Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Montering av laddtrycksmätare, Saab 9-3 Aero -01

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Montering av laddtrycksmätare, Saab 9-3 Aero -01

    Hej gott folk!

    Nu har jag suttit och letat information på olika internetsidor (ink. denna) och hittat massor med fina sidor/trådar om hur man skall installera laddtrycksmätare! Men hur många tips och guider jag läser gör mig inte smartare. Känns som att alla beskriver att den kan vara lite krångligt men vill man så går det!

    När jag skall pilla i min bil känns det tvärtemot! Alla utrymmen är för små så jag kommer inte åt, alla dem där "gummitätningarna" som går genom torpedväggen kommer jag inte åt eller hittar inte. När jag väl hittar en tätning sitter ALLTID något i vägen! Precis så att jag inte kommer åt utan att behöva plocka isär halva bilen!

    Läste en guide där man skulle gå igenom vajern till motorhuven. Läste på noggrant och sedan gick ut för att pilla. Samma visa igen, guiden jämfört med min bil var helt olikt. Gav inte upp hoppet där! Letade som en dåre för att komma åt gummitätningen till höger om vajern som dem beskrev i guiden. Kunde inte följa hela vajern då det var så j*vla trångt! Kom ju knappt in med ett pekfinger!

    Börjar snart tro att min bil en "one of a kind" alltså helt unik, eller rättare sagt byggd så att just JAG inte skall kunna montera min laddtrycksmätare! Bilen är en 9-3 Aero -01 så om någon sitter och trycker på lite tips, bilder eller filmer så skriv gärna!

    Jag har antagligen missuppfattat alla guider och letat på fel ställe men efter ca 4 timmars letande ger jag snart upp.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    199
    Medlem#
    5523

    Re: Montering av laddtrycksmätare, Saab 9-3 Aero -01

    Hej!

    Under/bakom reläboxen (uppe till höger framifrån sett under huven) sitter det tätningar där du kan dra slangen.
    Drog min kabel till slutsteget där.

    Lyft upp reläboxen en bit så ser du. slangen kommer sen ut ovanför bromspedalen.
    du får plocka bort plasten där så kommer du åt.
    Men trångt är det.

    Lycka till!

    Mvh Per
    Saab 9³ aero -02, MapTun biopower
    Saab 9³ se tid-99 (sambons)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Montering av laddtrycksmätare, Saab 9-3 Aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Per B
    Hej!

    Under/bakom reläboxen (uppe till höger framifrån sett under huven) sitter det tätningar där du kan dra slangen.
    Drog min kabel till slutsteget där.

    Lyft upp reläboxen en bit så ser du. slangen kommer sen ut ovanför bromspedalen.
    du får plocka bort plasten där så kommer du åt.
    Men trångt är det.

    Lycka till!

    Mvh Per
    Jag har sett den tätningen :P Märkte också att reläboxen är förbannat i vägen! Sitter en skruv synligt på reläboxen men vart sitter resten? Märkte också att man kan ta ur en "box" ur boxen men hjälpte inte;(

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    199
    Medlem#
    5523

    Re: Montering av laddtrycksmätare, Saab 9-3 Aero -01

    Kan inte minnas att jag lossa nån skruv för att lyfta boxen.
    Den satt med nått på undersidan vill jag minnas. va några år sen jag gjorde det.
    Man kan bara lyfta boxen några cm men det räcker för att komma åt någelunda.

    Mvh Per
    Saab 9³ aero -02, MapTun biopower
    Saab 9³ se tid-99 (sambons)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Montering av laddtrycksmätare, Saab 9-3 Aero -01

    Hmm okej för när jag testade att lyfta min kom den upp ca2mm sedan knakade det så jag vågade inte ta i mera Hopplöst detta alltså!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    199
    Medlem#
    5523

    Re: Montering av laddtrycksmätare, Saab 9-3 Aero -01

    Titta noga hur boxen sitter fast har för mig att de va en gummi grej på undersidan och nått mer på översidan.
    Sen kan du lyfta boxen några cm som sagt.

    Mvh Per
    Saab 9³ aero -02, MapTun biopower
    Saab 9³ se tid-99 (sambons)

Liknande ämnen

  1. montering av laddtrycksmätare i 9-5
    Av JonasN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 14:22
  2. Montering av laddtrycksmätare 9-5aero- 00
    Av PL85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 18:38
  3. Montering av laddtrycksmätare i SAAB 9-3 Aero -01
    Av Astro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •