Svänghjulskåpa och Växellådsplatta (om jag viste vad det är!!). Hur ska jag göra med tråg/transkåpa T5 eller T7, och i så fall varför?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    282

    Re: Motorbyte, T5 eller T7

    Citat Ursprungligen postat av halag
    OK, jag tar T5ans bottendel, Block, Kolvar, Stakar, Vev, (T5 - topplockspackning), Svänghjulskåpa och Växellådsplatta (om jag viste vad det är!!). Hur ska jag göra med tråg/transkåpa T5 eller T7, och i så fall varför?
    Växellådsplattan sitter på motornsbakkant och håller bland annat i startmotorn och ger stöd åt växellådan. Det är helt enkelt den gjutjärnsbiten mellan växellådan och motorn. Den är likadan på alla saabar med kortmotorn.

    Du tar din transkåpa och oljetråg från 9-5an. Annars kommer löprullarna tokigt till samt att avgasystemet kommer ta i tråget

    Om du har någe mer funderingar så tveka inte att ringa när du håller på att mecka ihop motorn.

    0735244602

    /Eric.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    10

    Re: Motorbyte, T5 eller T7

    Tack för hjälpen, tror jag förstår, växellådsplatta är med andra ord samma som gavelplatta, eller?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    282

    Re: Motorbyte, T5 eller T7

    Citat Ursprungligen postat av halag
    Tack för hjälpen, tror jag förstår, växellådsplatta är med andra ord samma som gavelplatta, eller?
    Exakt

    /Eric.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    10

    Re: Motorbyte, T5 eller T7

    tror jag behöver ett förtydligande vad gäller svänghjulskåpan, är detta plåten i nederkant som täcker svänghjulet eller är det aluminium kåpan som förbinder motorn med växellådan?

Liknande ämnen

  1. Haynes Saab 9-5 Motorbyte - upp eller ner?
    Av Fillefloe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 11:54
  2. T7 eller T5 vid motorbyte?
    Av linn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-12-25, 18:49
  3. Frågor ang ev motorbyte eller renovering på saab 9-5 02.a
    Av mr_saab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 11:36
  4. Startar ej efter motorbyte.. ej bränsle eller tändning.
    Av Ekbäck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •