Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Startproblem

  1. #1

    Startproblem

    Hade nå lustigt fel på min bil igår som är en 9-5 -98 2.3T.
    Skulle iväg o handla så jag satte mig i bilen och vred om nyckeln. Den gick i typ en hundradels sekund och sen ville den inte starta alls. Efter det lät det precis som att det inte fanns kompression i motorn. Kom hem efter ett tag och pluggade lite här på nätet vad det kan vara, men vart ju liksom inte klokare förutom att jag tänkte om det är soppapumpen som pajade. Gick ner till bilen strax igen och försökte starta, men det var tvärdött. Efter ett tag så började jag höra att den börjar tända så jag gasade till lite eller ganska mycket och då startade den plötsligt. Gick pissdåligt, men det var nog pga att tändstiften var dränkta i soppa.
    Förstår liksom inte vad det var frågan om.
    Kan det kanske ha blivit kondens i soppaledningarna eller är detta nån förstadie till nåt annat?
    Bilen startade efter det hur bra som helst. Tänkte också om jag släppte nyckeln för tidigt första gången att den hann pumpa soppa till motorn så pass mycket att det blev svårt att starta igen eller nåt?

    Har någon erfarenhet av nåt liknande?

    // Jani

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Startproblem

    Hej, prova först med att ladda batteriet.
    Sur är den inte, när den inte tänder pumpas det inte in bränsle.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3

    Re: Startproblem

    Tack för svaret, men vad menar du med att ladda batteriet?
    Det finns ju kräm i den eller kan den hålla på så där om batteriet inte är fulladdat?

    // Jani

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Startproblem

    Har du tillräckligt med kap. i batteriet då? går startmotorn runt som den skall?
    Gör den det får du söka vidare, testa annan TK innan du ger dig på pumpen.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Startproblem

    Har läst ditt inlägg igen, och om det är så att startmotorn bara ligger på så kort tid som du säger kan felet ligga i själva startmotorn. Om drevet inte går in tillräckligt får du inget vridmoment.
    Börja med att kolla upp kablarna till startmotor.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  6. #6

    Re: Startproblem

    Jo det fanns tillräckligt med kap i batteriet.Skrev lite fel kanske att det var tvärdött, men startmotorn gick runt hela tiden, men sen kan det vara att det var där felet låg att kuggen inte nådde riktigt fram till kransen.
    Konstigt bara att den plötsligt skulle ha nått fram efter att man snurrat på starmotorn i 20-30sekunder.
    Prövade nyss och det var inga som helst problem att starta.
    Vad betyder TK?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Startproblem

    TK= tändkassett (den svarta enheten ovanför stiften).
    Drevet kan kärva ngt på axeln eller får den inte tillräckligt med ström vilket kan göra att det inte skjuter in helt alla gånger.
    Men kolla först kabelanslutningarna till startmotorn, kanske räcket det med en rengöring.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  8. #8

    Re: Startproblem

    Jo jag funderade lite på kasetten också, men vi får väl se om problemet återuppstår. Ska ta och byta tändstift iaf för det är inte gjort på ett tag fast det nu kanske inte är problemet, men iaf. Kugg grejen är möjlig också.
    Tuta och köra nu iaf.
    Tack för dina tips och råd

  9. #9
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    Re: Startproblem

    Om du vrider nyckeln till tändläge. Alltså inte så att startmotorn går igång. Hoppar varvräknaren till? Gör den inte det så är det din vevaxelgivare som inte vill vara med. Men hoppar den till så kolla upp med en annan tändkasett.

    lycka till
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #10

    Re: Startproblem

    Tackar för det.
    Ska kolla det imorgon. Vet att den är bytt för ett x antal år sen, men är den så vek på 9-5:orna att den går ofta sönder? Alltså då pratar jag om vevaxelgivaren.

  11. #11
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    Re: Startproblem

    Citat Ursprungligen postat av eternaltears
    Tackar för det.
    Ska kolla det imorgon. Vet att den är bytt för ett x antal år sen, men är den så vek på 9-5:orna att den går ofta sönder? Alltså då pratar jag om vevaxelgivaren.
    Det kan ja inte svara på om dom ofta går sönder. Men vet att om motorn är kall och den är dålig så brukar man inte kunna starta bilen eller så går det dåligt. Men när den är varm så funkar den.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Startproblem

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Det kan ja inte svara på om dom ofta går sönder. Men vet att om motorn är kall och den är dålig så brukar man inte kunna starta bilen eller så går det dåligt. Men när den är varm så funkar den.
    Nej, det är precis tvärtom: Brukar EJ fungera vid varm motor däremot vid kall.
    Ett sätt att kontrollera om det är denna som falerar är ju att spola kallvatten på den för att kyla ned den och se om bilen startar då.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13

    Re: Startproblem

    min teori är ju att dina ventiler hängt sig så den va komplös! du kanske kört kort stäcka innan du stängde av den? byt oljai motorn!
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Startproblem

    tjena!

    Exakt samma grej hände för mig med min 9000. Vred om nyckeln, motorn startade "jättelite" och sen dog. Försökte starta igen men då tuggade den bara på startmotorn. Efter ett tag så fick jag igång den genom att gasa till precis som du gjorde. Gick väldigt dåligt till en början men sen gick det bra, har startat och gått utan problem i ca. 800 mil sedan dess.

    Snackade med en Saabmek. och han trodde att jag hade släppt nyckeln för tidigt första gången och då surat ner motorn med bensin, och att det va därför den gick så dåligt när jag väl fick igång den.

    Har din krånglat något mer?

    Mvh Martin
    9000 Aero -96

  15. #15

    Re: Startproblem

    Skall undersöka närmare på vevaxelgivaren.
    Till Tim900turbo: Hade kört ca.14km den sista körningen och oljan är nybytt eller för ca. 100mil sedan, men det är väl inte helt omöjligt att ventilknas kan uppstå.

    Till Wallborg: Jo det kan vara så som du säger vilket jag hoppas på iaf .
    Har inte kört idag med den. Testade bara på morgonen och då var det inga problem att starta den. Nu när jag tänker efter så har det hänt förut, men då var det liksom att jag slant med fingrarna från nyckeln just när motorn började gå runt och då var det lite svårt att få igång den.
    Tråkigt att säga egentligen, men skönt att någon har haft liknande fel iaf

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Startproblem

    Hehe ja det är ju alltid bra med folk som har upplevt samma sak Jag kan även tillägga att jag hade bytt både vevaxelgivare och bränslepump ett par månader innan det knasade för mig. Så i mitt fall var ingen av de grejerna problemet.

    God Jul
    9000 Aero -96

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 183

    Re: Startproblem

    hände samma sak med min förra 9-5a, hade haft bilen stående några dagar o skulle starta den, den tände till o gick nån sekund o sen tvärdog den.
    När jag sen vevade runt på starten lät den komplös, helt annat ljud o tände inte alls.
    Jag kopplade på startkablar för batteriet gick ner sig ganska snabbt o jag fick hålla på ett tag men till slut hoppade den igång lite halvsunkigt men rättade till sig.
    Efter det hände det inte fler ggr... kan nog vara så att batteriet är lite halvkasst o bilen är känslig.
    Vevaxelgivaren tror jag redan jag hade bytt vid det tillfället o tändkassetten var ny när min spökade.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  18. #18

    Re: Startproblem

    Så nu fick man tillbaka samma problem fast nu gick motorn runt normalt fast den inte startade och inte som förut typ utan komp lät det som.
    Detta hände i måndags nästan 2 månader efter första gången då och jag fick nästan lite panik för hade tid till besiktning idag (fredag) så tänkte att lika bra lämna in den på verkstaden istället för att jag ska byta alla möjliga delar (tändkasett, tändstift, spjällhus osv osv). Så dom hittade felet på bränslepumpen. Vad skönt ändå att bara lämna in o inte bry sig förutom sen när betalning ska ske. Nu var det inte mer än 1900kr då, men ändå. Har alltid fixat bilarna själv. Kändes ändå lite lyxigt att nån annan gör jobbet.
    Idag gick bilen genom besiktningen med blanka papper som den har gjort hittils i alla år, men det kommer väl nästa år med alla möjliga sorters nedslag.
    Ja ja jag ville bara berätta för er andra om vad som var felet i detta fall.
    Lycka till

  19. #19

    Re: Startproblem

    Jag misstänker att jag åkt på exakt samma problem med min bil (se sign.). Har hänt 2 ggr på ganska kort tid nu och båda gånger efter att bilen stått i över 24 timmar. Dessutom står bilen i varmgarage (ca +15 grader).

    Bilen startar för att nästan direkt dö. Sedan är det helt livlöst i cylindrarna. Startmotor går runt och allt annat verkar fungera. 1'a gången fick bilen stå i drygt 2 timmar medan jag förbrilt letade info här på forumet. Misstankarna flöt snabbt iväg mot tändkassetten. Köpte mig en helt ny men ingen tändning. Stiften visade sig vara helt torra och ställde bilen lite irriterad för att leta ny info. Så skulle jag ner för att kontrollera ström till pumpen - pumpen gick och bilen startade utan inverkan. Jaja tänkte jag möjligen glapp i kontakterna och körde glatt vidare.

    Igår hände samma sak igen, symptomen var helt identiska och kan svära på att motorn gick runt exakt lika många varv innan den på nytt dog. Gav mig på inspektionslocket till pumpen och dränkte kontakten i el-rengörings-spray. Veva på nyckeln och inget hände. Blev förbannad och började pumpa på gasen medan jag på nytt försökte starta och motorn snubblade igång.

    Bränslepumpen har hörts tydligt vid tändning före felet uppstått båda gångerna men är tyst därefter.

    Eftersom symptomen varit identiska funderar jag på om det är något annat elektriskt. Får ta bilen på ODB2 kontroll i veckan och se vad som står där. Förhoppningsvis är det pumpen som "varnar" för att den är på väg att dö men återkommer om jag hittar något annat fel.
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

  20. #20
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Startproblem

    Jag tror dina ventiler hängde sig.

    Hjälpte morsans väninna med sin 9-5 -01 i höstas när den inte ville starta , den tuggade bara och lät helt komplös.

    Hon hade flyttat bilen 2 meter dan innan.

    Så jag åkte på dit och körde på starten och sedan började den tugga igång sakta men säkert och den har gått ända sen dess , den enda troliga orsaken var att ventilerna hängt sig.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •