Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Startnyckelns placering 9000

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    571

    Startnyckelns placering 9000

    Dumförklara mig nu om ni vill men inte förens jag skaffade en 9000 hade jag sett en Saab med tändningslåset vid ratten. Varför gick dom ifrån att ha den vid växelspaken med spärr?? Både min OG900 och NG900 hade tändningslåset mellan sätena, även nyare Saabar har ju det idag. Saab har ju vad jag vet alltid haft nyckeln mellan sätena(?) pga. ergonomiska skäl. Varför inte på just 9000?
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Den troliga förklaringen är nog att det är för att SAAB 9000 är byggd av flera företag, Fiat Croma, Lancia Thema och Alfa Romeo 164 är i stort sätt samma bil som saab 9000. Bilar före Saab 99 hade väl också nyckeln vid ratten om jag inte minns fel.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    80

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Näpp. SAAB99 hade byckel på golvet!
    Kör Iceblue 9-3 1,8t Bio Vector Anniversary Sportkombi -07

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Ni stavar ju så det knappt går att förstå.

    Antar att Toneloc menade "Bilar före saab 99 hade väl också nyckeln vid ratten om jag inte minns fel."

    När det gäller föregångaren Saab 96 hade den ju nyckeln BÅDE vid ratten och växelspaken då den var utrustad med rattväxel.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    80

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Sorry, simultantittade på Fotboll så jag varken läste påståendet ordentligt eller kollade vad jag skrev .
    Kör Iceblue 9-3 1,8t Bio Vector Anniversary Sportkombi -07

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ni stavar ju så det knappt går att förstå.

    Antar att Toneloc menade "Bilar före saab 99 hade väl också nyckeln vid ratten om jag inte minns fel."

    När det gäller föregångaren Saab 96 hade den ju nyckeln BÅDE vid ratten och växelspaken då den var utrustad med rattväxel.
    Klart det ska vara före Saab 99.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Stämmer bra att bilmodellerna fr.om 99 har nyckel mellan sätena. FRÅNSETT 9000 som fick nyckeln placerad på traditionellt sätt.
    Det hade inget att göra med att Fiat & Lancia var medkonstruktörer. Det finns inget i rattaxel/låskonstruktionen från dessa Italienska bilar som passar i en 9000.

    Anledningen var helt enkelt att placeringen av tändningslås mellan sätena av många ansågs väl udda och extrem. Därför ville Saab försöka "flirta in sig" med en standardiserad lösning med klassiskt rattlås på 9000.

    Men GM ansåg tydligen ändå att tändningslåsplacering mellan sätena var så pass exotiskt och "Saabish" att man ville ha det även i Ng 900 och 9-5 och senare Ng 9-3.
    Vi får väl se hur det blir i kommande modeller. (Om det blir några fler vill säga).

    (Någon minnesgod petimetermänniska kanske yttrar sig och säger att det finns ytterligere en modell efter 99 med tändningslås vid ratten, syftande på Saab-Lancia 600 eller Saab 600 som många handlare ville kalla den.
    Men se, det var ingen Saab. Det var en Lancia Delta som på nordiska marknaden fick några Saab emblem).
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Det borde vara en obligatorisk del av "utbildningen" innan man sätter sig ner och ritar/designar eller konstruerar en Saab idag att ha kört minst 1000mil i en 99:a eller 900. Är det någon bil som har vart mera stilbildande bland alla Saabar?
    Nyckeln ska vara i mitten såklart

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det borde vara en obligatorisk del av "utbildningen" innan man sätter sig ner och ritar/designar eller konstruerar en Saab idag att ha kört minst 1000mil i en 99:a eller 900. Är det någon bil som har vart mera stilbildande bland alla Saabar?
    Nyckeln ska vara i mitten såklart

    M.V.H.
    Här märks nog generationsgapet tydlig mellan dig och mig Andreas: En gammal "Päronhalva" är för mig betydligt mer säregen och stilbildande än en 99/900.

    Tilläggas skall väl att det knappast är mer än en halv generations åldersskillnad mellan Andreas och mig, snarare är vi bara uppfödda med olika generationer av saabmodeller.

    Skit i nyckelplaceringen och jobba för rattväxel och frihjul i nästa saabmodell istället.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Hade detta med ergonomi att göra? Jag har hela tiden inbillat mig att det haft med säkerhet att göra. Precis som Volvo nu börjat flytta nyckeln uppåt och åt sidan från den "standardiserade" placeringen.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Hade detta med ergonomi att göra? Jag har hela tiden inbillat mig att det haft med säkerhet att göra. Precis som Volvo nu börjat flytta nyckeln uppåt och åt sidan från den "standardiserade" placeringen.

    Det har jag också läst någonstans, för skydd mot knäskador vid krock.
    9000 Aero -96

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Tycker helt ärligt att det bara är besvärligt, när man tillbringar mycken tid i Mercedes blir man snabbt bortskämd då de varken har t-lås eller handbroms placerad mellan sätena vilket ger betydligt mer plats för andra funktioner och förvaringssystem.

    Ska mycket till om nycklarna är ivägen för knäna vid en ev. krock, skulle isf vara ett fruntimmers nyckelknippa som ofta väger mer än reservhjulet

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Och jag som vill minnas att det var stöldskyddsrelaterat.

    Nå, jag är i alla fall glad att den sitter vid ratten. Orka med gimmickar.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Tycker helt ärligt att det bara är besvärligt, när man tillbringar mycken tid i Mercedes blir man snabbt bortskämd då de varken har t-lås eller handbroms placerad mellan sätena vilket ger betydligt mer plats för andra funktioner och förvaringssystem.

    Ska mycket till om nycklarna är ivägen för knäna vid en ev. krock, skulle isf vara ett fruntimmers nyckelknippa som ofta väger mer än reservhjulet
    Som sagt så har man nu börjat flytta låsen både uppåt och åt sidan.
    Men som man har på andra märken fram tills slutet av 90talet så är det definitivt ett problem för knäna. Du lär tänka på att en bil kan förändras rätt så mycket under en krock. Så nyckeln som tidigare satt 5cm ovanför dina knän kan efteråt sitta långt inne i ditt knä

    Flera nycklar på bilnyckelknippan ska man definitivt inte ha, dels så är det väldigt riskfyllt vid en krock dels så kan det förstöra tändningslåset i längden.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Hade detta med ergonomi att göra? Jag har hela tiden inbillat mig att det haft med säkerhet att göra. Precis som Volvo nu börjat flytta nyckeln uppåt och åt sidan från den "standardiserade" placeringen.
    Har för mig att någon nån gång berättade för mig att nyckeln sitter i mittkonsollen dels av säkerhetsskäl men också för att det man naturligt har handen i dom regionerna när man startar bilen. Vrida om nyckeln, lägga i växel och släppa handbromsen. Dvs både ergonomi och säkerhetstänk.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Har för mig att någon nån gång berättade för mig att nyckeln sitter i mittkonsollen dels av säkerhetsskäl men också för att det man naturligt har handen i dom regionerna när man startar bilen. Vrida om nyckeln, lägga i växel och släppa handbromsen. Dvs både ergonomi och säkerhetstänk.
    Det stämmer säkert, är ju ganska logiskt egentligen. Låter också typiskt saab-klurigt
    9000 Aero -96

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    571

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Hade detta med ergonomi att göra? Jag har hela tiden inbillat mig att det haft med säkerhet att göra. Precis som Volvo nu börjat flytta nyckeln uppåt och åt sidan från den "standardiserade" placeringen.
    Har för mig att någon nån gång berättade för mig att nyckeln sitter i mittkonsollen dels av säkerhetsskäl men också för att det man naturligt har handen i dom regionerna när man startar bilen. Vrida om nyckeln, lägga i växel och släppa handbromsen. Dvs både ergonomi och säkerhetstänk.
    För mig att det var i en gammal broschyr från Saab att det handlade om att nyckeln skulle sitta på ett naturligt och ergonomiskt ställe. Du sätter dig i bilen och var har du handen? Jo bredvid stolen förmodligen. Perfekt placering om du frågar mig. Varför upp och fippla vid ratten för? Dessutom är det originellt och något som hör Saab till.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900

    För mig att det var i en gammal broschyr från Saab att det handlade om att nyckeln skulle sitta på ett naturligt och ergonomiskt ställe. Du sätter dig i bilen och var har du handen? Jo bredvid stolen förmodligen. Perfekt placering om du frågar mig. Varför upp och fippla vid ratten för? Dessutom är det originellt och något som hör Saab till.
    Håller med!
    Handbroms, växelspak och nyckel i samma område är ju optimalare än bakom ratten till höger.

    Citat Ursprungligen postat av LM

    Här märks nog generationsgapet tydlig mellan dig och mig Andreas: En gammal "Päronhalva" är för mig betydligt mer säregen och stilbildande än en 99/900.

    Skit i nyckelplaceringen och jobba för rattväxel och frihjul i nästa saabmodell istället.
    Frihjul vore inte dumt men håller kanske inte för mer än 170nm?
    Jo, lite "gurksnutt" kan de väl få baka in i de nya bilarna också, de rally på rallyvinnande köregenskaperna likaså
    Men nej tack till rattväxel!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Idéen med nyckel mellan sätena var, förutom säkerhetstänk, att samla alla körrelaterade reglage på ett ställe.
    I 99:ans fall blev det växelspak, p-bromsspak och frihjulsreglaget. (Frihjul fanns på 99 med den första engelsktillverkade lådan. Fr.om 72 tillverkade Saab lådorna själva i Sverige, kraftigt förstärkta).
    Tyvärr fick man av utrymmesskäl inte plats med chokereglaget som istället hamnade till vänster på panelen och fick sitta kvar där även när frihjulet "tågat ut".
    Dock var det någon som mindes dessa frihjulsreglage då Og 900 "föddes" och plockade dit ungefär samma typ att användas som chokespak på de första 900:orna.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  20. #20
    Grundladd treards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn/Sandarne
    Inlägg
    291
    Medlem#
    3779

    Re: Nyckeln vid ratten på 9000?

    Har ju även elhiss o taklucksknapp mellan där också...




    Mvh Stefan

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Blinkrelä placering 9000 CSE -96
    Av nasse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 20:10
  2. placering koplingsslang 9000
    Av Jonas k i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 21:12
  3. Placering av slutsteg i 9000 CSE-97...
    Av jontebus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 15:36
  4. [LÖST] Placering DI/APC box 9000
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 20:11
  5. Placering av slutsteg 9000 98á
    Av roblof i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 23:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •